Az európai parlamenti választáson való választójogosultságra
vonatkozó szabályokat a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló
- 2002 decemberében módosított - 1949. évi XX. törvény 70. §-a állapítja
meg.
A választás anyagi jogi szabályait az Európai
Parlament tagjainak választásáról szóló 2003. évi CXIII. törvény
rendezi. Ez a törvény megállapítja az európai parlamenti választás speciális
eljárási szabályait is, módosítva a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvényt.
A választási eljárásról szóló törvény végrehajtását
a 2004. évi európai parlamenti választáson a belügyminiszter 6/2004. (II.
24.) BM rendelete szabályozza. Az Európai Parlament tagjai választása
eljárási határidőit és határnapjait a 8/2004. (III. 18.) BM rendelet
állapítja meg. A választás költségeinek normatíváiról, tételeiről,
elszámolási és belső ellenőrzési rendjéről szóló belügyminiszteri
rendelet kidolgozása folyamatban van.
2.2. Választójog az európai parlamenti választáson
Az európai parlamenti választáson a választójogosultság
szabályait a Magyar Köztársaság Alkotmánya, valamint az Európai Parlament
tagjainak választásáról szóló törvény rendezi.
A választójog feltételei
Az európai parlamenti választáson választó és választható
az a személy, aki:
- magyar állampolgár, vagy az Európai Unió más tagállamának állampolgára,
- nagykorú,
- a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezik, és
- nincs kizárva a választójog gyakorlásából.
A választójogból kizártak köre
Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet alapján:
- a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság, illetőleg
- a közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll;
- szabadságvesztés büntetését, vagy
- büntetőeljárásban elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti.
Az Európai Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság
területén lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgára akkor sem választhat
vagy választható, ha az állampolgársága szerinti államban kizárták e jog
gyakorlásából.
A választójog gyakorlása az Európai Unióban az európai
parlamenti választások során
Az európai uniós irányelvek értelmében, ha valamely európai
uniós tagállam állampolgára huzamosabb ideig valamely más tagállam területén
él, és ott lakóhelyet létesít, akkor lehetősége van arra, hogy abban az
országban szavazzon az európai parlamenti választásokon. Az európai
parlamenti választások során a választópolgár választójogát csak egy
tagállamban gyakorolhatja. Annak érdekében, hogy a választópolgár a választójogát
másik tagállamban gyakorolni tudja, kérnie kell a felvételét az adott tagállam
választói névjegyzékébe. Ezt követően a névjegyzékbe vétel helye
szerinti tagállam illetékes hatósága értesíti az uniós választópolgár
állampolgársága szerinti állam illetékes hatóságát annak érdekében,
hogy ott az uniós polgárt törölni tudják a névjegyzékről.
2.3. Az európai parlamenti választás rendszere
Az Európai Parlamentben a Magyar Köztársaság számára
fenntartott képviselői helyek száma 24, ennyi mandátumot szerezhetnek meg a
Magyarországon megrendezésre kerülő európai parlamenti választáson induló
listák.
A választás során a Magyar Köztársaság területe egy választókerületet
alkot. A választás arányos választási rendszerben, zárt listás szavazással
történik.
Listát csak a pártok működéséről és gazdálkodásáról
szóló törvény szerint bejegyzett pártok állíthatnak. A listaállításhoz
legalább 20 000 választópolgár ajánlása szükséges. Közös lista állítására
van lehetőség, azonban ugyanaz a párt csak egy listát állíthat. (Ha a párt
részt vesz közös lista állításában, önálló listát nem állíthat,
illetőleg önálló lista állítása esetén sem vehet részt közös lista állításában.)
A mandátumhozjutási küszöb 5 %, azaz csak azok a listák
vehetnek részt a mandátumok elosztásában, amelyek az összes leadott érvényes
szavazatnak több, mint az 5 %-át megszerezték. A mandátumok kiosztása
d’Hondt módszerrel történik. A listáról a jelöltek a pártok által
bejelentett sorrendben juthatnak mandátumhoz.
