Választási információk vakok és gyengénlátók számára
Főoldal / OVB / Határozatok
Az Országos Választási Bizottság
51/2004. (V. 17.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a Magyar Vidék és Polgári
Párt és a Zöld Párt által az Európai Parlament tagjainak 2004. évi választásán
állított közös lista nyilvántartásba vételének tárgyában meghozta a következő
határozatot:
az Országos Választási Bizottság a Magyar Vidék és Polgári
Párt és a Zöld Párt által az Európai Parlament tagjainak 2004. évi választásán
állított közös lista nyilvántartásba vételét megtagadja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz
címzett kifogást lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál. A
kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2004. május 20-án 16.00
óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.
INDOKOLÁS
I.
A Magyar Vidék és Polgári Párt és a Zöld Párt az Európai
Parlament tagjainak 2004. évi választásán közös listáját 2004. május
14-én jelentette be.
A bejelentéssel egyidejűleg átadta ajánlószelvényeit is, melyeket az Országos
Választási Iroda ellenőrzött. Az ellenőrzés eredményeként az Országos Választási
Iroda a leadott 23.109 ajánlószelvény vizsgálata alapján megállapította,
hogy a benyújtott ajánlószelvényekből 20.114 darab annyiban megfelel a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 47. § (2) bekezdésében
foglaltaknak, hogy ezek az ajánlószelvények valamennyi, az idézett jogszabályban
meghatározott adatot tartalmaznak. A benyújtott ajánlószelvényekből összesen
2995 darab az alaki feltételek megsértése, többszörös ajánlás, téves
adat feltüntetése okán, illetve azért bizonyult érvénytelennek, mert az ajánlószelvényt
kitöltőnek nem volt választójoga.
Az Országos Választási Bizottsághoz az ajánlásokkal, az ajánlószelvények
gyűjtésével kapcsolatban egy választópolgár panaszt nyújtott be, amely
szerint az érintett választópolgár ajánlószelvénye kitöltésekor csupán
a közös listát állító jelölő szervezetek egyikét ajánlotta, és nem tüntette
föl az ajánlószelvényen mindkét szervezet nevét, holott a két szervezet
által állított közös lista esetében az ajánlószelvényeken mindkét, a közös
listát állító jelölő szervezet nevét föl kellett volna tüntetni.
Az Országos Választási Bizottság a panasz alapján megvizsgálta az ajánlószelvények
gyűjtésének a jogszabályi követelményeknek való megfelelőségét, különös
tekintettel annak a körülménynek a tisztázására, hogy vajon az ajánlószelvények
kitöltésekor az ajánlószelvényt kitöltő választópolgárok annak tudatában
adták-e le a jelölést, hogy az a közös listát állított mindkét jelölő
szervezet ajánlását jelenti. A vizsgálat egyben annak megállapítására
szolgált, hogy kizárható-e a jelölő szervezetek által folytatott olyan
gyakorlat, amely szerint az ajánlószelvényekre utólag, a választópolgárok
tudta nélkül vezették rá a másik - az adott ajánló szelvényen eredetileg
nem szereplő - jelölő szervezet nevét.
Az Országos Választási Bizottság a következő jogszabályi rendelkezésekből
indult ki:
- A Ve. 50. § (1) bekezdésének b) pontja úgy rendelkezik, hogy "érvénytelen
az az ajánlás, amelyet nem a 47. § (2) bekezdése szerint kitöltött ajánlószelvényen
adtak le".
- A Ve. 47. § (1) bekezdése szerint "az ajánlószelvényen jelöltet ajánlani
a kitöltött ajánlószelvénynek a jelölt, illetőleg a jelölő szervezet képviselője
részére történő átadásával lehet".
