Az Alkotmánybíróság népszavazás elrendelésének jogszerűtlen elutasítása miatt benyújtott alkotmányossági panasz, valamint önkormányzati rendelet alkotmányosságának utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Sömjénmihályfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete által a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről alkotott 1/1991. számú rendelet 4. § (1) bekezdése alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Sömjénmihályfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete jogszerűtlenül járt el akkor, amikor a választópolgárok által községegyesítés megszüntetése tárgyában kezdeményezett népszavazás elrendelését elutasította. Ezért a Sömjénmihályfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete 1991. február 4-i ülésén hozott 2/1991. számú határozatot megsemmisíti. Egyúttal felhívja a képviselő-testületet arra, hogy a községegyesítés megszüntetése érdekében kezdeményezett népszavazás elrendelésének ügyét - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 47. § rendelkezéseinek figyelembevételével, e határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül - ismételten tárgyalja meg, és hozzon a népszavazás kezdeményezése tárgyában új, törvényes határozatot.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
I.
Az indítványozók a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 51. § alapján alkotmányossági panaszt nyújtottak be a sömjénmihályfai képviselő-testület 2/1991. számú határozata ellen, amelyben a képviselő-testület elutasította a Kemenesmihályfa településrész választópolgárai által községegyesítés megszüntetése érdekében kezdeményezett népszavazás elrendelését.
A panaszt tevők indítványukban előadták, hogy a kemenesmihályfai településrész választópolgárai 227 aláírás benyújtásával kérték a községegyesítés megszüntetésének kezdeményezésére irányuló népszavazás elrendelését. A helyi választási bizottság 1991. január 26-i ülésén a benyújtott aláírások közül 180 aláírás érvényességét állapította meg.
Ezzel egyidőben a másik településrész, Kemenessömjén választói is hasonló tartalmú beadvánnyal fordultak az önkormányzathoz. A kemenessömjéni településrészen összegyűlt 123 aláírásból a választási bizottság csak 39 aláírást talált hitelesnek.
A képviselő-testület 1991. február 4-i ülésén 2/1991. számú határozatában a népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezést elutasította arra hivatkozással, hogy az nem felel meg a képviselő-testület helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1/1991. számú rendeletének 4. § (1) bekezdésében foglalt előírásoknak, mivel a hitelesnek elfogadott aláírások száma nem éri el a község választópolgárainak 25%-át.
Az indítványozók álláspontja szerint a képviselő-testületnek ez a határozata törvénysértő, mert nem volt tekintettel az 1990. évi LXV. tv. 46. § (2) bekezdésében foglaltakra. A népszavazást kezdeményezők arányának megállapításánál ugyanis a kemenesmihályfai és a kemenessömjéni hiteles aláírásokat együttesen vette figyelembe és viszonyította az egész község választópolgárainak létszámához. Ennek volt a következménye, hogy a népszavazást kezdeményezők aránya a megkívántnál alacsonyabb, csak 22,2% volt. Az önkormányzati törvény 46. § (2) bekezdése alapján a községegyesítés megszüntetésére irányuló népszavazást a kiválni kívánó településrész választói kezdeményezhetik. A kemenesmihályfai választópolgárok száma 500 fő, így a népszavazást kezdeményező érvényes aláírások száma lényegesen meghaladja a népszavazás kezdeményezésére jogosult választópolgárok számára törvényben meghatározott maximális (25%-os) arányt.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványban előadott, de nem bizonyított tények, adatok valósságának megállapítása érdekében megkeresést intézett Sömjénmihályfa község polgármesteréhez. A polgármester válaszában előadta, hogy Sömjénmihályfa község 1982. január 1-jén jött létre Kemenesmihályfa és Kemenessömjén egyesítésével. A régi községhatárokat figyelembe véve a kemenesmihályfai községrész választópolgárainak száma 500 fő, a kemenessömjéni községrész választópolgárainak száma 480 fő. Tájékoztatta az Alkotmánybíróságot arról, hogy 1982 óta a két település teljesen összeépült, a régi községhatárok ma két lakóház között húzódnak. A képviselő-testület a népszavazás kezdeményezésének elutasítása során figyelembe vette azt is, hogy a községegyesítés megszüntetésének az 1990. évi LXV. tv. 52. § (1) bekezdésében meghatározott feltételei nem biztosítottak. Jelenleg a községben egy 8 osztályos általános iskola és egy orvosi rendelő van.
