Az Országos Választási
Bizottság
2/2003. (II. 21.) állásfoglalása
az Alkotmány által kiírt országos népszavazás
egyes kérdéseiről
Az Országos Választási Bizottság a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban Ve.)
34. § (2) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva
az Alkotmány által kiírt országos népszavazás egyes kérdéseiről
a következő
állásfoglalást
adja ki:
A Magyar Köztársaság Alkotmánya, az 1949. évi XX. törvény
79. §-a alapján ügydöntő országos népszavazást kell
tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő,
a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról. E népszavazás
időpontja: 2003. április 12. A népszavazásra bocsátandó kérdés:
"Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió
tagjává váljon?"
a) A Ve. 43. § (2) szerint a választási kampány céljára
az állami és önkormányzati költségvetési szervek a jelöltek,
jelölő szervezetek számára azonos feltételekkel bocsáthatnak
rendelkezésre helyiséget és egyéb szükséges berendezést. Állami
vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben
választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani
tilos, kivéve az ötszáznál kevesebb lakosú településen,
feltéve, hogy más közösségi célú épület nem áll
rendelkezésre. A 44. § (1) bekezdése alapján a kampányidőszakban
a műsorszolgáltatók a jelölő szervezetek, illetőleg a jelöltek
számára azonos feltételekkel tehetnek közzé politikai hirdetést.
A politikai hirdetéshez véleményt, értékelő magyarázatot fűzni
tilos.
b) A Ve. 45. § (1) és (2) bekezdése szerint a személyiadat-
és lakcímnyilvántartás központi hivatala a névjegyzékben
szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint
lakcímét a jelölteknek, jelölő szervezeteknek kérésükre, díjfizetés
ellenében, azonos feltételek mellett a szavazás napja előtti
20. napot követően átadja. A szolgáltatás nem, életkor vagy
lakcím szerinti csoportosításban is igényelhető. A közszemlére
tett névjegyzék másolatát a helyi választási iroda vezetője
a jelölt, jelölő szervezet által írásban bejelentett igény
alapján díjfizetés ellenében, azonos feltételek mellett, a
szavazás napja előtti 20. napot követően - legfeljebb szavazóköri
bontásban - a jelölt, jelölő szervezet számára átadja.
A Ve. 51. § (1) bekezdésének közös szabálya alapján azt a
jelölő szervezetet, amely jelöltet vagy listát kíván állítani,
bírósági bejegyzésének hiteles másolatával kell
bejelenteni.
A Ve. XIII. fejezetében szabályozott 123. §-a szerint a népszavazáson
a névjegyzéket a szavazás napja előtt 18 nappal kell közszemlére
tenni. A választópolgárokat a névjegyzékbe vételükről legkésőbb
a szavazás napja előtti 16. napig kell értesítő megküldésével
tájékoztatni.
c) A Ve. 3. § szerint a választási eljárás szabályainak
alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre
kell juttatniuk többek között a következő alapelveket: a
jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása és a választás
eredményének gyors és hiteles megállapítása.
A Ve. 6. § (1) bekezdése alapján a választási bizottságok működése
és tevékenysége, valamint a választási bizottságok rendelkezésére
álló adatok - törvényben megállapított kivétellel - nyilvánosak. A választási eljárás nyilvánossága nem sértheti
a szavazás titkosságát és a személyhez, valamint a személyes
adatok védelméhez fűződő jogokat. A (2) bekezdés kimondja,
hogy a választás eredményét rögzítő jegyzőkönyvek másolatát
ingyenesen kell a jelölő szervezetek és független jelöltek
rendelkezésére bocsátani. A választás számítógépes
adatait azonos feltételekkel, díjfizetés ellenében bárki igényelheti.
A Ve. 74. § (2) és (3) bekezdése szerint a jegyzőkönyveket három
példányban kell kiállítani, melyeket a választási bizottság
jelen levő tagjai aláírnak, továbbá a jegyzőkönyv egy-egy másolati
példányát az illetékes választási bizottság - kérésükre
- átadja a jelöltek jelen levő képviselőinek. A 75. § (2)
bekezdése alapján a jegyzőkönyvek egy példánya az illetékes
választási irodában a szavazást követő három napon belül
megtekinthető.
A Ve. 84. § alapján a szavazatszámláló bizottság szavazóköri
eredményt megállapító döntése [73. § (1) bekezdés] ellen
csak a választási bizottságnak a választási eredményt megállapító
döntése elleni kifogással együtt van helye. A továbbiakban, a
85. § (1) bekezdése kimondja, hogy a választási bizottságnak
a választási eredményt megállapító döntése [73. § (2)
bekezdés] ellen a szavazatszámláló bizottság szavazóköri
eredményt megállapító döntésének törvénysértő voltára,
vagy a szavazóköri eredmények összesítésére és a választási
eredmény megállapítására vonatkozó szabályok megsértésére
hivatkozással lehet kifogást benyújtani úgy, hogy az legkésőbb
a választási bizottság döntését követő napon a sérelmezett
döntést hozó választási bizottsághoz megérkezzen. A (2)
bekezdés szerint a kifogás elbírálására jogosult választási
bizottság a kifogásról legkésőbb a beérkezését követő
napon dönt. A választási bizottság döntése elleni kifogást
úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a választási bizottság
döntését követő napon a sérelmezett döntést hozó választási
bizottsághoz megérkezzen.
d) A Ve. 116. §-a alapján a Ve. - 1-85. §-ait
tartalmazó - I-X. fejezetét, valamint a 89. §-ának rendelkezéseit
az országos népszavazáson a XIII. fejezetben foglalt eltérésekkel
kell alkalmazni.
A Ve. 149. § g) pontja szerint a Ve. alkalmazásában jelölő
szervezet: a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló
1989. évi XXXIII. törvény szerint bejegyzett párt, valamint az
egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény szerint
bejegyzett társadalmi szervezet.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság megállapítja,
hogy az Alkotmányban kiírt országos népszavazás esetében jelölés,
jelölt és jelölő szervezet nincs, ezért azon
a) az állami és önkormányzati költségvetési szervek
valamennyi, a népszavazáson kampányt folytatni kívánó,
Magyarországon bejegyzett és nyilvántartott párt és társadalmi
szervezet számára - a Ve. 43. § (2) bekezdésének második
mondata szerinti korlátozással - azonos feltételekkel bocsáthatnak
rendelkezésre helyiséget és egyéb szükséges berendezést; a
műsorszolgáltatók pedig minden, a népszavazáson kampányt
folytatni kívánó, Magyarországon bejegyzett és nyilvántartott
párt és társadalmi szervezet hirdetését azonos feltételekkel
kötelesek közzétenni;
b) a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi
hivatala a névjegyzékben szereplő választópolgárok családi
és utónevét, valamint lakcímét, illetőleg a helyi választási
iroda vezetője a közszemlére tett névjegyzék másolatát - kérelemre, díjfizetés ellenében
- minden, Magyarországon
bejegyzett és nyilvántartott pártnak és társadalmi
szervezetnek köteles átadni;
a névjegyzék közszemlére tételének a Ve. 123. §-ában
foglalt időpontja miatt a fenti adatok átadására csak a népszavazás
napja előtti 18. napot követően kerülhet sor;
c) a népszavazási eredmények elleni jogorvoslat érdemi
biztosítása érdekében bármely választópolgár, illetve
Magyarországon bejegyzett és nyilvántartott párt és társadalmi
szervezet kérheti a választási bizottságtól a szavazóköri
eredményt rögzítő jegyzőkönyvek másolati példányának
kiadását.
Budapest, 2003. február 21.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság elnöke
|