Választási információk vakok és gyengénlátók számára


Főoldal / Információk / Választási füzetek témacsoportos megjelöléssel, összefoglalók

3. A külképviseleti választási iroda

3.1. A külképviseleti választási iroda tagjai

A szavazatszámláló bizottságok kivételével minden választási bizottság mellett, így az európai parlament tagjainak választásán minden külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság mellett külképviseleti választási iroda működik. A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság adminisztratív feladatainak ellátását a jegyzőkönyvvezető segíti.

Mint minden választási irodának, a KüVI-nek is elsődleges feladata a választások előkészítésével, szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos állami feladatok elvégzése.

E feladat lehető legszakszerűbb teljesítése érdekében a külképviseleti választási iroda tagjai olyan személyi körből kerülnek ki, amely garantálja a választás szakmailag kifogástalan lebonyolítását.

A külképviseleti választási iroda tagjává, illetőleg vezetőjévé köztisztviselő, közalkalmazott, illetőleg a diplomáciai képviselet személyzetének magyar állampolgár tagja bízható meg.

A külképviseleti választási iroda vezetőjét és tagjait az Országos Választási Iroda vezetője az Európai Parlament tagjai választásának időtartamára bízza meg. A külképviseleti választási iroda vezetője és tagjai az Országos Választási Iroda vezetője előtt esküt tesznek.

3.2. A külképviseleti választási iroda feladatai

3.2.1. Feladatok a szavazás napját megelőzően

A külképviseleti választási iroda tevékenysége speciális jellegű annyiban, hogy a helyi választási iroda feladatkörének ugyan csak egy részét végzi, ám a nagykövetségek elhelyezkedéséből adódóan további, sajátos feladatok végrehajtása válik a külképviseleteken szükségessé. E feladatokat a KüVI az Országos Választási Irodával szoros együttműködésben végzi.

A szavazás előkészítésével kapcsolatos legfontosabb feladatok az alábbiak.

  • A külképviseleti választási iroda gondoskodik a megfelelő szavazóhelyiség biztosításáról és a tartalékhelyiség kijelöléséről, továbbá a szavazáshoz szükséges technikai feltételek, valamint a szavazóhelyiség felszerelésének megteremtéséről.

    A törvényben rögzített tárgyi feltételek:

  • legalább egy szavazófülke,
  • a szavazófülkében toll,
  • legalább egy zárható urna.
  • A választás zökkenőmentes lebonyolításához szükségesek az alábbi technikai feltételek:
  • a KSZSZB munkájához megfelelő mennyiségű szék és asztal biztosítása,
  • a szavazóhelyiség megfelelő megvilágítása, különös tekintettel a szavazófülkében lévő fényviszonyokra,
    a bizottság tevékenységének ellátásához telefon, esetleg faxkészülék,
    a hirdetmények, eligazító táblák megfelelő tájékoztatást adjanak a választópolgároknak,
    az épületen belüli eligazítás megfelelő legyen,
  • a szavazóhelyiség az eseményhez méltó legyen.
  • A szavazóhelyiségben kampányt folytatni tilos, ezért sem a szavazóhelyiségben, sem annak előterében nem lehet olyan tárgy, jelkép, jelvény, dekoráció, amely a választópolgárokat befolyásolná döntésükben!

    • A szavazáshoz szükséges további feltételek:

      Szavazólap-kötegelő csík,
      urnazáró címke,
      szavazóköri pecsét,
      esetleges áramszünet esetére elemlámpa, gyertya.

  • Az egyéb eszközöket (pl. papír, íróeszköz) a KSZSZB-nek olyan mennyiségben kell megkapnia, hogy a szavazás zavartalansága, az eredmény-megállapítás törvényessége biztosítva legyen.

    • A külképviseleti választási iroda vezetője gondoskodik a KSZSZB azon tagjainak eskütételéről, akik korábban még nem tettek esküt az OVB elnöke előtt.
    A külképviseleti választási iroda gondoskodik a fogadó államon belüli lakossági tájékoztatásról. Ennek keretében az érdeklődők részére szórólapokat, nyomtatványokat biztosít; amennyiben van rá lehetőség újsághirdetés útján tájékoztatja a külföldön tartózkodó választópolgárokat; a személyesen érdeklődő választópolgárokat személyesen informálja.

