Főoldal / OVB / Határozatok
Az Országos Választási Bizottság
85/2004. (VI. 17.) határozata
Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 34. § (2) bekezdésében megállapított
hatáskörében eljárva B. J.-né kifogása tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a kifogásnak helyt ad, és a
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 3/2004. (VI.
13.) határozatát az alábbiak szerint megváltoztatja:
Az Országos Választási Bizottság a panaszt elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz
címzett kifogást lehet az Országos Választási Bizottságnál benyújtani. A
kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2004. június 20-án 16.00
óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező.
Indokolás
I.
Dr. Simon Miklós a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség képviseletében 2004.
június 11-én panaszt nyújtott be a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási
Bizottsághoz. Panaszában előadta, hogy a választási kampány során, 2004.
június 10-én kétoldalas szórólap került terjesztésre, melynek egy eredeti
példányát csatolta a beadványhoz. Panaszában ismertette, hogy a szórólap
„Levél a polgármestertől Nyírbátor város lakosaihoz” című
oldalát, mely a Magyar Szocialista Párt szavazatokkal történő támogatására
hív fel, B. J.-né, Nyírbátor Város polgármestere e minőségében írta alá.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Területi Választási Bizottság 3/2004. (VI.
13.) határozatában a panaszt részben alaposnak találta.
Indokolásában megállapította, hogy a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény értelmében a helyi önkormányzatot a polgármester
képviseli, akinek részére jogszabályok feladatokat és hatáskört állapíthatnak
meg. A választásokkal összefüggésben azonban a Ve. nem határoz meg
feladatot a polgármester számára. Tekintettel arra, hogy a polgármester az
adott település köztiszteletben álló közéleti személyisége, ezért e
minőségében tett nyilatkozata alkalmas a helyi választópolgárok akaratának
érdemi befolyásolására. A választópolgárokhoz eljuttatott szórólap ezáltal
sérti a Ve. 3. § a) pontjának első fordulatában, c) pontjában, valamint d)
pontjának második fordulatában foglalt alapelveket.
A határozat ellen B. J.-né kifogást nyújtott be, amelyben előadta, hogy a
polgármester nem tartozik a Ve. szervi hatálya alá, ezért tevékenységének
megítélésére a területi választási bizottságnak nincs hatásköre. Ennek
indokaként említi az OVB 8/2002. (II. 20.) állásfoglalását. Kifejtette,
hogy közéleti szereplők megjelenése a választási kampányban elfogadott
gyakorlat, erre nézve bizonyítékot jelölt meg. A fentieken túl előadja,
hogy a választási eljárási törvény alapelveit annak további rendelkezéseire
kell vonatkoztatni. Azonban a területi választási bizottság nem nevezett meg
további törvényi rendelkezést, amelyet az ő személyes tevékenysége sértett
volna.
Az Országos Választási Bizottság megállapította, hogy a Ve. 3. §-ára
vagy annak valamely rendelkezésére nem alapozható olyan jogsértés, amely a
választási jogszabályoknak a Ve. szerinti sérelmét valósítja meg. A törvénysértés
megállapításához az alapelveken túlmenően valamely választási törvényben
foglalt rendelkezés sérelmének megállapítása is szükséges.
A fentiek alapján az Országos Választási Bizottság a rendelkező részben
foglaltak szerint határozott.
II.
A határozat a Ve. 3. §-án és 79. § (1) bekezdésén, a jogorvoslatról
való tájékoztatás pedig a Ve. 77. és 80. §-ain alapul.
Budapest, 2004. június 17.
Dr. Ficzere Lajos
az Országos Választási Bizottság
elnöke
Vissza a főoldalra