III.
Az indítvány vizsgálata során az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányossági panasz tartalmát tekintve túlterjed a népszavazás elrendelését megtagadó határozat megtámadásán. A panasz annak megállapítását kéri, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. (a továbbiakban: Ötv.) rendelkezéseivel ellentétes az, ha azokban az ügyekben is a község egész lakosságának arányában határozzák meg a népszavazás kezdeményezésére jogosult választópolgárok számát, amelyekben a népszavazásban való részvétel joga valamely településrész választóit illeti. A panaszosok a népszavazás elrendelését elutasító határozaton keresztül támadják a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló önkormányzati rendeletnek azt a szabályát is, amely a vitatott rendelkezést tartalmazza, s amelyeken a határozat alapult. Ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányossági panaszt -tartalma alapján - egyúttal, a Sömjénmihályfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete által a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről alkotott 1/1991. számú rendelet 4. § (1) bekezdés alkotmányellenességének utólagos megállapítása iránt benyújtott indítványként is elbírálta.
IV.
A községegyesítés megszüntetéséről, valamint a helyi népszavazásról az Ötv. rendelkezik.
1. Az Ötv. 53. §-a kimondja, hogy a községegyesítés megszüntetésének kezdeményezése az 52. §-ban foglalt feltételekkel és eljárással történhet, azaz a községegyesítés megszüntetésére az új község alakítására irányuló szabályokat rendeli alkalmazni. A községalakítást szabályozó 52. § (3) bekezdésének második mondata úgy rendelkezik, hogy a lakosság falugyűlésen vagy a településrészen tartott helyi népszavazással kezdeményezi a községalakítást. A törvény tehát az új község alakításában, illetőleg a községegyesítés megszüntetésében érdekelt településrész választópolgárainak jogává teszi a községalakítás, illetőleg községegyesítés megszüntetésének népszavazással történő kezdeményezését.
2. Az Ötv. a helyi népszavazás intézményének csak a kereteit szabályozza. A népszavazás feltételeinek e törvényi keretek között történő meghatározását, valamint az eljárás rendjének szabályozását rábízza a helyi önkormányzatokra. Így az Ötv. 47. § (1) bekezdés d) pont alapján önkormányzati szintű szabályozás tárgyát képezi a népszavazás kezdeményezésére jogosult választópolgárok körének meghatározása. A helyi népszavazás kezdeményezésére jogosult választópolgárok számának önkormányzati rendeletben történő meghatározására nézve az Ötv. előírja, hogy az nem lehet kevesebb a választópolgárok tíz százalékánál és nem lehet több a választópolgárok huszonöt százalékánál.
E törvényi felhatalmazással élve a Sömjénmihályfai Képviselő-testület 1/1991. rendeletének 4. § (1) bekezdésében úgy rendelkezett, hogy helyi népszavazást kezdeményezhet a polgármesternél a község választópolgárainak 25%-a.
A képviselő-testület e rendelkezése megalkotása során nem volt tekintettel a településszervezési ügyeknek azon körére, amelyek kezdeményezéséről az Ötv. rendelkezései alapján az érintett településrész választópolgárai jogosultak népszavazással dönteni.
