Az Országos Választási Bizottság
107/2003. (IV. 18.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésében megállapított hatáskörében eljárva
K.-né S. M. kifogása tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 26/2003. (IV. 13.) határozatát hatályon kívül helyezi, és a kifogást saját hatáskörében elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett kifogást lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2003. április 21-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.
Indokolás
I.
A beadványozó a Pest Megyei Területi Választási Bizottság 26/2003. (IV. 13.) határozata ellen nyújtott be kifogást. Beadványában a népszavazás eredményének érvénytelenítését kérte az Országos Választási Bizottságtól arra hivatkozással, hogy a 2003. április 12-i ügydöntő népszavazásra feltett kérdés nem felel meg az Alkotmány 79. §-a pontos szövegének. A beadványozó kifogásolta továbbá, hogy a csatlakozási szerződés szövege nem volt megismerhető, így a választópolgárok nem kapták meg a kérdés eldöntéséhez szükséges tájékoztatást.
II.
Az Országos Választási Bizottság megállapítja, hogy a kifogás tárgyát képező ügyben a Pest Megyei Területi Választási Bizottság hatáskör hiányában járt el, és hozott érdemi döntést. A tárgyi ügy első fokon történő elbírálására ugyanis a Ve. 34. §-a (2) bekezdésének d) pontja, valamint 77. §-a (3) bekezdésének második mondata alapján az Országos Választási Bizottság rendelkezik hatáskörrel.
Az Országos Választási Bizottság az ügy érdemi elbírálása körében megállapítja: az április 12-i népszavazás esetében a népszavazás kezdeményezője az alkotmányozó hatalom. Az Alkotmánybíróság - a Magyar Közlönyben is közzétett 188/B/2003 (április 8.) sz. végzése (a továbbiakban: Végzés) kifejezetten rámutat a következőkre:
"Az Alkotmány megváltoztatása az alkotmányozó hatalom felelősségi körébe tartozik. Az alkotmánymódosításnak az Amtv.-ben alkalmazott sajátos módja azt jelenti, hogy jelen esetben az alkotmányozó hatalom a népszavazás kezdeményezője. Ennek következtében az Alkotmány 79. §-ában foglalt népszavazási kérdést az OVB nem hitelesíthette és a választópolgárok sem élhettek a Ve.-ben biztosított jogorvoslati lehetőséggel."
Az Országos Választási Bizottság megállapítja továbbá, hogy a népszavazás időpontját és a népszavazásra feltett konkrét kérdést maga az Alkotmány (annak 79. §-a) tartalmazza, sem az időpont kitűzése, sem a szavazólapon szereplő népszavazási kérdés nem alkotmányellenes, illetve hogy a szavazólapon szereplő kérdés megegyezik az Alkotmány 79. §-ában szereplő kérdéssel.
Az Országos Választási Bizottság utal arra is, hogy a választási jogszabályok nem tartalmaznak arra nézve rendelkezést, hogy a szavazópolgárok részére a népszavazásra feltett kérdés tárgyáról (tartalmáról) milyen tartalmú és mélységű tájékoztatást, milyen időintervallumban kell nyújtani.
A fentiek okán az Országos Választási Bizottság az Alkotmány által elrendelt népszavazásra feltett kérdés, illetve a népszavazás érvénytelenítésére nem jogosult.
III.
A határozat az Alkotmány 79. §-án, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 77. §-án és 80. §-án alapul.
Budapest, 2003. április 18.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
|