A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
- a többi választási bizottsághoz hasonlóan - választott és delegált
tagokból áll.
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
határozatképességéhez három tagjának jelenléte szükséges.
4.1.1. A külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság választott tagjai
a) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
tagjainak választása
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok
választott tagjait és póttagjait az Országgyűlés választja meg. Személyükre
a listát állító jelölő szervezetek tehetnek javaslatot úgy, hogy minden
egyes külképviseletre egy-egy tagot jelölnek.
A jelölő szervezet a javaslatát egyetlen időpontban: a
lista bejelentésével egyidejűleg teheti meg az Országos Választási Bizottság
részére. A javaslat pótlására, kiegészítésére utólag nincsen lehetőség.
A jelöltek bejelentésére külön nyomtatvány áll
rendelkezésre! (8. és 9. számú melléklet)
Ha az adott külképviseletre nincs elég jelölt, az Országos
Választási Bizottság az országgyűlési egyéni választókerületi választási
bizottságok és a több szavazókörrel rendelkező települések helyi választási
bizottságai e feladatra jelentkező választott tagjai és póttagjai közül
javasol további személyeket.
A jelöltek közül az Országos Választási Bizottság
sorsolással választja ki a külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság három tagját és egy póttagját 2004. május 19-ig.
Az Országos Választási Bizottság által az Országgyűlés
elé terjesztett listáról az Országgyűlés egy szavazással, egyszerű többséggel
dönt 2004. május 24-ig.
b) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
választott tagjainak költségei és az utazás feltételei
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok
választott tagjainak és póttagjainak utazási és szállásköltsége az állami
költségvetést terheli, az utazás további feltételeinek megteremtésére nézve
azonban nem nyújt fedezetet.
Az utazás további feltételei:
Útlevél - az útlevél megléte feltétele a KSZSZB
tagjai jelölésének. Egyes országok megkövetelik, hogy a területükre belépő
személy útlevelének érvényessége a belépést megelőző, illetőleg az
azt követő meghatározott idő teljes tartamára kiterjedjen.
Fontos megjegyezni, hogy a törvény értelmében a külképviseleten
működő szavazatszámláló bizottság tagja és póttagja nem élvez megkülönböztetett
bánásmódot az útlevéligénylés során, tehát a jelölő szervezet úgy
kell kialakítsa javaslatát, hogy biztos legyen abban, hogy az általa jelölt
személy rendelkezik a szükséges útiokmányokkal!
Vízum: számos ország, ahol a Magyar Köztársaság
nagykövetséget tart fenn, megköveteli az országába történő belépés
esetén a magyar állampolgároktól, hogy érvényes vízummal rendelkezzenek.
A törvény értelmében a vízum beszerzése szintén a jelölt feladata.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy vízum igénylése esetén
annak megszerzés országonként eltérő időt és költségeket vesz igénybe.
Ezért nagyon fontos, hogy a jelölő szervezetek olyan jelölteket javasoljanak
a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságba, akik vagy már
rendelkeznek vízummal, vagy nincs ismert akadálya a megszerzésének. A külföldön
beszerezhető vízumok biztosításához az Országos Választási Iroda - a Külügyminisztérium
útján - segítséget nyújt.
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
választott tagja és póttagja törvényes működésének feltétele, hogy
megválasztása után esküt tegyen. A bizottság tagja az eskütétel helyszínén
kapja meg az utazás részleteire vonatkozó pontos információkat.
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
választott tagjának és póttagjának a fogadó államon belüli utaztatásról,
illetőleg a szállás biztosításáról a külképviseleti választási iroda
gondoskodik.
4.1.2. A külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság megbízott tagjai
A választáson listát állító jelölő szervezetek a külképviseleten
működő szavazatszámláló bizottságba a választott tagok mellé további
egy-egy tagot bízhatnak meg 2004. május 21-ig (10. számú melléklet).
A választott és megbízott tagok jogai és kötelezettségei
azonosak, azzal az eltéréssel, hogy a megbízott tagok költségei teljes mértékben
a jelölő szervezetet terhelik.
A megbízott tagokra szintén vonatkoznak az útlevéllel és
vízummal kapcsolatosan fentebb leírtak!