- A Ve. 47. § (2) bekezdése szerint "a választópolgárokhoz eljuttatott
ajánlószelvény tartalmazza a választás megnevezését. Az ajánló választópolgár
az ajánlószelvényre rávezeti családi és utónevét, lakcímét, személyi
azonosítóját, az ajánlott személy családi és utónevét, a jelölő
szervezet nevét, illetőleg a független jelölés tényét. Az ajánlószelvényt
az ajánló választópolgár saját kezűleg aláírja."
- A Ve. 49. § (1) bekezdése szerint "közös jelöltet állítani csak
olyan ajánlószelvények alapján lehet, amelyeken az adott közös jelöltet
állító valamennyi jelölő szervezet neve fel van tüntetve."
A fenti jogszabályhelyek, valamint az Országos Választási Bizottságnak az
ajánlószelvények gyűjtése tárgyában meghozott állásfoglalásai alapján
egyértelmű, hogy a közös lista ajánlására átadott ajánlószelvényen már
a jelölő szervezet részére történő átadásakor szerepelnie kell
valamennyi jelölő szervezet megnevezésének. Az ajánlószelvényt - kivéve
a saját kezű aláírás elhelyezésére szolgáló részt - nem kell feltétlenül
az ajánlást leadó választópolgárnak teljes egészében saját kezűleg kitöltenie.
Ugyanakkor a választópolgárnak az ajánlószelvény kitöltése időpontjában
már tisztában kell lennie azzal, (és az ajánlószelvényt ennek tudatában
kell aláírnia), hogy az ajánlószelvény közös listára, a közös listán
szereplő valamennyi jelölőszervezetre egyaránt vonatkozik. Ez a fenti
jogszabályhelyek mellett egyértelműen következik a 2/1998. (III. 14.) és a
7/2002. (II. 7.) OVB számú állásfoglalásból. Érvénytelen, és nem vehető
figyelembe tehát az az ajánlószelvény, amelyre a közös listát állító
valamely jelölő szervezet nevét utólagosan, az ajánlást leadó választópolgár
kifejezett beleegyezése nélkül vezetik rá.
Annak megállapítása érdekében, hogy az ajánlószelvények gyűjtése
megfelelt-e a fentiekben összefoglalt követelményeknek, és az ajánlószelvények
az azokat leadó választópolgárok akaratát tükrözik-e, az Országos Választási
Bizottság a következő körülményeket mérlegelte:
1. A két jelölő szervezet által a választási eljárásban való képviseletre,
nyilatkozattételre közösen meghatalmazott személy, Nagy S. A. úr által az
Országos Választási Bizottság 2004. május 16-i ülésének hivatalos jegyzőkönyvébe
mondott - az Országos Választási Bizottság elnöke kérdésére tett -
nyilatkozatában nem zárta ki azt, hogy az ajánlószelvények gyűjtésekor előfordult
olyan eset, amikor az ajánlószelvényt csak az egyik jelölő szervezet nevére
kitöltve gyűjtötték.
2. A Magyar Szociális Zöld Párt (Zöld Párt) elnöke, S.
O. az Országos Választási Bizottság 2004. május 17-i ülésén olyan
nyilatkozatot tett, mely szerint előfordulhatott olyan eset, amikor az ajánlószelvény
fejrészét utólag, már nem a választópolgár jelenlétében töltötték
ki.
3. A Magyar Vidék és Polgári Párt jelölő szervezet képviseletében
dr. Bánk Attila pártelnök, a Zöld Párt jelölő szervezet képviseletében
S. O. pártelnök az Országos Választási Bizottság 2004. május 17-i ülésén
- büntetőjogi felelősségük tudatában - tett egybehangzó nyilatkozata azt
tartalmazta, hogy az ajánlószelvények gyűjtésének teljes folyamata a választási
eljárási törvény és a vonatkozó jogszabályok előírásainak teljes egészében
megfelelő módon történt. Ugyanakkor a pártelnökök arra nézve nem tudtak
megalapozott nyilatkozatot tenni, hogy az ajánlószelvények gyűjtésekor
(amelyet ténylegesen a pártok számára közreműködők, aktivisták végeztek)
az ajánlást adó választópolgárok minden esetben annak tudatában tették-e
meg ajánlásukat, hogy az mindkét jelölő szervezetre, azok közös listájára
történik.
