a, minden magyar választópolgár,
aki nem jelezte valamely másik uniós tagállamban, hogy választójogát
ott kívánja gyakorolni, valamint
b, az európai unió más tagállamainak
minden választópolgára, ha nyilatkozatot tesz arról, hogy választójogát
a Magyar Köztársaságban kívánja gyakorolni, és magyarországi lakóhellyel
rendelkezését igazolja.
Az értesítő a névjegyzékbe való
felvételről szóló értesítés, amely felhívja a választópolgár
figyelmét arra, hogy az Európai Parlament tagjainak választásán
szavazhat. Felvilágosítást tartalmaz a választás kitűzéséről, a névjegyzékbe
való felvételről, valamint arról, hogy mikor, hol és hogyan lehet
szavazni. Az értesítőt a jegyző 2004. április 16-ig küldi meg a választópolgároknak.
Aki nem kap értesítőt, a lakóhelye
szerinti polgármesteri hivatalnál a jegyzőhöz fordulhat.
A választás napján külföldön tartózkodó
választópolgárok a Magyar Köztársaság nagykövetségein szavazhatnak
abban az esetben, ha a külképviseleti névjegyzéken szerepelnek.
Külképviseleti névjegyzékbe való
felvételét a választópolgár személyesen vagy teljes bizonyító erejű
magánokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező meghatalmazott útján
kérheti a lakóhelye szerinti helyi választási iroda vezetőjétől
2004. május 14-ig. A külképviseleti névjegyzékbe való felvétel ajánlott
levélben is kérhető úgy, hogy az legkésőbb 2004. május 14-ig megérkezzen
a helyi választási irodába.
A választópolgárt a külképviseleti
névjegyzékben való felvételével egyidejűleg törlik a lakóhelye
szerinti névjegyzékből, ezért szavazatát csak a külképviseleten
adhatja le. A külképviseleti névjegyzékbe május 14-ét követően választópolgárt
felvenni nem lehet.
A nagykövetségen az a nagykorú, a
Magyar Köztársaság területén bejelentett lakóhellyel rendelkező és
a szavazás napján külföldön tartózkodó magyar állampolgár
szavazhat, aki szerepel a külképviseleti névjegyzéken.
A választójogosultságot az érvényes
magyar útlevél, magyarországi ingatlantulajdon, illetőleg bejelentett
(ideiglenes) tartózkodási hely önmagában nem alapozza meg.
A külképviseleti névjegyzékre való
felvétel iránti kérelmet a választópolgár lakóhelye szerinti helyi
választási iroda vezetőjéhez (a települési jegyzőhöz) személyesen,
meghatalmazott útján vagy postai úton ajánlott levélben kell
eljuttatni.
A kérelmet az erre rendszeresített
nyomtatvány kitöltésével vagy a nyomtatványon szereplő adatok megadásával
lehet benyújtani. A nyomtatvány elérhető a külképviseleteken és a választási
irodákban, illetve letölthető a www.valasztas.hu internetes címen.
Amennyiben a választópolgár a kérelmet
meghatalmazott útján nyújtja be, a meghatalmazás akkor fogadható el,
ha a választópolgár a meghatalmazást saját kezűleg írta és aláírta,
vagy két tanú a meghatalmazáson aláírásával igazolja, hogy a választópolgár
a nem általa írt meghatalmazást előttük írta alá, vagy aláírását
előttük saját kezű aláírásának ismerte el; ez esetben a
meghatalmazáson a tanúk lakóhelyét is fel kell tüntetni. A
meghatalmazásnak tartalmaznia kell azt a tényt, hogy a meghatalmazás
kiterjed a külképviseleti névjegyzékbe való felvétel iránti kérelem
benyújtására.
Ha a kérelem teljesítésének nincsen
akadálya, a jegyző a választópolgárt haladéktalanul felveszi a külképviseleti
névjegyzékbe, egyidejűleg törli a lakóhelye szerinti választói névjegyzékből.