2.4. A szavazás ideje
A szavazás napja és időtartama az egyes nagykövetségeken
eltérő. A választási eljárásról szóló törvény az időeltolódásból
adódó nehézségeket olyan szabályozással küszöböli ki, melynek értelmében
a szavazásnak minden nagykövetségen helyi idő szerint nappal kell történnie
úgy, hogy a szavazás legkésőbb magyar idő szerint 19 órára befejeződjön.
Erre tekintettel a jogalkotó az alábbi módon állapította
meg a szavazás napját és idejét a nagykövetségeken.
A szavazás napja
Fő szabály, hogy a szavazásra a nagykövetségeken a
magyarországi szavazás napján kerül sor (2004. június 13.). Ettől
eltérnek az amerikai kontinensen található nagykövetségek, ahol a szavazás
a magyarországi szavazás napját megelőző napon történik (2004. június
12.).
A szavazás időtartama
Fő szabály szerint a szavazás a nagykövetség fogadó államában
helyi idő szerint 6 órától 19 óráig tart. Ez alól kivételnek számítanak
a greenwich-i időzónában található nagykövetségek, továbbá egyes
afrikai külképviseletek:
- a szavazás helyi idő szerint 17 órakor fejeződik be Marokkóban
(Rabat);
- a szavazás helyi idő szerint 18 órakor fejeződik be Írországban
(Dublin), az Egyesült Királyságban (London), Portugáliában (Lisszabon),
Nigériában (Abuja) és Tunéziában (Tunisz).
A szavazás idejét az egyes nagykövetségeken az 1. számú
mellékletben foglalt táblázat tartalmazza.
2.5. Választási szervek az európai parlamenti választáson
Az európai parlamenti választás során a külföldön tartózkodó
választópolgároknak lehetőségük lesz arra, hogy szavazataikat leadhassák
a Magyar Köztársaság nagykövetségein (a konzulátusokon nincs szavazás).
Ennek megfelelően a nagykövetségeken választási irodák (KüVI) és
szavazatszámláló bizottságok (KSZSZB) kerülnek felállításra.
Az európai parlamenti választáson a következő választási
bizottságok működnek:
- szavazatszámláló bizottság;
- külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság;
- az egy szavazókörrel rendelkező településen a szavazatszámláló
bizottság feladatait ellátó helyi választási bizottság;
- területi választási bizottság;
- Országos Választási Bizottság
A választáson működő választási irodák az alábbiak:
- helyi választási iroda;
- külképviseleti választási iroda;
- országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda;
- területi választási iroda;
- Országos Választási Iroda.
2.6. A külképviseleti névjegyzék
A választói névjegyzék azon személyek adatait
tartalmazza, akik az adott szavazókörben választójoggal rendelkeznek. A választói
névjegyzéket a helyi választási iroda (HVI) vezetője, a települési jegyző
állítja össze a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai, továbbá a
választójoggal nem rendelkező személyek nyilvántartása alapján. A választójoggal
rendelkező állampolgárok a névjegyzékbe-vételükről április 16-ig
a lakóhelyükön értesítést kapnak. A választói névjegyzék elkészítését
követően a HVI vezetője azt a szavazás napjáig továbbvezeti, tehát
felveszi az időközben választójogot szerzett személyeket, illetőleg törli
az azt elvesztőket.
A külképviseleten kizárólag azok a személyek
szavazhatnak, akik szerepelnek a külképviseleti névjegyzéken. A külképviseleti
névjegyzékre való felvételt a HVI vezetőjétől lehet kérni a szavazást
megelőző 30. napig, tehát 2004. május 14-ig.
A kérelmet a lakóhely szerint illetékes helyi választási
iroda vezetőjének kell benyújtani személyesen vagy teljes bizonyító erejű
magánokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező meghatalmazott útján. A kérelem
ajánlott levélben is benyújtható, úgy, hogy az legkésőbb 2004. május
14-ig megérkezzen a helyi választási irodába. A kérelem mintáját a 2.
számú melléklet tartalmazza.
A kérelemről a HVI vezetője haladéktalanul dönt.
Amennyiben a helyi választási iroda vezetője felveszi a kérelmezőt a külképviseleti
névjegyzékbe, ezzel egyidejűleg törli a lakóhely szerinti névjegyzékből.
