32/1996. (XII. 22.) BM rendelet
a választójoggal nem rendelkező személyek
nyilvántartásának vezetéséről

A helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásáról szóló, az 1994. évi LXII. törvénnyel és az 1996. évi LXVI. törvénnyel módosított 1990. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Övjt.) 62. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján – a büntetés-végrehajtási szervezet tekintetében az igazságügyminiszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. § E rendelet alkalmazásában a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatal (a továbbiakban: kezelő szerv).

Adatgyűjtés

2. § (1) A választójoggal nem rendelkező személyek központi nyilvántartásának (a továbbiakban: nyilvántartás) létrehozása és folyamatos karbantartása érdekében az Övjt. 4/A. §-a (1) bekezdésének a)–c) pontjában meghatározott szervek közül

a) a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság alá helyezettről, illetve a gondnokság alá helyezés megszüntetéséről a gyámhatósági feladatokat ellátó jegyző (a továbbiakban: jegyző) közvetlenül,

b) a közügyek gyakorlásától eltiltó jogerős ítélet hatálya alatt álló személyekről a bűntetteseket nyilvántartó szerv közvetlenül,

c) a szabadságvesztés büntetését töltő, valamint a büntetőeljárásban jogerősen elrendelt intézeti kényszergyógykezelés alatt álló polgárokról az illetékes büntetés-végrehajtási intézet a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága útján

kötelesek adatot szolgáltatni a kezelő szerv részére.

(2) Az adatközlést – változás esetén – a hét első munkanapján

a) a jegyző a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott ADATLAP-on,

b) a bűntetteseket nyilvántartó szerv és a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága a 2. számú mellékletben megadott adatszerkezetben, mágneses adathordozón vagy táv-adatfeldolgozó hálózaton

köteles teljesíteni.

(3) A jegyző az ADATLAP-ot a kezelő szervnek kettős borítékban, tértivevényes küldeményként továbbítja. A belső borítékot bélyegzőlenyomatával látja el oly módon, hogy az esetleges illetéktelen hozzáférés ténye egyértelműen megállapítható legyen.

(4) A kezelő szerv az adatközlés feldolgozása során felismert hibás tételekről, adatokról hibalistát küld az adatközlő szerv részére. A hibalista javításáról a (2) bekezdésben meghatározott időpontban és módon kell gondoskodni.

Adatszolgáltatás

3. § (1) A kezelő szerv – az országos választások, országos népszavazás és népi kezdeményezés kivételével – az adatszolgáltatást a helyi, a területi és az országos választási szervek, továbbá a mellettük működő választási munkacsoport vezetőjének (a továbbiakban: igénybejelentő szerv) írásos kérelme alapján teljesíti. A kérelemnek tartalmaznia kell az igénybejelentő szerv nevét, az igényelt adatok felhasználásának célját, jogalapját, a választás helyét, időpontját, illetőleg a (3) bekezdés szerinti adatszolgáltatás esetében a népi kezdeményezésben vagy a népszavazás kezdeményezésben érintett település vagy településrész nevét és a kezdeményezés időpontját.

(2) A kezelő szerv a nyilvántartásból az igénybejelentő szervnek a külön törvényekben meghatározott választásokhoz, népszavazáshoz és népi kezdeményezéshez (a továbbiakban: választás) a választójoggal nem rendelkező személy családi és utónevét (nőknél leánykori családi és utónevet is), lakóhelyét (ennek hiányában tartózkodási helyét), a választójogból kizárás okát, a kizárás kezdő és várható megszűnési időpontját, továbbá a személyazonosító jelét szolgáltatja.

(3) A nyilvántartásból az igénybejelentő szerv a népszavazást, népi kezdeményezést aláírók adatainak hitelesítéséhez az illetékességi területén választójoggal nem rendelkező személyek családi és utónevét (nőknél leánykori családi és utónevét is), lakóhelyét (ennek hiányában tartózkodási helyét), valamint személyazonosító jelét igényelheti.

(4) Az igénybejelentő szerv a (3) bekezdésben igényelt adatokat a hitelesítési eljárás, illetőleg a jogorvoslati eljárás befejezését követően megsemmisíti. A megsemmisítésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet a továbbiakban a köziratokra vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.

4. § (1) A kezelő szerv a nyilvántartás adatait – az igénybejelentésnek megfelelően, az igénybejelentés megérkezését követő három munkanapon belül – jegyzéken, mágneses adathordozón vagy táv-adatfeldolgozó hálózaton, az illetékes Területi/Fővárosi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálaton keresztül vagy közvetlenül továbbítja az igénybejelentő szerv, illetőleg a polgármester részére.

(2) A kezelő szerv a szavazás napját megelőző harmadik napig pótjegyzéken közli a nyilvántartás adataiban az (1) bekezdés szerint teljesített adatátadást követően bekövetkezett változásokat.

(3) A kezelő szerv az (1)–(2) bekezdés szerinti jegyzék postai úton történő kézbesítése esetén a 2. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően jár el.

A nyilvántartás adatainak védelme

5. § (1) A kezelő szerv a nyilvántartásból a 3. §-ban felsorolt igénybejelentő szerveken kívül csak a bíróság, továbbá a népiülnök-választási eljárásban a polgármester (főpolgármester) írásos kérelme alapján teljesíthet adatszolgáltatást. A nyilvántartásba történő betekintésre a külön törvények rendelkezései az irányadók.

(2) A kezelő szerv a 2. § (2) bekezdésében meghatározott iratokat visszakereshető módon, elkülönítetten kezeli, és azokat a választójog gyakorlásából való kizárás megszűnését követő 180 nap után – évente egy alkalommal – megsemmisíti. A megsemmisítésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet a továbbiakban a köziratokra vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.

(3) A kezelő szerv a teljesített adatátadásokról adatszolgáltatási nyilvántartást vezet. Az adatszolgáltatási nyilvántartás tartalmazza az adatátadás idejét, célját, jogalapját és az igénylő megnevezését, valamint – az átadást követő 180 napig – az átadott adatok másodpéldányát. Az átadást követő 180. nap után a másodpéldányokat meg kell semmisíteni. Az adatszolgáltatás tényét az adatszolgáltatási nyilvántartásból 5 év elteltével törölni kell.

Záró rendelkezések

6. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a választójoggal nem rendelkező személyek nyilvántartásának vezetéséről szóló 14/1995. (IX. 29.) BM rendelet hatályát veszti.

(2) A nyilvántartásból adatszolgáltatást e rendelet hatálybalépését követő 20. nap után lehet igényelni.

(3) Az Övjt. 4/A. §-a (1) bekezdésének b)–c) pontjában meghatározott szervek a jegyző részére, kérésére e rendelet hatálybalépését követő 20. napig kötelesek adatot szolgáltatni.