    A külképviseleti választási iroda gondoskodik a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság választott tagjai és póttagja fogadó államon belüli közlekedésének és szállásának biztosításáról. (Ebbe beleértendő az érkezés-elutazással kapcsolatos időpont-egyeztetés, a reptér-követség-szálloda transzfer költségeinek biztosítása, és a fogadó államon belüli közlekedés megszervezése

    A külképviseleti választási iroda vezetője szavazatszámláló bizottság elnökétől annak megérkezését követően átveszi a külképviseleti névjegyzéket, a szavazólapokat és a többi választási iratot, és azokat a szavazás napjáig biztonságos helyen tárolja.

    A külképviseleti választási iroda vezetője a szavazás napja előtti napon ellenőrzi, hogy a szavazóhelyiségben minden feltétel adott-e a szavazáshoz.

    3.2.2. A külképviseleti választási iroda feladatai a szavazás napján

    3.2.2.1. Feladatok a szavazás megkezdése előtt

    a) A nyomtatványok, egyéb eszközök átadása

    A külképviseleti választási iroda vezetője a szavazás napján 5.00 órakor a szavazóhelyiségben átadja a szavazatszámláló bizottság elnöke részére a nyomtatványokat és az egyéb eszközöket, és elismervényt (4. számú melléklet) állít ki, melyet aláírat a szavazatszámláló bizottság elnökével.

    b) A szavazóhelyiség berendezése

    A jegyzőkönyvvezető 5.30-ig a szavazatszámláló bizottsággal közösen a szavazóhelyiségben számba veszi a szavazólapokat, nyomtatványokat, és ellenőrzi, hogy a szavazás egyéb feltételei (például: szavazófülke, golyóstollak) a törvényi előírásnak megfelelően rendelkezésre állnak-e. Amennyiben a bizottság szabálytalanságot, zavaró eseményt észlel, megszüntetése érdekében intézkedik.

    Helyi idő szerint 5.00 órától 6.00 óráig, tehát a szavazás megkezdéséig a KSZSZB és a KüVI tagjain kívül senki sem tartózkodhat a szavazóhelyiségben!

    c) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság kiegészítése

    Amennyiben 5.30 óráig a szavazatszámláló bizottság tagjai nem jelentek meg a határozatképességhez szükséges létszámban (tehát nincs jelen legalább 3 fő), a külképviseleti választási iroda vezetője gondoskodik a szavazatszámláló bizottságba a póttag bevonásáról. A szavazatszámláló bizottságot kizárólag a póttaggal lehet kiegészíteni.

    3.2.2.2. Feladatok a szavazás alatt

    A szavazás és a szavazatszámlálás időtartama alatt a szavazatszámláló bizottság mellett a külképviseleti választási iroda egy tagja jegyzőkönyvvezetőként működik. A jogszabályok az egyes szavazással kapcsolatos feladatokat megosztják a külképviseleti választási iroda vezetője és a jegyzőkönyvvezető között.

    a) A külképviseleti névjegyzék kezelése

    A jegyzőkönyvvezető gondoskodik a külképviseleti névjegyzék kezeléséről.

    Az ezzel kapcsolatos legfontosabb szabály, hogy a külképviseleti névjegyzék nem módosítható! Arra újabb személyt felvenni, vagy arról törölni nem lehet!

    A külképviseleten szavazni kívánó választópolgár a szavazóhelyiségbe történő belépését követően a szavazatszámláló bizottság előtt igazolja személyazonosságát. A jegyzőkönyvvezető a KSZSZB elnökének jelenlétében megkeresi a választópolgár nevét a külképviseleti névjegyzéken, majd megmutatja a választópolgárnak az aláírásra rendelkezésre álló rovatot, ahol a választópolgár aláírásával igazolja, hogy a szavazólapot átvette.

    A külképviseleti névjegyzék személyes adatokat tartalmaz. Erre tekintettel az abba való betekintésre csak a szavazatszámláló bizottság és a külképviseleti választási iroda tagjai, továbbá saját személyes adatai tekintetében az érintett választópolgár jogosult. Abból semmilyen más adatot kiszolgáltatni nem lehet.

    A nagykövetségen kizárólag az a választópolgár szavazhat, aki előzetesen felvételét kérte a külképviseleti névjegyzékre, és oda felvételre is került. A jegyzőkönyvvezető feladata tájékoztatást adni a szavazatszámláló bizottságnak arról, hogy a szavazni kívánó személy szerepel-e a külképviseleti névjegyzéken.

