Választási információk vakok és gyengénlátók számára


Főoldal / Információk / Választási füzetek témacsoportos megjelöléssel, összefoglalók

3. A jelöltállítással, a pártok, jelöltek és listák bejelentésével kapcsolatos tudnivalók

3.1. Kapcsolattartás az Országos Választási Irodával

Az Európai Parlament tagjainak választása során a jelölő szervezetek és az Országos Választási Iroda közötti kapcsolattartás meghatározó jelentőségű.

A hatékony együttműködést jelentősen elősegíti, ha a kapcsolattartás formái intézményesülnek.

Az európai parlamenti képviselők választásán induló szervezetek a listáikkal kapcsolatos operatív adminisztrációs ügyeik lebonyolításához egy-egy illetékes kapcsolattartó személyt jelölnek ki.

A kapcsolattartó nevét, elérhetőségi adatait (cím, telefon, fax, e-mail) a pártbejelentés megtételekor a P1 bizonylaton, illetőleg az L1 bizonylat 2. oldalának kitöltésével lehet közölni.

3.2. A jelölő szervezet bejelentése

A választáson induló pártoknak nyilvántartásba kell vetetni magukat, legkésőbb a lista állításának bejelentése előtt.

A bejelentést a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdése szerint az Országos Választási Bizottságnál kell megtenni. Azt a jelölő szervezetet, amely listát kíván állítani, bírósági bejegyzésének jogerősítő záradékkal ellátott hiteles másolatával kell bejelenteni.

A bejelentéshez a P1 jelű formanyomtatvány áll rendelkezésre.

A közlendő adatok:

  1. A jelölő szervezet nyilvántartásba vételéhez és a technikai előkészítéshez:

- a jelölő szervezetnek a bíróság által bejegyzett neve (3x30=90 pozíción), amely a szavazólapon is megjelenik;

- a jelölő szervezet rövidített neve magyar és angol nyelven (30-30 pozíción), amely a televízióban, a kiadványokban, az Interneten és más tájékoztatásokban fog megjelenni, ahol hely hiányában nincs mód a hivatalos név megjelenítésére;

- a jelölő szervezet nevének betűszavas rövidítése (16 pozíción), amely a szavazólapon - kérés esetén - és az Interneten fog megjeleni;

- a jelölő szervezeti embléma mellékelésének ténye, amely a szavazólapon kérés esetén megjelenik;

- a jelölő szervezet címe; telefon- és faxszáma, e-mail címe;

- a jelölő szervezet képviselőjének, meghatalmazottjának neve, értesítési címe, telefon- és faxszáma, e-mail címe.

2. Jogi előkészítő iratok:

- a párt bírósági bejegyzési okiratának jogerősítő záradékkal ellátott hiteles másolata, és

- amennyiben nem a bírósági végzésben feltüntetett, a párt képviseletére jogosult személy látja el a választási eljárásban a szervezet képviseletét, az arra jogosult személy meghatalmazása.

Figyelem! A megyei/fővárosi bíróság által "Kivonat a …… sz. szervezetről" című igazolás nem pótolja a bírósági végzés jogerősítő záradékkal ellátott hiteles másolatát, valamint e követelménynek a jogerősítő záradékkal ellátott végzés fénymásolata sem felel meg!

A jelölő szervezet bejelentéséről az Országos Választási Iroda a párt képviselőjének igazolást ad.

A megfelelő formanyomtatványokon tett bejelentéseket a számítógépes rendszerben haladéktalanul, lehetőleg még a bejelentő jelenlétében regisztrálni kell. A számítógépes regisztráció által szolgáltatott visszaigazolás egy példányát a bejelentőnek át kell adni, illetve meg kell küldeni.

A szervezet bejelentett adatainak változásait a P1 jelű formanyomtatvány ismételt kitöltésével lehet bejelenteni. A bejelentő a változtatás bejelentésekor a számítógépes regisztráción történt átvezetésről igazolást kap.

A P1 jelű formanyomtatványhoz - amennyiben kérik annak feltüntetését a szavazólapon - mellékelni kell a szervezet emblémájának fekete-fehér lenyomatát is.