4. Az Országos Választási Bizottság mérlegelés körébe
vonta azt a körülményt is, hogy - annak ellenére, hogy a pártelnökök által
az Országos Választási Bizottság 2004. május 17-i ülésén tett
nyilatkozat szerint a közös lista állításáról már 2004. március 16-án
döntés született, és az ajánlószelvények gyűjtése ezt követően rövid
időn belül megindult - a Zöld Pártot mint jelölő szervezetet későbbi időpontban,
2004. május 11-én vette nyilvántartásba az Európai Parlament tagjainak
2004. évi választásán az OVB.
5. Az Országos Választási Bizottság 2004. május 16-án közzétett
felhívása nyomán több olyan választópolgári bejelentés is érkezett,
amelyek szerint az adott választópolgár kizárólag az egyik jelölő
szervezetre adta le az ajánlását. Emellett a Zöld Unió Párt elnöke, A. T.
úr, - aki szintén részt vett a Zöld Párt részére leadott ajánlószelvények
összegyűjtésében - telefoni megkeresés során úgy nyilatkozott, hogy az általa
összegyűjtött ajánlószelvényeken kizárólag a Zöld Párt, mint jelölő
szervezet került feltüntetésre.
6. Az Országos Választási Bizottság a 2004. május 17-i ülésén
véletlenszerű mintavétel útján kiválasztott a formai szempontból megfelelő
ajánlószelvények közül összesen 688 darabot. Az Országos Választási
Bizottság tagjai ezeket személyesen áttekintették, és úgy találták, hogy
ezek között összesen 351 olyan ajánlószelvény van, amelyekről
megalapozottan feltételezhető, hogy az egyik jelölő szervezet nevét utólagosan
vezették rá a szelvényre. Erre a következtetésre azért jutott az Országos
Választási Bizottság, mert egyfelől a két jelölő szervezet nevének írásmódja,
másfelől a használt írószer színe és fajtája is eltért, és ezek egyenként
is eltértek az ajánlószelvényt kitöltő választópolgár aláírásának
formájától. Bár a mintavétel nem a statisztikai mintavétel szabályai
szerint történt, ugyanakkor a vizsgálat alapján mégis kijelenthető, hogy a
jelölő szervezetekre leadott érvényes ajánlások között nagyszámú olyan
szelvény szerepel, amelyek kitöltése, illetve gyűjtése nem felel meg a választási
eljárási jogszabályok követelményeinek, és nem tükrözi minden kétséget
kizáróan a választópolgárok akaratát.
Az Országos Választási bizottság a döntése alapjául szolgáló bizonyítékokat
szabadon, saját belátása szerint mérlegeli. Az Országos Választási
Bizottság a fenti körülmények együttes mérlegelése alapján - egyhangúlag
- úgy döntött, hogy a jelölő szervezetek által állított közös listára
nem érkezett a jogszabályi követelményeknek minden tekintetben megfelelően
gyűjtött és kitöltött 20.000 darab ajánlószelvény, ennek megfelelően az
Országos Választási Bizottság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
II.
A határozat az Európai Parlament tagjainak választásáról
szóló 2003. évi CXIII. törvény 5. §-án, a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény 34. § (2) bekezdésének b) pontján, 47. §-án, 49.
§-ának (1) bekezdésén, 50. §-a (1) bekezdésének b) pontján, 55. §-án
és 56. §-ának (3) bekezdésén, valamint 99/L. §-án, a jogorvoslatról való
tájékoztatás a Ve. 77. §-ának (2) és (3) bekezdésén, 78. §-ának (1) és
(4) bekezdésén, valamint 80. §-ának (4) bekezdésén alapul.
Budapest, 2004. május 17.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra
|