    A külképviseleten való szavazás jogának szempontjából mellékes az a tény, hogy a választópolgár a külképviseleti szavazókörben igazolni tudja, hogy a választójog feltételei esetében fennállnak. A törvény ugyanis megköveteli, hogy a szavazni kívánó személy szerepeljen a külképviseleti névjegyzéken.

    Ha a választópolgár kifogásolja, hogy a kézjegyével el kell látnia a névjegyzéket, célszerű őt külön tájékoztatni azért, hogy a többi szavazópolgárt a szavazásban ne akadályozza. Ilyenkor a KSZSZB elnöke tájékoztatja őt arról, hogy az aláírás célja a kétszer (vagy többször) szavazás megakadályozása. Abban az esetben, ha a választópolgár a névjegyzéket nem hajlandó aláírni, a szavazólapot ettől függetlenül oda kell adni neki. Ilyen esetben az aláírás megtagadásának tényét a KSZSZB a névjegyzékre rávezeti, s két tagja aláírja.

    b) A visszautasítottak jegyzékének vezetése

    A visszautasítottak jegyzékére (5. számú melléklet) kell venni minden olyan személyt, aki a szavazatszámláló bizottság előtt a szavazás szándékával megjelent, azonban a szavazatszámláló bizottság megállapította, hogy nem szerepel a névjegyzéken, vagy személyazonosságát nem tudta igazolni.

    c) Rendkívüli események a szavazás során

    A szavazás során történt rendkívüli eseményekről és a szavazatszámláló bizottság elnökének a rend fenntartása érdekében tett intézkedéseiről a bizottság jegyzőkönyvet (6. számú melléklet) állít ki. A szavazatszámláló bizottság kérésére a jegyzőkönyvvezető tölti ki a nyomtatványt.

    A jegyzőkönyvben foglaltak tartalmának meghatározása kizárólag a szavazatszámláló bizottság jogosítványa, a jegyzőkönyvvezető csak a jegyzőkönyvnek a bizottság iránymutatása szerinti kitöltésére jogosult és egyben köteles. A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság elnöke írja alá.

    A jegyzőkönyvvezető a szavazás közben történt rendkívüli eseményről kiállított jegyzőkönyvet átadja a külképviseleti választási iroda vezetőjének, aki azt telefaxon haladéktalanul továbbítja az OVI-hoz.

    d) A szavazóköri jegyzőkönyv kitöltése

    A Ve. rendelkezései alapján a külképviseleteken kialakított szavazókörökben nem kell adatalapot kiállítani a szavazatok első összeszámlálását követően. A külképviseleten leadott szavazatok megszámlálásáról csak a végleges eredményt tartalmazó jegyzőkönyvet kell elkészíteni.

    Célszerű, hogy a jegyzőkönyv kitöltése előtt a KSZSZB saját magát is ellenőrizve többször számolja át a szavazatokat és a számlálások számát a jegyzőkönyvben is tüntessék fel a megfelelő rovatban.

    A jegyzőkönyvet csak tollal lehet kitölteni!

    A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezető a bizottság döntései alapján tölti ki. A jegyzőkönyvvezető feladata a pontos, teljes kitöltés, valamint annak ellenőrzése, hogy a jegyzőkönyvet mindenki aláírta.

    A jegyzőkönyvet három példányban kell elkészíteni. Az 1. és 2. számú példányokat, valamint a mellékleteket* a szavazatszámláló bizottság elnöke szállítja az Országos Választási Irodához. A 3. számú példány a nagykövetségen - a szavazás magyarországi lezárását követő - 3 napig megtekinthető.

    A szavazóköri jegyzőkönyv (7. számú melléklet) egyes rovatainak kitöltésével kapcsolatosan az alábbiakra kell figyelni:

    • A szavazás kezdetének a szavazás helye szerinti azon időpontot kell beírni, amikor a szavazóhelyiség kinyitott. (A oldal)
    • "I" rovat: az érvénytelen szavazólapok és az érvénytelen szavazatot tartalmazó szavazólapok számát össze kell adni (a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az "I" rovatba az érvényes szavazatot nem tartalmazó szavazólapok számát kell feltüntetni): a szavazat és a szavazólap érvénytelenségéről lásd a 4.2.2.2. fejezet k) pontját. (B oldal)
    • a "B" és "C" rovatba szám nem kerülhet, ugyanis a külképviseleti névjegyzékre a szavazás napján senkit nem lehet felvenni és onnan senkit nem lehet törölni: ezekbe a rovatokba "-" jelet kell tenni. (B oldal).

    e) A szavazóköri jegyzőkönyv ellenőrzése

    A jegyzőkönyvvezető a szavazóköri jegyzőkönyvet átadja a külképviseleti választási iroda vezetőjének, aki jogi és számszaki szempontból leellenőrzi azt. Ha a külképviseleti választási iroda vezetője a szavazóköri jegyzőkönyv hibás kitöltését észleli, visszaadja azt a szavazatszámláló bizottságnak. Ha külképviseleti választási iroda vezetője a rovatok kitöltését rendben találja, akkor a szavazóköri jegyzőkönyvet telefaxon továbbítja az OVI-nak.