A jelölő szervezet bejelentésének elfogadásáról az OVB a bejelentést követő 3 napon belül határozattal dönt, és a nyilvántartásba vételről igazolást ad ki.

3.3. A lista és az azon szereplő jelöltek bejelentése

A jelölő szervezet egy önálló listát állíthat, vagy egyetlen közös lista állításában vehet részt.

Az európai parlament tagjainak választásán listát azok a pártok állíthatnak, melyek legalább 20.000 választópolgár, aláírásával hitelesített ajánlását gyűjtik össze.

A választópolgár az "Ajánlószelvény"-t kitölti, saját kezűleg aláírja és átadja a jelölő szervezet képviselőjének. A szelvényt a választópolgárok az "Értesítő"-vel (kopogtató cédula) együtt kapták meg 2004. április 16-ig.

Ajánlószelvényt az állampolgárok zaklatása nélkül - az alábbi kivételeken túl - bárhol lehet gyűjteni.

Nem gyűjthető ajánlószelvény:

  1. a munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben,
  2. a fegyveres erőknél és a rendvédelmi szereknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése közben,
  3. tömegközlekedési eszközön,
  4. állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében.

Az ajánlásért az ajánlónak vagy rá tekintettel másnak előnyt adni vagy ígérni, valamint az ajánlásért előnyt kérni, illetőleg előnyt vagy annak ígéretét elfogadni tilos.

Az Országos Választási Bizottság - a Ve. 34. § (2) bekezdése a) pontjának felhatalmazása alapján - az ajánlás és az ajánlószelvény intézményével kapcsolatban a következő állásfoglalásokat alkotta meg:

- az ajánlószelvények kitöltése tárgyában: a 2/1998. (III. 14.) és a 7/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalások,

- a jelöltek névhasználatának tárgyában a 3/1998. (III. 18.) OVB állásfoglalás,

- a minta ajánlószelvények tárgyában a 6/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalás,

- a közös listák állításával kapcsolatos 5/1998 (IV. 1.) OVB állásfoglalás.

A fentiekben hivatkozott OVB állásfoglalások teljes szövege e füzet mellékletében megtalálható.

Az ajánlószelvényeket és a listákat az OVB-hez kell benyújtani (Budapest, IX. Balázs B. u. 35.), legkésőbb 2004. május 14-én 16.00 óráig.

Az OVB az összegyűjtött ajánlószelvényeket a választói névjegyzék alapján - az Országos Választási Iroda támogatásával - ellenőrzi.

Az ellenőrzés kiterjed arra, hogy:

- létezik-e az ajánló választópolgár az adott személyi azonosítóval;

- egyeznek-e a választópolgár személyiadat- és lakcím nyilvántartásbeli adatai az ajánlási szelvény adataival;

- az ajánló polgár választójogosult-e;

- a választópolgár nem ajánlott-e két vagy több jelöltet is.

Az ajánlások benyújtásával egyidejűleg a listát az L1 jelű valamint a hozzá csatolt kellő számú L2 jelű formanyomtatványokon kell bejelenteni. A bejelentésről a jelölő szervezet listáját bejelentő képviselője az OVI-tól igazolást kap. A számítógépes nyilvántartásba felvett adatokat a lista képviselője ellenőrzési célból a helyszínen, illetőleg egyeztetett módon (levélben, faxon, e-mail) utólagosan megkapja.

A listán maximum 72 jelölt állítható. Ha a listáról egy jelölt kiesik, helyébe a listán soron következő lép.

A listával kapcsolatos adatpótlási, javítási igényeket az L3 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni. A bejelentő a változtatás bejelentésekor a számítógépes regisztráción történt átvezetésről igazolást kap.

Az L2 jelű formanyomtatványon bejelentett minden jelöltre vonatkozóan mellékelni kell az SZ1 - vagy az európai unió más államának állampolgára esetén az SZ2 - jelű formanyomtatványt.

Az SZ1 nyomtatvány tartalmazza:

- a jelölt személyi adatait (családi és utónév, személyi azonosító, lakóhely),

- a törvényben előírt nyilatkozatát (van választójoga, a jelölést elfogadja, nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen a képviselői megbízatással illetőleg megválasztása esetén arról lemond, hozzájárul fényképe és önéletrajza nyilvánosságra kerüléséhez), valamint

- mellékletként a jelölt életrajzát és fényképét (9x13-as méretben).