A jegyző a külképviseleti névjegyzékbe
való felvétel iránti kérelmet elutasítja, ha a kérelmező nem
rendelkezik választójoggal, vagy ha a megadott adatok hiányosak.
A jegyző a külképviseleti névjegyzékbe
való felvételről, illetőleg a külképviseleti névjegyzékbe való
felvétel iránti kérelem elutasításáról a kérelmezőt magyarországi
lakcímén, illetőleg a kérelmező által megadott külföldi címen közvetlenül,
postai úton, haladéktalanul értesíti.
A jegyző külképviseleti névjegyzékbe
való felvétel iránti kérelmet elutasító döntésével szemben a választópolgár
az értesítést kézhezvételétől számított 3 napon belül a döntést
hozó jegyzőhöz kifogást nyújthat be. A kifogásról a jegyző 3 napon
belül dönt.
A jegyző kifogást elutasító döntése
a döntés közlésétől számított három napon belül támadható meg,
ezért a jegyző kifogást elutasító döntéséről haladéktalanul értesíti
a választópolgárt. A döntés ellen a választópolgár a lakóhelye
szerinti helyi bíróságnál, Budapesten a Pest Központi Kerületi Bíróságnál
élhet kifogással. A bíróság a jogorvoslat iránti kérelemről 3
napon belül dönt és döntéséről haladéktalanul értesíti a választópolgárt
és a helyi választási iroda vezetőjét.
Az a választópolgár, aki látássérült
vagy nem tud olvasni, illetőleg akit testi fogyatékossága vagy egyéb
ok akadályoz a szavazásban, a szavazókörben igénybe veheti más választópolgár
ennek hiányában a szavazatszámláló bizottság két tagjának együttes
segítségét. Segítőit a szavazófülkébe is magával hívhatja, s ott
a választópolgár utasítása szerint együtt töltik ki a szavazólapot.
A szavazásra mozgóurna útján is van lehetőség. Ilyenkor kérelemre a
szavazatszámláló bizottság két tagja felkeresi a választópolgárt.
Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint a mozgóurnával
történő szavazás a szavazóhelyiségen kívüli szavazás kivételes
esete, és kizárólag a választások időpontjában a mozgásában gátolt
választópolgár szavazásának biztosítására szolgá
A mozgóurnás szavazásra vonatkozó igényeket
a szavazás napja előtt a helyi választási iroda vezetőjénél, a
szavazás napján a szavazatszámláló bizottságnál lehet bejelenteni.
A külképviseleteken mozgóurnás szavazásra nincs lehetőség.
A külképviseleten működő szavazatszámláló
bizottság három választott tagból és egy póttagból áll.
A listát állító pártok minden külképviseleti
szavazatszámláló bizottságba egy főt jelölhetnek. Ezek közül
sorsolással választja ki az Országos Választási Bizottság a
szavazatszámláló bizottság tagjait, majd közülük egy újabb sorsolással
választja ki a póttagot. Az így kialakult személyi javaslatról az
Országgyűlés szavaz.
Ezen kívül a listát állító pártok
saját elhatározásuk alapján akár minden külképviseleti szavazatszámláló
bizottságba küldenek megbízott tagokat. E tagok működésének költségeit
a delegáló párt viseli.
A választás arányos választási
rendszerben, listás szavazással történik. A listán a jelöltek a párt
által bejelentett sorrendben szerepelnek.
A megszerezhető mandátumok száma
megegyezik az Európai Parlamentben a Magyar Köztársaság számára
fenntartott képviselői helyek számával. Ez jelenleg 24 hely.
A mandátumkiosztásban csak azok a pártok
vehetnek részt, amelyek több szavazatot kaptak, mint az összes listára
leadott összes érvényes szavazat 5%-a.