4.1.3. A külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottsági tagokra vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok
Nagyon fontos! Nem lehet a külképviseleten működő
szavazatszámláló bizottság Országgyűlés által választott tagja és póttagja
az alább felsoroltakon túl az sem, aki
- a listát állító jelölő szervezet tagja, valamint
- a listán szereplő jelölt hozzátartozója.
Ezen túlmenően a külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottsági tagokra és póttagokra vonatkozó összeférhetetlenségi okok
megegyeznek a belföldön működő szavazatszámláló bizottságok tagjaira
vonatkozó rendelkezésekkel.
Ennek megfelelően nem lehet a külképviseleten működő
szavazatszámláló bizottság sem választott tagja és póttagja, sem valamely
jelölő szervezet által megbízott tagja:
- a köztársasági elnök,
- állami vezető,
- közigazgatási hivatal vezetője,
- képviselő,
- megyei közgyűlés elnöke,
- polgármester,
- jegyző, főjegyző,
- választási iroda tagja,
- a választási bizottság illetékességi területén működő közigazgatási
szerv köztisztviselője,
- a választókerületben induló jelölt.
Az olyan választási bizottságoknak, amelyek a jogorvoslati
eljárásban egymással döntési, döntést felülbíráló kapcsolatba kerülhetnek,
nem lehetnek tagjai az egymással hozzátartozói kapcsolatban álló személyek,
tehát nem lehet a KSZSZB tagja az a személy, aki az Országos Választási
Bizottság valamelyik tagjának hozzátartozója.
4.2. A külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság feladatai
1. Feladatok a szavazás napja előtt
4.2.1.1. A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság alakuló
ülése, és tagjainak eskütétele
Az érintett külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság tagjai és póttagja eskütételének és az alakuló ülésnek az időpontjáról
és helyéről a sorsolást követően az érintettek értesítést kapnak.
Nagyon fontos, hogy az alakuló ülésen minden tag és a póttag
megjelenjen! Ha azonban az alakuló ülésen valamely tag azért nem tud
megjelenni, mert a külképviselet helye szerinti államban tartózkodik ebben
az időpontban, akkor lehetősége van arra, hogy a külképviselet vezetője előtt
tegye le az esküt, és majd a szavazás napján kapcsolódjon be a szavazatszámláló
bizottság munkájába.
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
az alakuló ülésen választja meg elnökét és az elnök helyettesét. Fontos
szabály, hogy a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság elnöke
és annak helyettese csak az Országgyűlés által választott tagokból kerülhet
ki.
4.2.1.2. A külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság elnökének feladata a szavazást megelőzően
A törvény értelmében a külképviseleti névjegyzéket, a
szavazólapokat és az egyéb választási iratokat a külképviseleten működő
szavazatszámláló bizottság elnöke juttatja el a külképviseletre. Ezeket
az Országos Választási Iroda az elutazást megelőző napon átvételi
elismervény (4. számú melléklet) ellenében adja át a KSZSZB elnökének. A
KSZSZB elnöke a külképviseletre történő megérkezésekor ezeket átadja a
KüVI vezetőjének, aki gondoskodik annak biztonságos helyen történő tárolásáról.
4.2.2. Feladatok a szavazás napján
4.2.2.1. Előkészületek a szavazáshoz
A KSZSZB-nek a szavazás napján helyi idő szerint 5.00 órakor,
a KüVI vezetőjével együttesen ellenőriznie kell a szavazóhelyiség kialakítását
és a szavazáshoz szükséges feltételek meglétét.
Ezt követően a szavazás megkezdéséig a KSZSZB és a KüVI
tagjain kívül senki sem tartózkodhat a szavazóhelyiségben!
a) A szavazóhelyiség ellenőrzése
Ellenőrizni kell, hogy biztosítottak-e a törvényben rögzített
tárgyi feltételek:
- legalább egy szavazófülke,
- a szavazófülkében toll,
- legalább egy zárható urna.
A választás zökkenőmentes lebonyolításához szükségesek
az alábbi technikai feltételek:
- a KSZSZB munkájához megfelelő mennyiségű szék és asztal biztosítása,
- a szavazóhelyiség megfelelő megvilágítása, különös tekintettel a
szavazófülkében lévő fényviszonyokra,
- a bizottság tevékenységének ellátásához telefon, esetleg faxkészülék,
- a hirdetmények, eligazító táblák megfelelő tájékoztatást adjanak
a választópolgároknak,
- az épületen belüli eligazítás megfelelő legyen,
- a szavazóhelyiség az eseményhez méltó legyen.
