3.
Az Országos Választási Bizottság határozata
i
A Legfelsőbb Bíróság határozatai az Országos Választási Bizottság dö
ntései elleni kifogások tárgyában az 1998. évi országgyűlési
választások idő
szakában

A szavazatok összesítése

[ 39/1998. (V.13.) OVB határozat]

Kifogást nyújtott be egyik párt megyei szervezete a területi választási bizottság 1998. május 11-ei, eredményt megállapító döntése ellen. Az előterjesztő kifogását két szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntéseinek törvénysértő voltára alapozta, ennek alapján kérte e kifogásolt két szavazókör szavazólapjainak ismételt megszámlálását.

Az Országos Választási Bizottság 1998. május 13-i ülésén hozott határozata szerint a kifogást elutasította és az alábbi határozatot hozta:

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 78. § (2) bekezdése értelmében a kifogásnak tartalmaznia kell a törvénysértés bizonyítékainak megjelölését. A hiányosan benyújtott kifogást érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani. Az Országos Választási Bizottság megvizsgálta a benyújtott kifogást, amely a törvénysértés bizonyítékainak megjelölését nem tartalmazta, ezért a kifogást elutasította.

 

Választási kampány

[ 6/1998. (III.12.) OVB határozat]

Az egyik vidéki városunkban X párt három képviselőjelöltje levelet intézett a választópolgárokhoz. A küldeményt az Országgyűlési Irodaház közreműködésével, az Országgyűlés borítékjában továbbították. Az esetről értesült más párt is, melynek megyei szervezete beadványban fordult jogorvoslatért az Országos Választási Bizottsághoz.

Az Országos Választási Bizottság 1998. március 12-i ülésén megvizsgálta a benyújtott panaszt, azt a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján jogosnak találta és az alábbi határozatot hozta:

A párt képviselőjelöltjei megsértették a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 3. § c) pontját, amely szerint a választási eljárás alapelve az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között. A cselekmény ugyancsak ellentétes a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény 4. § (2) bekezdésében foglaltakkal, melynek értelmében a párt költségvetési szervtől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el.

 

[ 23/1998. (IV.6.) OVB határozat]

A bejelentő állampolgár azt nehezményezte beadványában, hogy egyik párt megyei képviselőjelöltje olyan levelet tett közzé, amelyben feltüntette az Országgyűlésben betöltött tisztségét, továbbá a címzetteket a parlamenti irodájában a megrendezésre kerülő összejövetelre invitálta.

Az Országos Választási Bizottság 1998. április 6-i ülésén megvizsgálta a benyújtott panaszt, azt a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján jogosnak találta és az alábbi határozatot adta ki:

A párt megyei képviselőjelöltje cselekményével megsértette a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 3. § c) pontját, a Ve. 43. § (2) bekezdését, valamint a pártok működéséről szóló 1989. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Pt.) 4. § (2) bekezdését.

Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a panaszt benyújtó a Ve. 77. § (1) bekezdése értelmében érintett állampolgár. A képviselőjelölt által közzétett levél, amelyben a címzetteket parlamenti irodájában megrendezésre kerülő összejövetelre invitálta, megsértette a Ve. 3 § c) pontját, amely szerint a választási eljárás alapelve az esélyegyenlőség a jelöltek és jelölő szervezetek között. A cselekmény ugyancsak sértette a Ve. 43 § (2) bekezdését, amely szerint állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni tilos. A cselekmény sértette továbbá a Pt. 4. § (2) bekezdését, mely szerint a párt költségvetési szervtől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el.

 

 

[ 37/1998. (IV.28.) OVB határozat]

Egyik párt képviselője beadvánnyal fordult az Országos Választási Bizottsághoz. Az előterjesztő nehezményezte, hogy X párt ifjúsági szervezetének márciusi kiadványában “Felhívás” jelent meg, amelyben a cikk szerzője a szervezet tagjait arra szólította fel, hogy a többi induló párt plakátját tépjék le, sőt e cselekmény szervezett megvalósítására vállalkozott.

Az Országos Választási Bizottság 1998. április 28-i ülésén a benyújtott kifogást elutasította és az alábbi határozatot hozta:

A panasz a beadványban sérelmezett írás megjelenését követő, a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 78. § (1) bekezdésében meghatározott, jogorvoslat benyújtásra nyitva álló – három napos – határidőn túl érkezett. A Ve. 4. § (3) bekezdése kimondja, hogy az e törvényben meghatározott határidők jogvesztők, ezért az Országos Választási Bizottság eljárási okból, elkésettség címén utasította el a panaszt.