Az Alkotmány 42. §, valamint 44. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzás joga a választópolgárok közösségét illeti meg, amit a választópolgárok az általuk választott képviselő-testület, illetőleg népszavazás útján gyakorolnak. Az Ötv. 46. § (1) bekezdése, azáltal, hogy az a)-c) pontokban meghatározott kérdésekben kötelezően előírja a népszavazás kiírását, a választópolgárok közösségét az Alkotmány alapján megillető önkormányzáshoz való jog egyik fontos garanciáját hivatott biztosítani. A helyi népszavazás az Ötv. 46. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott ügyekben az érintett választópolgárok közösségének állásfoglalását jelenti abban a kérdésben, hogy élni kíván-e az önálló önkormányzáshoz való jogával.
Ez a jog, a népszavazás rendeltetésének megfelelően, községalakítás, illetőleg községegyesítés megszüntetésének esetében - az Ötv. 52-53. §-ok alapján - nem az egész község választópolgárainak közösségét megillető jog, hanem az önálló községi státusz elnyerésére vagy visszaszerzésére törekvő településrész választóinak a joga. Ennek megfelelően a népszavazás kezdeményezésére is az érintett településrész választópolgárai jogosultak. Az a jogszabály, amely ezekben az ügyekben is az egész község választói legalább 25%-ának aláírását kívánja meg a népszavazás kezdeményezéséhez, az Ötv. 47. § (1) bekezdés d) pontjánál szigorúbb követelményeket ír elő a népszavazás elrendeléséhez. Az ilyen szabályozás ellentétes az Ötv. rendelkezéseivel, s egyúttal alkalmas arra, hogy a választópolgárok közössége számára az Alkotmányban biztosított jogok gyakorlását korlátozza, ezért alkotmányellenes.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság Sömjénmihályfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete által a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről alkotott 1/1991. számú rendelet 4. § (1) bekezdését megsemmisítette.
V.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a képviselőtestület népszavazás elrendelését megtagadó határozata jogszerűtlen. A képviselő-testület döntését arra alapította, hogy a népszavazás kezdeményezése nem felel meg az 1/1991. számú rendelet 4. § (1) bekezdésében foglaltaknak. A döntés meghozatala során figyelembe vette még azt is, hogy a községegyesítés megszüntetésének az Ötv. 52. § (1) bekezdésében foglalt feltételei nem biztosítottak, valamint - a különböző lakossági fórumok tapasztalatai alapján - megállapítható, hogy a község lakosságának túlnyomó többsége nem támogatja a községegyesítés megszüntetését.
A képviselő-testület az előbbiekben kifejtettek alapján alkotmányellenes rendelkezésre alapította döntését.
Az Alkotmánybíróság rendelkezésére álló iratok alapján megállapítható, hogy Kemenesmihályfa választópolgárainak 36%-a (500 választópolgárból 180 fő) aláírásával kezdeményezte a népszavazást. Ez meghaladja a népszavazás kezdeményezésére jogosult választópolgárok arányának az Ötv. 47. § (1) bekezdés d) pontjában megállapított, - önkormányzati rendeletben előírható - maximumát. Ebben az esetben pedig az Ötv. 47. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testületnek nincs mérlegelési joga abban a kérdésben, hogy elrendeli-e a népszavazást vagy sem, köteles kitűzni a népszavazást. Így nem vizsgálhatja azt sem, hogy fennállnak-e a községegyesítés megszüntetésének törvényi feltételei.
Az érdekelt településrész választói - az Ötv. 52. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően - a népszavazással kezdeményezik a községegyesítés megszüntetését, annak vizsgálata, hogy fennállnak-e törvényi feltételei - népszavazás eredményének és a kisebbségi vélemények együttes mérlegelésével - a döntésre jogosult szervek hatáskörébe tartozik.
Fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság megsemmisítette Sömjénmihályfa község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/1991. számú határozatát és felhívta a képviselő-testületet arra, hogy az Ötv. előírásainak megfelelően ismételten tárgyalja meg Kemenesmihályfa választóinak helyi népszavazásra irányuló kezdeményezését.
Dr. Ádám Antal s.k.