A szavazóhelyiségben kampányt folytatni tilos, ezért sem
a szavazóhelyiségben, sem annak előterében nem lehet olyan tárgy, jelkép,
jelvény, dekoráció, amely a választópolgárokat befolyásolná döntésükben!
Ha az ellenőrzés során a KSZSZB elnöke az előkészítésben
hibát, hiányosságot észlel, azonnal tájékoztatja a KüVI vezetőjét, aki
haladéktalanul gondoskodik a hiba megszüntetéséről, a hiányosság pótlásáról.
b) A szavazáshoz szükséges további feltételek megteremtése
A szavazás napján helyi idő szerint 5.30 órakor a KSZSZB
elnöke a szavazóhelyiségben elismervény ellenében (4. számú melléklet)
átveszi a választási iratokat a KüVI vezetőjétől, valamint az alábbi, a
szavazás lebonyolításához szükséges felszerelési tárgyakat:
- szavazólap-kötegelő csík,
- urnazáró címke,
- szavazóköri pecsét,
- esetleges áramszünet esetére elemlámpa, gyertya.
Az egyéb eszközöket (pl. papír, íróeszköz) a
KSZSZB-nek olyan mennyiségben kell megkapnia, hogy a szavazás zavartalansága,
az eredmény-megállapítás törvényessége biztosítva legyen.
A szavazás feltételei megléténeknek ellenőrzését követően
a KSZSZB előkészíti a szavazólapokat, a nyomtatványokat, valamint az urnákat
a szavazáshoz.
Amennyiben 5.30 óráig a szavazatszámláló bizottság
tagjai nem jelentek meg a határozatképességhez szükséges létszámban (tehát
nincs jelen legalább 3 fő), a külképviseleti választási iroda vezetője
gondoskodik a szavazatszámláló bizottságba a póttag bevonásáról. A
szavazatszámláló bizottságot kizárólag a póttaggal lehet kiegészíteni.
4.2.2.2. A szavazás menete
a) A KSZSZB tagjainak viszonya
A KSZSZB elnöke határozza meg, hogy a szavazás menetében
a bizottság tagjai milyen részfeladatokat látnak el. A bizottság megbízott
tagjainak is részt kell vállalniuk a munkában, szerepük nem szorítkozik
"megfigyelésre". A KSZSZB munkáját úgy kell megszervezni, hogy az
esetleges távollétek - étkezés stb.- ne akadályozzák a szavazás zökkenőmentes
lebonyolítását.
A KSZSZB tagjainak szavazásához - amennyiben a névjegyzéken
szerepel - a KSZSZB elnöke biztosítja a feltételeket.
b) Ki tartózkodhat a szavazóhelyiségben a szavazás alatt?
1. A szavazóhelyiség kinyitásától a szavazás szavazóköri
eredményének megállapításáig a szavazóhelyiségben folyamatosan
csak
- a KSZSZB tagjai,
- a jegyzőkönyvvezető,
- a sajtó képviselői, valamint
- az akkreditációval rendelkező nemzetközi megfigyelők tartózkodhatnak.
A sajtó képviselői külön engedély nélkül jelen
lehetnek a szavazóhelyiségben, a KSZSZB munkáját azonban nem zavarhatják.
A szavazás napján nemzetközi választási megfigyelők
megjelenésével is számolni lehet. A sajtó képviselőihez hasonlóan a
nemzetközi választási megfigyelők is jelen lehetnek a KSZSZB munkájánál,
tevékenységét azonban nem zavarhatják. Tanulmányozhatják a szavazás
megkezdését és menetét, tájékoztatást kérhetnek, és jelen lehetnek a
szavazatok megszámlálásánál is. Megfigyelési szándékukat a helyszínen a
KSZSZB elnökének be kell jelenteniük és megfigyelői minőségüket akkreditációs
kártyával kell igazolniuk.
A nemzetközi választási megfigyeléssel kapcsolatos
tudnivalókról az Országos Választási Iroda vezetőjének intézkedése az
irányadó.