 

[ 38/1998. (V.5.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 21. § (1) bekezdésében, valamint a Ve. 34. § (2) bekezdésében biztosított általános feladatkörében eljárva észlelte, hogy egyik közvélemény-kutató cég megszegte a Ve. 8. § (1) bekezdésben foglalt tilalmat, mivel az Interneten a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét tette közzé.

Az Országos Választási Bizottság ez ügyben 1998. május 5-i ülésén a cég eljárását törvénysértőnek találta és az alábbi határozatot hozta:

A közvélemény-kutató cég megsértette a Ve. 3. § d) pontját, valamint a Ve. 8. § (1) bekezdését.

A közvélemény-kutató cég elektronikus úton, az Internet-világhálózaton 1998. május 4-én, az 1998. május 10-re kitűzött országgyűlési képviselő-választással kapcsolatos közvélemény-kutatási eredményét tette közzé. Ezzel a cselekményével megsértette A Ve. 8. § (1) bekezdését, melynek értelmében a szavazást megelőző nyolcadik naptól a szavazás befejezéséig a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni. A cég ugyancsak megsértette a Ve. 3. § d) pontját, amely szerint a választási eljárás alapelve a választásban érintett résztvevők által tanúsított jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.

 

[ 40/1998. (V.16.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottsághoz benyújtott előterjesztésben az egyik párt képviselője azt kifogásolta, hogy 1998. május 13-ról 14-re virradó éjszaka a főváros területén és az ország több városában olyan, pártját is sértő szalagplakátok kerültek kihelyezésre, amelyek elkészítésére, illetve kihelyezésére sem a plakáton szereplő személyek, sem az általuk képviselt szervezetek nem adtak megrendelést, illetve megbízást.

Az Országos Választási Bizottság a panaszt megvizsgálta és jogosnak találta. Az alábbi határozatot adta ki:

Az előterjesztésben sérelmezett plakátok a fent írt időben és módon kihelyezésre kerültek. Ez a cselekmény sértette a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 3. § a) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve a választás tisztaságának megóvása. A cselekmény ugyancsak sértette a Ve. 3. § d) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve a választásban érintett résztvevők által tanúsított jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.

 

[ 41/1998. (V.16.) OVB határozat]

Az egyik párt az Országos Választási Bizottsághoz megküldött beadványában azt sérelmezte, hogy a Magyar Televízió felelős vezetőinek tájékoztatása szerint az 1998. évi országgyűlési választások második fordulójában a választási műsorokban való részvételre csak az első – érvénytelen – listás szavazáson több mint 5 százalékot elért pártoknak, illetve a második fordulóban több mint 15 – I., II., III. helyen továbbjutott – egyéni országgyűlési képviselőjelölttel rendelkező pártnak adnak lehetőséget. A Magyar Televízió Rt. nem vette figyelembe, hogy 31 országgyűlési egyéni választókerületben az első forduló érvénytelen volt, ahol a panaszt benyújtó pártnak sok helyen maradtak jelöltjei a második fordulóban. Az előterjesztő az előadottak alátámasztására benyújtotta a választásokon indulni kívánó pártok és a Magyar Televízió Rt. között 1998. április 22-én kötött megállapodásról szóló Emlékeztetőt.

Az Országos Választási Bizottság 1998. április 28-i ülésén a panaszt jogosnak találta és az alábbi határozatot hozta:

A Magyar Televízió Rt. és a választáson indulni kívánó 13 párt 1998. április 22-én megállapodást kötött, melynek értelmében azok a pártok jelenhettek meg a televízió műsoraiban május 10-24 között, melyek legalább 5%-ot értek el az első fordulóban, vagy 15 jelöltjük vett részt a második fordulóban. A megállapodásról Emlékeztető készült. Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a panaszt előterjesztő párt képviselőjének érvelése megalapozott volt. A Magyar Televízió eltért a pártok és az általa kötött megállapodástól, ezáltal megsértette a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 3. § c) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között.

 

[ 42/1998 (V.16.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 21. § (1) bekezdésében, valamint a Ve. 34. § (2) bekezdésében biztosított általános feladatkörében eljárva észlelte, hogy egyik napilap 1998. május 16-án megjelelő számában, a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglalt tilalmi időben a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét tette közzé.