A helyi választási iroda vezetője a külképviseleti névjegyzékbe-vételről,
illetve a külképviseleti névjegyzékbe-vétel elutasításáról a választópolgárt
értesíti.
A HVI vezetőjének a külképviseleti névjegyzékbe való
felvétel iránti kérelmet elutasító döntésével szemben a választópolgár
az értesítés kézhezvételétől számított 3 napon belül a döntést hozó
HVI vezetőhöz kifogás nyújthat be. A kifogásról a HVI vezetője három
napon belül dönt.
A kifogást elutasító döntés az annak közlésétől számított
három napon belül támadható meg, ezért a HVI vezetője kifogást elutasító
döntéséről haladéktalanul értesíti a választópolgárt. A döntés ellen
a választópolgár a lakóhelye szerinti helyi bíróságnál, Budapesten a
Pesti Központi Kerületi Bíróságnál élhet kifogással. A bíróság a
jogorvoslat iránti kérelemről három napon belül dönt és döntéséről
haladéktalanul értesíti a választópolgárt és a helyi választási iroda
vezetőjét.
A külképviseleti névjegyzék (3. számú melléklet)
tartalmazza a külképviselet megnevezését, valamint a választópolgárok következő
adatait:
- családi és utónév;
- születési családi és utónév;
- személyi azonosító, ennek hiányában tartózkodási jogosultságot
igazoló okmány száma és érvényességi ideje;
- születési hely és idő;
- anyja születési családi és utóneve; valamint
- magyarországi lakóhely.
A külképviseleti névjegyzék adatait a HVI vezetője küldi
meg az Országos Választási Irodának 2004. május 23-ig.
Amennyiben valamelyik nagykövetségre senki nem kérte a névjegyzékbe
történő felvételét, oda nem kerül szavazatszámláló bizottság megválasztásra
és kiutaztatásra. Ha azonban egyetlen választópolgár is felkerül a külképviseleti
névjegyzékre, a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságot létre
kell hozni, amelynek tagjai ezt követően szintén kérhetik a külképviseleti
névjegyzékbe való felvételüket. A pótlólagos névjegyzékbe-vételi határidő
2004. május 29.; a névjegyzékbe-vételt szintén a helyi választási
iroda vezetőjénél kell kérni. A pótlólag névjegyzékbe vett külképviseleti
szavazatszámláló bizottsági tagokról és póttagokról 2004. június
4-ig ad tájékoztatást a HVI vezetője az Országos Választási Irodának.
A külképviseleti névjegyzéket külképviseletenkénti
bontásban a HVI vezetőktől megkapott adatok alapján technikailag az Országos
Választási Iroda állítja össze. A külképviseleti névjegyzékeket az OVI
a kiutazás előtt átadja az adott külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság elnökének, aki azt személyesen viszi magával a külképviseletre.
Az Országos Választási Iroda által elkészített külképviseleti
névjegyzéket sem a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság,
sem a külképviseleti választási iroda nem módosíthatja. Ez praktikusan azt
jelenti, hogy amennyiben valaki időben nem kérte a külképviseleti névjegyzékbe
való felvételét, a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
pótlólag, a helyszínen, még a megfelelő dokumentumok bemutatása esetén
sem veheti fel a külképviseleti névjegyzékre.
2.7. Az eredmény megállapítása az európai parlamenti választáson
A választás eredményét az Országos Választási Bizottság
állapítja meg a szavazatszámláló bizottságok és a külképviseleten működő
szavazatszámláló bizottságok jegyzőkönyvei alapján.
2.8. A külképviseleti szavazás megrendezésének törvényi
feltételei
A külképviseleti szavazás megrendezésének törvényi
feltétele, hogy a fogadó állam hozzájáruljon ahhoz, hogy a nagykövetségen
szavazást lehessen tartani.
A külképviseleti szavazás további feltétele, hogy legyen
legalább egy választópolgár, aki kéri a felvételét az adott nagykövetség
külképviseleti névjegyzékébe, ellenkező esetben ott nem kerül sor szavazásra.