2. A szavazóhelyiségben a választópolgárok csak a
szavazáshoz szükséges ideig tartózkodhatnak. A választópolgárnak
szavazata leadása után el kell hagynia a szavazóhelyiséget.
3. A közvéleménykutatók abba az épületbe nem léphetnek
be, ahol a szavazóhelyiség van, és csak az épületből kijövőket kérdezhetik
meg. A szavazás napján a közvéleménykutatás csak névtelen lehet és önkéntességen
alapulhat.
c) Az elsőként szavazó választópolgár szerepe
A KSZSZB helyi idő szerint 6.00 órakor kinyitja a szavazóhelyiséget.
Az elsőként szavazó polgár nem lehet a KSZSZB tagja.
Abban az esetben viszont, ha a szavazás befejezése előtt egy órával még
nem érkezett meg az első szavazó, vagy csak a KSZSZB tagjai szerepelnek a névjegyzéken,
az a KSZSZB tagja is lehet.
A KSZSZB az elsőként szavazó választópolgár jelenlétében
megvizsgálja, hogy az urnák üresek-e, majd az urnákat urnazáró címkével
lezárja és lepecsételi. Ellenőrzi, hogy az urnából a pecsét feltörése nélkül
ne lehessen szavazólapot kivenni.
Valamennyi urna hitelesítését az elsőként szavazó választópolgár
jelenlétében és közreműködésével kell elvégezni. A vizsgálat megtörténtét
a szavazóköri jegyzőkönyvben fel kell tüntetni.
Ezt követően ki kell tölteni, és az urnánkban el kell
helyezni egy-egy Ellenőrző lapot (11. számú melléklet), amely tartalmazza
- az elhelyezés időpontját,
- az elsőként szavazó választópolgár aláírását, és
- a KSZSZB tagjainak az aláírását.
d) A szavazás feltételei
Szavazni kizárólag személyesen lehet. A szavazóhelyiségben
az a választópolgár szavazhat, aki
1. A külképviseleti névjegyzéken szerepel.
A külképviseleti névjegyzék nem módosítható: a
szavazás napján a külképviseleti névjegyzékbe nem lehet senkit sem
felvenni, sem abból törölni.
2. Személyazonosságát az erre alkalmas okmánnyal
igazolja.
A külképviseleti szavazás során a névjegyzékben
szereplő választópolgár a személyazonosságát a következő érvényes
igazolványok bemutatásával igazolhatja:
- útlevéllel,
- a magyar hatóság által kiállított személyazonosító igazolvánnyal
vagy,
- 2001. január 1-jét követően a magyar hatóság által kiállított (kártya
formátumú) vezetői engedéllyel.
e) A visszautasítottak jegyzéke
Nem szavazhat, aki
szerepel a külképviseleti névjegyzéken;
aki személyazonosságát a megfelelő okmányokkal kétséget kizáróan
nem tudja igazolni.
Ebben az esetben az állampolgárt fel kell venni a
visszautasítottak jegyzékébe (5. számú melléklet). A visszautasítottak
jegyzékét a jegyzőkönyvvezető a KSZSZB utasításai alapján tölti ki.
f) A szavazás menete
1. A szavazáson megjelent választópolgártól a KSZSZB
elkéri a személyazonosság megállapítására alkalmas igazolványát, továbbá
ellenőrzi, hogy szerepel-e a külképviseleti névjegyzéken. Amennyiben a választópolgár
személyazonosságát igazolja, valamint a névjegyzékben szerepel, szavazhat.
FIGYELEM! A külképviseleti szavazás során a választópolgárnak
- ellentétben a belföldön történő szavazással - nem kell igazolnia lakcímét!
2. Ha a KSZSZB a külképviseleti névjegyzékben megtalálja
a polgár nevét, a szavazólapot a hivatalos bélyegzővel - a választópolgár
jelenlétében - lebélyegzi, és a hozzá tartozó borítékkal átnyújtja a választópolgárnak.
FIGYELEM! A bélyegző hiánya a szavazat érvénytelenségét
eredményezi. A szavazólapot a választópolgár jelenlétében szabad csak lebélyegezni!
3. A választópolgár a névjegyzék aláírásával
igazolja, hogy a szavazólapot átvette.