Az Országos Választási Bizottság az 1998. május 16-i ülésén a napilap cselekményét jogsértőnek találta és az alábbi határozatot hozta:

A napilap megsértette a Ve. 3. § d) pontját, valamint a Ve. 8. § (1) bekezdését.

A napilap 1998. május 16-án megjelent számában az 1998. évi országgyűlési képviselő választással kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét tette közzé.

A Ve. 8. § (1) bekezdése értelmében a szavazást megelőző nyolcadik naptól a szavazás befejezéséig a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni. A napilap cselekményével megsértette a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglalt tilalmat, továbbá a Ve. 3. § d) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve a választásban érintett résztvevők által tanúsított jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.

A Legfelsőbb Bíróság határozata
Kvk. III.27.902/1998/2.

A napilap az Országos Választási Bizottság 42/1998. (V.16.) határozata ellen a Legfelsőbb Bírósághoz kifogást nyújtott be.

A Legfelsőbb Bíróság a benyújtott kifogást elutasította:

A napilap törvényes képviselője kifogásában előadta, hogy az 1998. május 16-i számban megjelent cikk – egyik közvélemény-kutató cég közreműködésével – tájékoztatta az olvasókat a második választási forduló prognosztizált mandátumszámításairól. Álláspontjuk szerint a mandátumszámítás nem minősült közvélemény-kutatási eredmény nyilvánosságra hozatalának. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) csak új közvélemény-kutatási adatok közzé téte-lét tiltja, a választásokat megelőző nyolc napon belül A választási adatok és a már nyilvánosságot látott közvélemény-kutatási adatok felhasználását jogszabály nem tiltja.

Az Országos Választási Bizottság határozatában helyesen állapította meg, hogy a közzétett mandátumszámításban közvélemény-kutatási adatok is nyilvánosságra kerültek. A Ve. 8. § (1) bekezdése bármely közvélemény-kutatás nyilvánosságra hozatalát megtiltja, akkor is, ha az a mandátumszámítás – előrejelzés – keretében jelenik meg.

Helyesen hivatkozott az Országos Választási Bizottság a Ve. 3. § d) pontjában foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvére is, mivel a Ve. 8. §-ban előírt kogens rendelkezés jogértelmezéssel, a véleménynyilvánítás szabadságára való hivatkozással sem kerülhető meg céljaival ellentétesen.

 

[ 43/1998. (V.22.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 21. § (1) bekezdésében, valamint a Ve. 34. § (2) bekezdésében biztosított általános feladatkörében eljárva észlelte, hogy egyik közvélemény-kutató cég ismételten megszegte a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglalt tilalmat. A cég Internetes honlapján olyan közvélemény-kutatási eredményeket tett közzé, amelyet két pártvezetőnek az egyik televízióadó által közvetített vitáját követően készített el.

Az Országos Választási Bizottság 1998. május 22-én a cég cselekményét jogsértőnek találta és az alábbi határozatot adta ki:

A közvélemény-kutató cég cselekedetével megsértette a Ve. 3. § d) pontját, valamint a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglaltakat.

A Ve. 8. § (1) bekezdése értelmében a szavazást megelőző nyolcadik naptól a szavazás befejezéséig a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni. A közvélemény-kutató cég 1998. május 22-én elektronikus úton, az Internet-világhálózaton két pártvezető vitájáról, az 1998. május 24-re kitűzött országgyűlési képviselő-választással kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét tette közzé. A cég ezzel a cselekményével megsértette a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglalt tilalmat, továbbá a Ve. 3. § d) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve a választásban érintett résztvevők által tanúsított jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.

 

A Legfelsőbb Bíróság határozata
Kvk. I.27.915/1998./2.

A közvélemény-kutató cég az Országos Választási Bizottság 43/1998. (V.22.) határozata ellen a Legfelsőbb Bírósághoz kifogást nyújtott be.

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező beadványát érdemi vizsgálat nélkül hivatalból elutasította az alábbi indoklással:

A Ve. 78. § (1) bekezdése szerint a panaszt és kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett tevékenységtől, illetőleg döntés meghozatalától számított három napon belül megérkezzen. A Ve. 78. § (2) bekezdés szerint a kifogásnak tartalmaznia kell törvénysértés bizonyítékainak megjelölését és a kifogás benyújtójának érdemi címét. A hiányosan benyújtott kifogást érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani. A Ve. 78. § (4) bekezdése értelmében a bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.