    Az Országos Választási Iroda a telefaxon megkapott szavazóköri jegyzőkönyvet újból leellenőrzi és értesíti a külképviseleti választási iroda vezetőjét arról, hogy a jegyzőkönyv rovatainak kitöltése pontos-e, számszakilag helyes-e és minden rovat kitöltésre került. Eddig az értesítésig a szavazatszámláló bizottságnak együtt kell maradnia, mert az esetleges hibákat a bizottságnak kell kijavítania!

    f) A szavazóköri jegyzőkönyv másolatának átadása a KSZSZB tagjai részére

    A Ve. szerint a szavazatszámláló bizottság megbízott tagjai jogosultak arra, hogy a jegyzőkönyvek egy másolati példányát a helyszínen megkapják. Ha a sokszorosításra a nagykövetségen nincs megfelelő technikai eszköz, akkor a jegyzőkönyvet annyi további példányban kell kiállítani, ahányan azt a szavazatszámláló bizottság megbízott tagjai közül kérték.

    Mivel a szavazatszámláló bizottság megbízott tagjai a jegyzőkönyvek csak olyan másolati példányát kaphatják, amely megegyezik a végleges jegyzőkönyvvel, a sokszorosításra csak azt követően kerülhet sor, miután az Országos Választási Iroda visszajelezte a rovatok pontos kitöltésének tényét.

    g) A választási iratok átadása a szavazatszámláló bizottság elnökének

    A szavazás befejezését követően a külképviseleti választási iroda vezetője és a jegyzőkönyvvezető a szavazóköri jegyzőkönyv 1. és 2. példányait, azok mellékleteivel együtt, továbbá az egyéb választási iratokat (a felhasznált és a fel nem használt szavazólapokat, a külképviseleti névjegyzéket és a KSZSZB által hozott határozatokat) a szavazatszámláló bizottság elnöke részére átadja.

    h) A külképviseleti választási iroda vezetőjének a szavazáshoz és a szavazatszámláláshoz kapcsolódó feladatai

    A külképviseleti választási iroda vezetője

    • a szavazás közben történt rendkívüli eseményről kiállított jegyzőkönyvet telefaxon továbbítja az OVI-hoz;
    • a szavazás eredményét rögzítő jegyzőkönyvet telefaxon továbbítja az OVI-hoz;
    • az külképviseleti SZSZB döntése ellen benyújtott kifogást telefaxon továbbítja az OVI-hoz.

    A KüVI tájékoztatja az OVI-t a folyamat lezárásáról és értesítést küld a KSZSZB visszaindulásának időpontjáról, módjáról és a várható budapesti megérkezéséről.

    FIGYELEM! Az OVB a végleges jogi eredményt csak a beérkezett eredeti jegyzőkönyvek alapján állapíthatja meg!

    3.2.3. Feladatok a szavazás napját követően

    3.2.3.1. A szavazóköri jegyzőkönyv megtekinthetőségének biztosítása

    A KüVI vezetője gondoskodik a szavazás eredményét rögzítő jegyzőkönyv külképviseleten maradó példánya megtekinthetőségének biztosításáról: a szavazóköri jegyzőkönyv 3. számú példányát - kérésre - a külképviselet hivatalos helyiségében minden érdeklődő számára megtekintésre rendelkezésre bocsátja. A megtekintés ideje alatt a külképviseleti választási iroda vezetője mindvégig jelen van.

    3.2.3.2. A szavazóköri jegyzőkönyv OVI-hoz szállítása

    A megtekintésre rendelkezésre álló idő leteltét követően a külképviseleti választási iroda vezetője megszervezi a jegyzőkönyv biztonságos hazaszállítását az Országos Választási Irodához. Ennek pontos menetére vonatkozóan OVI vezetői intézkedés kerül kiadásra.

     


    Vissza a főoldalra