Ha a választópolgár kifogásolja, hogy a kézjegyével el
kell látnia a névjegyzéket, célszerű őt külön tájékoztatni, azért,
hogy a többi választópolgárt a szavazásban ne akadályozza. Ilyenkor a
KSZSZB elnöke tájékoztatja őt arról, hogy az aláírás célja a kétszer
(vagy többször) szavazás megakadályozása. Abban az esetben, ha a választópolgár
a névjegyzéket nem hajlandó aláírni, a szavazólapot ettől függetlenül
oda kell adni neki. Ilyen esetben az aláírás megtagadásának tényét a
KSZSZB a névjegyzékre rávezeti, s két tagja aláírja.
Az írásképtelen választópolgár helyett a KSZSZB két
tagja írja alá a névjegyzéket.
4. A szavazólap és a boríték átnyújtása után a
KSZSZB - ha ezt a választópolgár igényli - elmagyarázza a szavazás módját.
A magyarázat nem tartalmazhat olyan agitációt, amely alkalmas a választópolgár
döntésének befolyásolására!
A választópolgár figyelmét fel kell hívni, hogy érvényesen
szavazni csak a hivatalos szavazólapon lehet, a lista neve feletti körbe
tollal írt, egymást metsző két vonallal (tehát X vagy + jellel). A választópolgár
tudtára kell adni, hogy a szavazófülkében talál tollat.
A szavazófülke a szavazás titkosságának biztosítására
szolgál, annak használatára azonban senki nem kötelezhető.
A szavazólapok kitöltésének ideje alatt csak a szavazó
tartózkodhat a szavazófülkében.
Az a választópolgár, aki nem tud olvasni, illetve akit
testi fogyatékossága vagy egyéb ok akadályoz a szavazásban, más választópolgár
- ennek hiányában a KSZSZB két tagjának együttes - segítségét igénybe
veheti.
g) A szavazólap cseréje
Kitöltés után a választópolgár a szavazólapot borítékba
teszi és az urnába helyezi. Ha az urnába helyezés előtt a választópolgár
jelzi, hogy a szavazólapon hibát ejtett, annak kitöltését elrontotta, kérésére
a bizottság elnöke a rontott szavazólap helyett újat ad. A cserére egy
esetben, csak az urnába helyezés előtt van mód. Az elrontott szavazólapot
be kell vonni és a rontott szavazólapok számát a jegyzőkönyvben rögzíteni
kell.
h) A KSZSZB teendői rendkívüli esemény bekövetkezésekor
A KSZSZB elnöke felelős a szavazás napján a szavazóhelyiségben
és környékén a rend fenntartásáért. Ennek érdekében hozott intézkedése
mindenkire kötelező!
Rendkívüli eseménynek kell tekinteni minden olyan történést,
amely a szavazás rendjének megzavarására irányul, gátolja a szavazás zökkenőmentes
lebonyolítását, illetve amely nem tartozik a szavazás normális menetéhez.
A rendkívüli események súlyuk szerint két csoportba
sorolhatók:
1. Az egyik körbe azok tartoznak, amelyek a KSZSZB
elnökének döntése nyomán gyorsan megszüntethetők, elháríthatók, így
a szavazás folytatását nem veszélyeztetik (pl.: a rendbontó kivezettetése
a szavazóhelyiségből).
A teljesség igénye nélkül ilyenek lehetnek:
- rosszullét miatt mentőt kell hívni egy választópolgárhoz, esetleg a
bizottság valamely tagjához,
- tűz üt ki, áramszünet következik be a szavazóhelyiségben,
- tettlegesen bántalmazzák vagy megfenyegetik a KSZSZB tagját,
- választópolgárok összeverekednek a szavazóhelyiségben,
- kábítószeres vagy ittas személy akadályozza a választópolgárokat a
szavazásban,
- kábítószeres vagy ittas személy inzultálja a KSZSZB tagjait,
- rendbontó személyek a szavazóhelyiség bútorzatát megrongálják,
felborítják a szavazófülkét stb.