A Legfelsőbb Bíróság rámutatott arra, hogy a Ve. 78. § (1) – (2), valamint (4) bekezdései kötelező érvényűen szabályozzák az Országos Választási Bizottság határozata ellen benyújtott kifogás tartalmi és formai elemeit.

 

A beadvány nem tartalmazott olyan konkrét kérelmet, petítumot, hogy a Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság határozatát vizsgálja felül. A kérelmező 1998. május 24-én benyújtott beadványában tájékoztatta az Országos Választási Bizottságot, hogy a megadott határidőn belül “kifogással fog élni” a Legfelsőbb Bíróságnál. A kérelmező ezt követően további beadványt, kifogást nem nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz.

A kérelmező beadványa tartalmilag kifogásnak nem volt tekinthető, tartalmi megfelelőség esetén is csak jogi képviselő útján terjeszthető elő kifogás. Az eljárás során a Ve. 78. § (2) és (4) bekezdései szerint hiánypótlásnak helye nincs. Mindezekre

tekintettel a Legfelsőbb Bíróság végzésében a kérelmező beadványát elutasította, további jogorvoslatnak nem adott helyt.

 

[ 44/1998., 45/1998. (V.22.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 21. § (1) bekezdésében, valamint a Ve. 34. § (2) bekezdésében biztosított általános feladatkörében eljárva észlelte, hogy az 1998. május 21-én megjelenő számában két napilap is az egyik közvélemény-kutató cég által – két pártvezető televíziós vitájáról készített – közvélemény-kutatási eredményt tett közzé.

Az Országos Választási Bizottság az 1998. május 22-i ülésén megvizsgálta a rendelkezésre álló bizonyítékokat, a napilapok cselekményét jogsértőnek találta. Az alábbi határozatot hozta:

A napilapok megsértették a Ve. 3. § d) pontját, valamint a Ve. 8 § (1) bekezdését.

A Ve. 8. § (1) bekezdése értelmében a szavazást megelőző nyolcadik naptól a szavazás befejezéséig a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni. A napilapok az 1998. május 21-én megjelent cikkükben két párt vezetőjének televíziós vitájáról készült, az 1998. május 24-re kitűzött országgyűlési képviselő-választással kapcsolatos közvélemény-kutatás adatait adták közre. Ezzel a

cselekményükkel megsértették a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglaltakat, továbbá a Ve. 3. § d) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve a választásban érintett résztvevők által tanúsított jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.

 

[ 46/1998. (V. 24.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 21. § (1) bekezdésében, valamint a Ve. 34. § (2) bekezdésében biztosított általános feladatkörében eljárva azt tapasztalta, hogy egyik napilap 1998. május 22-én megjelenő számában, a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglalt tilalmi időben a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét tette közzé. Az Országos Választási Bizottság azt is észlelte, hogy a napilap 1998. május 23-án megjelenő számában – a Ve. 40. § (2) bekezdése szerinti kampánycsend ideje alatt – több jelölő szervezet nevét is szerepeltette.

Az Országos Választási Bizottság a két cselekményt egy eljárásban, 1998. május 24-én bírálta el, megállapította, hogy a napilap cselekményei jogsértők. Az alábbi határozatot adta ki:

 

A napilap 1998. május 22-én megjelenő számában közétett cikkében az 1998. május 24-re kitűzött országgyűlési képviselő-választással kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét adta közre. A napilap ezzel a cselekményével megsértette a Ve. 8. § (1) bekezdésében foglalt tilalmat.

 

Nevezett napilap 1998. május 23-án megjelent cikke megsértette a Ve. 40. § (2) bekezdésében foglaltakat, melynek értelmében a szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos (kampánycsend). A Ve. 41. §-a értelmében a kampánycsend megsértésének minősül – egyéb cselekmények mellett – a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton. Az Országos Választási Bizottság korábban alkotott 11/1998. (V. 18.) számú állásfoglalásában kifejtette, hogy a kampánycsend megsértésének minősül, ha annak beállta után bármely írott vagy elektronikus médium a választással összefüggésbe hozható személyt vagy pártot említ vagy szerepeltet. A cikkben említett pártok az Országos Választási Bizottság által nyilvántartásba vett jelölő szervezetek. Fentiekre tekintettel a napilap a szervezetek nevének közlésével megsértette a Ve. 40. § (2) bekezdésében foglalt tilalmat.