Az SZ2 nyomtatvány tartalmazza:

- a jelölt személyi adatait (családi és utónév, személyi azonosító vagy a tartózkodási jogosultságot igazoló okmány száma, bejelentett magyarországi lakóhely, a lakcímet igazoló hatósági igazolvány okmányazonosító száma, állampolgárság, annak a településnek, szavazókörnek vagy választókerületnek a megnevezése, amelynek a névjegyzékében a jelölt az állampolgársága szerinti államban legutoljára szerepelt,

- a törvényben előírt nyilatkozatát (van választójoga, kizárólag a Magyar Köztársaságban indul jelöltként, a jelölést elfogadja, nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen a képviselői megbízatással illetőleg megválasztása esetén arról lemond, hozzájárul fényképe és önéletrajza nyilvánosságra kerüléséhez, valamint

- mellékletként a jelölt életrajzát és fényképét (9x13-as méretben).

A fénykép és életrajz átadása nem kötelező. A fénykép és az életrajz az Interneten, a közszolgálati televízió műsorában és a nyomtatott kiadványokban jelenik meg.

A maximum 20 soros életrajzokat floppy-n, a WORD 6, 7 vagy 8 verziójú változatával WIN 1250 kódkészlettel, jelöltenként külön fájlban lehet átadni. A fájl neve a jelölt személyi azonosítója (személyi száma) legyen. Ha technikai okok miatt nincs mód a 11 pozíciós fájlnév használatára, a floppy-hoz fájl név-személyiazonosító listát kell mellékelni. A floppy-hoz mellékelni kell továbbá az életrajzokat kinyomtatva, aláírva is.

A választás alkalmával a jelölt nyilvántartás a hivatalos név és cím írásmódot használja. Ha a névhasználat ügyében vitás eset fordul elő, arról az OVB dönt.

A listán szereplő jelöltek azonosítása a választási rendszerben személyi azonosítójuk (személyi számuk) segítségével történik.

A személyi azonosító és a név helyességét a személyiadat- és lakcímnyilvántartással összevetve ellenőrzik. Eltérésnél a jelölőszervezet megbízottján keresztül tisztázzák a jelölttel kapcsolatos eltérés okát, korrigálják az esetleges hibákat. Amennyiben az nem javítható, az OVB dönt.

Mint az előzőekben már említésre került, egy párt egy önálló listát állíthat vagy egy közös lista állításában vehet részt.

A közös listát az OVB-nél az L1 jelű valamint a hozzá csatolt kellő számú L2 jelű formanyomtatványokon kell bejelenteni 2004. május 14-én 16.00 óráig.

Közös lista állítása csak úgy fogadható el, ha a listát állító szervezetek képviselői egybehangzóan nyilatkoznak arról. Az OVB és az OVI a közös listával kapcsolatos ügyekben egy - a közös jelölésben résztvevő szervezetek által - kijelölt személyen keresztül tartják a kapcsolatot, ezért ennek a személynek az adatait is meg kell adni a lista állításakor.

A bejelentést követően - a visszalépett, meghalt jelölt törlését kivéve - a lista nem módosítható.

A jelöltek és listák bejelentésének határnapjai jogvesztők. A határnap eltelte után hiánypótlásnak vagy a késedelem igazolásának helye nincs.

Célszerű a bejelentéseket a határnapok lejárta előtt legalább 3-4 munkanappal korábban megtenni, mert így az esetleges hibák kijavítására, hiánypótlásra még megfelelő idő áll rendelkezésre.

Az OVB a lista bejelentését követő 3 napon belül határozattal dönt a lista nyilvántartásba vételéről, valamint e tényről igazolást ad ki.

A lista nyilvántartásba vételéről szóló OVB határozatot az OVI a www.valasztas.hu honlapon közzéteszi.

Azt követően, hogy az OVB listaállítással kapcsolatos határozatai jogerőre emelkedtek, az OVB kisorsolja a listák sorszámát.


Vissza a főoldalra