2. Vannak olyan rendkívüli, elháríthatatlan események,
amelyek miatt a szavazás lehetetlenné válik. Ilyenek többek között:
- ha haláleset történik a szavazóhelyiségben,
- ha KSZSZB tagjainak száma három alá csökken, és már nincs lehetőség
a póttag igénybevételére;
- ha bombariadó van,
- ha vízbetörés, tűz, vagy olyan esemény van, hogy csak a tartalékhelyen
lehet folytatni a szavazást.
Ilyen esetekben a szavazást fel kell függeszteni, az
urnákat és az iratokat zárolni kell, és a felfüggesztés tényéről a
KüVI vezetőjét haladéktalanul tájékoztatni kell. Bombariadó esetén a
KüVI vezetője - a helyi viszonyoknak megfelelően - megteszi a probléma
elhárításához szükséges lépéseket (például értesítési a rendőrséget,
stb.).
A rendkívüli események tényének rögzítésére külön
jegyzőkönyv (6. számú melléklet) áll rendelkezésre, melyet a KSZSZB
utasításai alapján a jegyzőkönyvvezető tölt ki.
i) A szavazás lezárása
Fő szabály szerint a szavazás a nagykövetség fogadó államában
helyi idő szerint 6 órától 19 óráig tart. Ez alól kivételnek számítanak
a greenwich-i időzónában található nagykövetségek, továbbá egyes
afrikai külképviseletek:
- a szavazás helyi idő szerint 17 órakor fejeződik be Marokkóban
(Rabat);
- a szavazás helyi idő szerint 18 órakor fejeződik be Írországban
(Dublin), az Egyesült Királyságban (London), Portugáliában (Lisszabon),
Nigériában (Abuja) és Tunéziában (Tunisz).
(A szavazás idejét az egyes nagykövetségeken az 1. számú
mellékletben foglalt táblázat tartalmazza.)
A szavazás befejezésekor a KSZSZB elnöke a szavazóhelyiséget
bezárja. Azok a választópolgárok, akik a szavazóhelyiségben vagy annak előterében
tartózkodnak, még szavazhatnak. Ezután a KSZSZB a szavazást lezárja. A
szavazás lezárása után szavazatot nem szabad elfogadni.
A szavazást - a szavazásra rendelkezésre álló időtartam
lejárta előtt - akkor is le kell zárni, ha a külképviseleti névjegyzéken
szereplő valamennyi választópolgár leadta szavazatát!
j) A választás szavazóköri eredménye
A szavazás tisztaságának megőrzése, az eredmény megállapításának
jogszerűsége megköveteli, hogy a szavazóköri eredmény megállapítása
folyamatosan, megszakítás nélkül történjen, és a bizottság együttesen
számlálja meg a szavazatokat, töltse ki és írja alá a jegyzőkönyvet, és
mindaddig együtt maradjon, amíg a jegyzőkönyvek ellenőrzése be nem fejeződött.
k) A szavazatszámlálás
1. A KSZSZB először a fel nem használt,
valamint a rontott szavazólapokat külön-külön kötegbe foglalja, és
a köteget lezárja úgy, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne
lehessen kivenni, illetőleg betenni. Egyúttal elcsomagolja a fel nem használt
borítékokat is.
FIGYELEM! Az urnákat nem szabad felnyitni, míg a fel nem
használt és rontott szavazólapok kötegelése meg nem történt!
2. A KSZSZB ellenőrzi az urna sértetlenségét.
3. Ezt követően a KSZSZB felbontja az urnát és
meggyőződik az ellenőrző lap meglétéről, majd megszámolja
az urnában lévő szavazólapokat és összehasonlítja a megjelent szavazók
számával.
Ezt követően a KSZSZB három csoportot képez az urnából kivett
szavazólapokból
érvénytelen szavazólapok,
érvényes szavazólapok,
vitatott érvényességű szavazólapok (ha vannak ilyenek).
A szavazólap érvényességének megítélésére az alábbi
előírások vonatkoznak:
Érvényesen szavazni a hivatalos szavazólapon, a lista neve feletti körbe
tollal írt két, egymást metsző vonallal lehet.
A szavazat érvényességét - ha egyéb feltételeknek
megfelel - nem érinti, hogy a szavazólapon a jelöltek sorrendjét megváltoztatták,
a listát vagy a jelölt nevét kihúzták illetve nevet hozzáírtak, vagy bármilyen
egyéb megjegyzést tettek a szavazólapon.