A napilap fenti cselekményeivel két rendben megsértette a Ve. 3. § d) pontját, mely szerint a választási eljárás alapelve a választásban érintett résztvevők által tanúsított jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás. Az Országos Választási Bizottság felhívta a jogsértő gyakorlatot folytató napilap figyelmét, hogy a jövőben a törvénysértéstől tartózkodjék.

 

A jelöltek költségvetési támogatása

[ 36/1998. (IV.24.) OVB határozat]

Az Országgyűlés 9/1998. (II. 18.) OGY. határozatában a jelölő szervezetek és a független jelöltek költségvetési támogatására 100 millió forintot különített el. Az összeg arányos felosztását a figyelembe vehető jelöltek számának megfelelően az Országos Választási Bizottság állapította meg.

Az Országos Választási Bizottság 1998. április 24-én hozott határozata:

Az 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 91. §-ának (1) bekezdése szerint minden jelölő szervezet, amely a választásokon jelöltet állít, a jelöltállítással arányos központi költségvetési támogatásra jogosult. A független jelöltek a jelölő szervezetek jelöltjeivel azonos mértékű költségvetési támogatásban részesülnek.

Tekintettel arra, hogy a Ve. 91. §-ának (2) bekezdése szerint figyelembe vehető jelöltek száma összesen 3873 fő volt, az OVB 25.819, azaz huszonötezer-nyolcszáztizenkilenc forintban állapította meg az egy jelölt után járó költségvetési támogatás összegét.

 

A Legfelsőbb Bíróság határozata
Kvk. III.27. 791/1998./2.

Az Országos Választási Bizottság 36/1998. (IV. 24.) határozata ellen az egyik párt képviselője kifogást nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz.

A Legfelsőbb Bíróság a kérelmező által benyújtott kifogást elutasította:

A párt képviselője az általa benyújtott beadványban azt sérelmezte, hogy a pártok állami költségvetésből való támogatása alkotmányellenes, mert csak a parlamenti pártok kapnak támogatást.

A Legfelsőbb Bíróság rámutatott, hogy az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 91. § (3) bekezdése alapján eljárva, a 9/1998.( II.18.) OGY. határozatban az e célra elkülönített 100 millió forint arányos felosztásának következtében az egy jelöltre jutó költségvetési támogatás összegét 25.819 forintban állapította meg.

A Ve. 91. § (1) bekezdése értelmében minden jelölő szervezet, amely a választásokon jelöltet állít, a jelöltállítással arányos központi költségvetési támogatásra jogosult. A független jelöltek a jelölő szervezetek jelöltjeivel azonos mértékű költségvetési támogatásban részesülnek. A költségvetési támogatásra országosan fordítható pénzeszköz összegét az Országgyűlés állapítja meg.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az Országos Választási Bizottság határozata törvényes, megfelel a Ve. hivatkozott rendelkezéseinek, ezért a kérelmező kifogását nem tudta figyelembe venni. A Ve.-nek – a kérelmező által kifogásolt – rendelkezései alkotmányosságának vizsgálata az 1989. évi XXXII. törvény 1. §-ának b) pontja értelmében az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik, azzal a Legfelsőbb Bíróság nem foglalkozott.

 

Ajánlás

[ 15/1998. (III.24.) OVB határozat]

Egyik párt – a bírósági bejegyzését tanúsító végzés hiteles másolatával – az 1998. évi országgyűlési választáson induló jelölő szervezetként bejelentést tett az Országos Választási Bizottságnál. Az Országos Választási Bizottság igazolást adott ki a nyilvántartásba vételről, de nem fogadta el a jelölő szervezet által megadott rövidített név használatát.

Az Országos Választási Bizottság 1998. március 24-én hozott határozatában elutasította a párt rövidített nevének nyilvántartásba vételét.

A párt képviselője a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) végrehajtásáról szóló 9/1998. (II.20.) BM rendelet 3. számú mellékletében közzétett P1 jelű bejelentési űrlapon nyújtotta be a párt teljes és rövidített nevének használatát.

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdés a) pontja alapján, valamint az 55. § (1) bekezdésén alapuló hatáskörét gyakorolva az Országos Választási Bizottság a jelölő szervezet nyilvántartásba vételéről, az 55. § (2) bekezdésére hivatkozással igazolást ad ki. A párt által megadott rövidített nevet azonban nem vette nyilvántartásba, arra hivatkozva, hogy az alkalmas a választók megtévesztésére.

 

A Legfelsőbb Bíróság határozata
Kvk. III. 27. 598/1998/4.

Az Országos Választási Bizottság 25/1988. (III.24.) határozata ellen a párt kifogást nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz.

A Legfelsőbb Bíróság a benyújtott kifogást megvizsgálta és megalapozottnak minősítette:

Az országgyűlési választáson induló jelölő szervezet képviselője sérelmezte, hogy az Országos Választási Bizottság a bíróság által bejegyzett rövidített nevének használatát nem engedélyezte, arra való hivatkozással, hogy az a választók megtévesztésére alkalmas. A bejegyzés ügyében eljáró bíróság – a párt adatainak törvényes vizsgálatát elvégezve – az alapszabály ismeretében döntött a rövidített nevet is tartalmazó nyilvántartásba vételről.

A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság határozatát részben és akként változtatta meg, hogy elrendelte a párt rövidített nevének nyilvántartásba vételét.

Az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény (továbbiakban: Etv.) 4. § (1) bekezdése szerint a társadalmi szervezeteknek, – ekként a pártoknak is – megalakulásukat követően kell kérniük a székhelyük szerint illetékes bíróságtól a nyilvántartásba vételt. A társadalmi szervezet nyilvántartásba vétele nem tagadható meg, ha alapítói a törvényben előírt feltételeknek eleget tettek. A nyilvántartásba vétel során az eljáró bíróságnak kell vizsgálnia az Etv. 7 § (2) bekezdés megfelelő alkalmazásával, hogy a párt, illetőleg társadalmi szervezet elnevezése más bejegyzett szervezet elnevezésétől különbözik-e, illetőleg hogy megfelel-e a névvalódiság, név-szabatosság követelményének.

A kérelmező a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továb-biakban: Ve.) 51. § (1) bekezdés a) pontja alapján benyújtotta a bírósági bejegyzést tanúsító jogerős végzést, csatolta az alapszabályt, az előírt bejelentő lapon képviselője útján kérte jelölő szervezetként a nyilvántartásba vételét.

A Ve. 34. § (2) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel az Országos Választási Bizottság hatáskör hiányában utasította el a párt rövidített nevének használatát, továbbá nem indokolta határozatban a Ve. 29. § (2) bekezdésében foglaltak ellenére a kérelmet részben elutasító döntését.

 

[ 22/1998. (IV.06.) OVB határozat]

Az Országos Választási Bizottság az 1998. május 10-ére kitűzött országgyűlési képviselő-választáson indulni kívánó jelölő szervezetet kérésére nyilvántartásba vette, erről határozatot adott ki. Egyik társadalmi szervezet képviselője tiltakozott az általa szélsőségesnek tartott párt nyilvántartásba vétele ellen. Azt kérte, hogy az Országos Választási Bizottság akadályozza meg, hogy a párt a választáson indulhasson.

Az Országos Választási Bizottság a kérelmező beadványát a Legfelsőbb Bírósághoz tette át:

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdése alapján megállapította, hogy a párt a törvényes előírásokat teljesítette, ezért a rendelkezésére álló hiteles bírósági bejegyzés alapján döntött a jelölő szervezet nyilvántartásba vételéről.

 

A Legfelsőbb Bíróság határozata
Kvk. I.27. 690/1998/3.

Az Országos Választási Bizottság 22/1998. (IV.06.) határozata ellen az egyik társadalmi szervezet képviselője kifogást nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz.

A Legfelsőbb Bíróság a benyújtott kifogást elutasította:

A társadalmi szervezet képviselője kérelmet nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz, melyben tiltakozott az ellen, hogy egyik, általa szélsőségesnek tartott párt a választáson induljon. Álláspontja szerint a Magyar Köztársaság jogrendszere egységes egész, és ennek részét képezik a kihirdetett nemzetközi szerződések is. Amennyiben ezzel valamely belső jogszabály ellentétben állna, akkor elsősorban a nemzetközi szerződést kellene alkalmazni. A kérelmező véleménye szerint az Országos Választási Bizottság nemcsak formális vizsgálatra kötelezett, hanem tartalmi kérdéseket is jogosult és köteles megvizsgálni.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdése értelmében a jelölő szervezet rendelkezett a bírósági bejegyzés hiteles másolatával. A Ve. 51. § (2) bekezdése szerint a jelölő szervezetről az Országos Választási Iroda nyilvántartást vezet.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy az Országos Választási Bizottság érdemben nem vizsgálhatta az országgyűlési képviselő-választáson indulni kívánó jelölő szervezet (párt) tevékenységét, illetve programját.