Érvénytelen a szavazólap ha a szavazó:
szavazatát bélyegző nélküli szavazólapon adta le;
egynél több listára szavazott;
egy listára sem szavazott;
nem lehet megállapítani, mely listára adta a szavazatát;
nem a jelölő szervezet neve feletti körben elhelyezett egymást metsző két
vonallal (+ vagy X) szavazott;
toll helyett ceruzát használt.
- Lehetnek olyan szavazólapok, amelyek érvényessége vitatott.
Ezekről a bizottság ekkor még nem dönt, csupán megszámlálja és külön
csoportosítja azokat!
- A KSZSZB elhatározhatja a szavazólapok ismételt megszámlálását.
Célszerű a bizottságnak a számlálást legalább két alkalommal elvégeznie.
A jegyzőkönyvben rögzíteni kell, hogy a KSZSZB hány alkalommal számlálta
meg a szavazólapokat.
- A KSZSZB először az érvénytelen szavazólapokat
számlálja össze. Az érvénytelenség okát a szavazólap hátoldalára rávezeti
és azt a bizottság jelen lévő tagjai aláírják. A KSZSZB kötegbe
foglalja az érvénytelen szavazólapokat és a köteget lezárja úgy, hogy a
pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen kivenni, illetőleg
betenni. A kötegre rá kell írni a szavazókör sorszámát és a kötegben
lévő szavazólapok számát.
- A KSZSZB következő
lépésben az érvényes szavazatokat számolja meg.
Ennek első mozzanata, hogy a KSZSZB külön csoportosítja
az azonos listára leadott szavazatokat tartalmazó szavazólapokat, majd
csoportonként megszámolja azokat.
Ha a KSZSZB megállapítja, hogy az urnába olyan személy
által leadott szavazólap került, aki az adott külképviseleten szavazati
joggal nem rendelkezik, a listákra leadott érvényes szavazatok közül
- a jogosulatlanul szavazók száma szerint - listánként egyet-egyet érvénytelennek
nyilvánít, és erről külön jegyzőkönyvet készít.
- A KSZSZB ezt követően a vitatott szavazólapokról
dönt, hogy érvényesnek vagy érvénytelennek minősíti azt.
Ha a KSZSZB egyes vitatott szavazólapokról megállapítja,
hogy az nem érvényes, akkor külön kötegbe helyezi ezeket. FONTOS,
hogy a lezárt, már érvénytelen szavazólapokat tartalmazó köteget
megbontani tilos! A vitatott, majd érvénytelennek nyilvánított szavazólapok
külön kötegbe kerülnek.
Minden egyes vitatott, de utóbb érvénytelennek minősített
szavazólap hátoldalán a KSZSZB feltünteti az érvénytelenség okát és
azt a KSZSZB tagjai aláírják.
Ha a vitatott szavazólapok közül a KSZSZB valamelyiket
érvényesnek nyilvánítja, azt a szavazat tartalmának megfelelő csoportba
helyezi.
- Ezt követően az érvényes szavazólapokat listánként
kötegelni kell. A kötegekre külön-külön rá kell írni az érvényes
szavazatok számát. A kötegeket úgy kell lezárni és pecséttel ellátni,
hogy azokból a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen
kivenni, illetőleg betenni. A kötegekre rá kell írni a szavazókör sorszámát
is.
l) A szavazóköri jegyzőkönyv kitöltése
A szavazás szavazóköri eredményének megállapítása a
jegyzőkönyvek kiállításával fejeződik be. A szavazóköri eredményről
készülő jegyzőkönyvet a jegyzőkönyvvezető a KSZSZB utasításai alapján
tölti ki.
A Ve. rendelkezései alapján a külképviseleteken kialakított
szavazókörökben nem kell adatalapot kiállítani a szavazatok első összeszámlálását
követően. A külképviseleten leadott szavazatok megszámlálásáról csak a
végleges eredményt tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni.
A jegyzőkönyvet csak tollal lehet kitölteni!
A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság mellett működő
jegyzőkönyvvezető a bizottság döntései alapján tölti ki. A jegyzőkönyvvezető
feladata a pontos, teljes kitöltés, valamint annak ellenőrzése, hogy a jegyzőkönyvet
mindenki aláírta.