 

[ 28/1998. (IV.17.) OVB határozat]

Az országgyűlési képviselő-választásra egyik párt részéről két területi lista is érkezett a területi választási bizottsághoz. Az elsőt a párt megyei elnöke meghatalmazás nélkül, míg a másikat a párt országos választási irodája részéről, a párt elnöke által meghatalmazott jogi képviselő nyújtotta be, azzal a megjegyzéssel, hogy csak a párt országos elnöke által aláírt lista tekinthető érvényesnek. A párt megyei képviselője az általa benyújtott listát nem vonta vissza, arra hivatkozva, hogy azt a párt megyei vezetősége hagyta jóvá, továbbá a meghatalmazás szükségességéről nem rendelkezik jogszabály, ezért a területi választási bizottsághoz (a továbbiakban: TVB) fordult jogorvoslatért. Beadványát a TVB elutasította, ez ellen kifogást nyújtott be az Országos Választási Bizottsághoz.

Az Országos Választási Bizottság 1998. április 17-i ülésén a kifogást elutasította és az alábbi határozatot hozta:

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törtvény (továbbiakban: Ve.) 51. § (3) bekezdése értelmében területi listát csak törvényesen bejelentett és nyilvántartásba vett jelölő szervezet állíthat, amelynek nevében a bíróság által bejegyzett képviselő vagy az általa meghatalmazott személy járhat el.

A jelölő szervezet fogalmát a Ve. 149. § g) pontja határozza meg. Az 1989. évi XXXIV. törvény 5. § (9) bekezdése értelmében ugyanazon párt egy választókerületben csak egy listát állíthat.

A területi lista állítására a nyilvántartásba vett jelölő szervezet jogosult. A nyilvántartásba vett jelölő szervezet megyei szervezete – a jelölő szervezettől függetlenül eljárva – a törvény értelmében nem tekinthető önálló jelölő szervezetnek, így lista bejelentésére sem jogosult.

 

A Legfelsőbb Bíróság határozata
Kvk. III.27. 725/1998/3.

Az Országos Választási Bizottság 28/1998. (IV.17.) határozata ellen a párt képviselője jogorvoslatért fordult a Legfelsőbb Bírósághoz.

A Legfelsőbb Bíróság a kifogást elutasította:

A párt megyei szervezetének képviselője azt sérelmezte, hogy az általa benyújtott megyei, törvényes feltételeknek megfelelő listát a területi választási bizottság nem fogadta el. Az Országos Választási Bizottság határozatban utasította el az erre vonatkozó panaszát. Véleménye szerint mint a megyei szervezet elnöke jogosult volt saját területén a párt képviseletét ellátni és így megyei listát állítani. A területi választási bizottság jogtalanul fogadott el később egy általa alá nem írt területi listát, ezzel megsértették a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 53. § (3) bekezdését. Mindezek alapján kérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság az illetéktelenül leadott listát töröltesse és kötelezze az általa benyújtott lista elfogadására a területi választási bizottságot.

A Ve. 51. § (3) bekezdése szerint jelöltet, illetőleg listát csak az 51. § (1) bekezdése szerint bejelentett és az 55. § szerint nyilvántartásba vett jelölő szervezet állíthat. A Ve. 149. § g) pontja értelmében jelölő szervezet a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény szerint bejegyzett párt.

A Ve. rendelkezései alapján a területi lista állítására a nyilvántartásba vett jelölő szervezet megyei szervezete – a jelölő szervezettől függetlenül eljárva – nem jogosult. Területi listát csak a törvényesen bejelentett párt országos elnöke hagyhat jóvá, ezért a megyei elnök nem jogosult a területi

lista állítására. A kérelmező által benyújtott listát tehát, a területi választási bizottság nem vehette nyilvántartásba, mert a jelölés a törvényes feltételeknek nem felelt meg.

Az Országos Választási Bizottság határozata megfelelt a Ve. hivatkozott rendelkezéseinek.