A mandátumok kiosztásához össze kell
állítani egy táblázatot, amelyben minden mandátumszerzésre jogosult
lista neve alatt képezni kell egy számoszlopot. A számoszlop első száma
az adott lista szavazatainak száma, a második szám az adott lista
szavazatai számának a fele, a következő szám a harmada, negyede, ötöde
stb. Minden lista számoszlopában legfeljebb annyi szám szerepelhet,
mint a listán állított jelöltek száma.
Meg kell keresni a táblázatban előforduló
legnagyobb számot; amelyik lista számoszlopában megtalálható, az a
lista kap egy mandátumot. Ezt követően meg kell keresni a következő
legnagyobb számot; amelyik lista oszlopában megtalálható az a lista
kap egy mandátumot. Ezt az eljárást kell folytatni addig, amíg az összes
mandátumot ki nem osztották.
A szavazatszámláló bizottság döntései
ellen a szavazatszámlálás kivételével a területi választási
bizottsághoz lehet 3 napon belül benyújtani a kifogást, a területi választási
bizottság jogorvoslati döntése ellen a fővárosi/megyei bírósáei
ellen
Az Országos Választási Bizottság döntései
ellen benyújtott kifogást a Legfelsőbb Bíróság bírálja el. A kifogást
a döntéshozataltól számított 3 napon belül lehet benyújtani, a választás
eredményét megállapító döntés ellen azonban csak 1 napon belül
lehet a Legfelsőbb Bírósághoz fordulni. A bírósági eljárásban a
jogi képviselet kötelező.
A külképviseleteken működő
szavazatszámláló bizottságok döntése ellen benyújtott kifogásokról
az Országos Választási Bizottság dönt. A kifogást a külképviseleti
választási iroda vezetőjéhez kell benyújtani, aki azt faxon, vagy
elektronikus úton haladéktalanul az Országos Választási Irodához továbbítja.
A kifogás közvetlenül az Országos Választási Bizottsághoz is benyújtható.
Személyazonosság igazolására érvényes
személyazonosító igazolvány, útlevél, 2001. január 1-jét követően
kiállított vezetői engedély szolgál, lakcímünket pedig az ún. lakcímigazolvánnyal
tanúsíthatjuk.
Az uniós állampolgárok tartózkodási
engedéllyel vagy letelepedési engedéllyel és lakcímet igazoló hatósági
igazolvánnyal igazolhatják magukat a szavazókörben.
A külképviseleti szavazáshoz a lakcímet
igazoló hatósági igazolvány nem szükséges.
A választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban Ve.) 35. § (1) bekezdésének
felhatalmazása alapján a polgármesteri hivatalokban, illetve a megyei közgyűlés
hivatalában működő választási irodák előkészítik, megszervezik,
lebonyolítják a választásokat, a választópolgárok, a jelölő
szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, választási adatkezeléssel,
a technikai feltételek megteremtésével, a törvényes feltételek meglétének
és a szakmai szabályok betartásának ellenőrzésével. A helyi választási
irodák a választópolgárok tájékoztatása érdekében Választási
Információs Szolgálatot is működtetnek. Az Országos Választási
Iroda külön Internetes weblapot szerkeszt, amelynek tartalma végigkíséri
a teljes választási folyamatot.
Magyarországon minden választási
bizottság a szavazatszámláló bizottság kivételével mellett választási
iroda működik. A választási bizottság titkársági feladatait a választási
iroda látja el. A választási bizottságok és a választási irodák elérhetősége
minden esetben megegyezik a polgármesteri hivatal, illetőleg a megyei közgyűlés
hivatala címég
Az Országos Választási Iroda:
Címe: Budapest, IX. Balázs Béla utca
35.
telefonszáma: (1)456-6520
Fax száma: (1)456-6519
Az Országos Választási Iroda keretén
belül működő
Választási Információs Szolgálat:
Tájékoztatjuk Önöket, hogy a Zrínyi utca 5. sz.
alatti (Duna Palota) irodánk működése szünetel.
A VISZ elérhetőségei:
Levélben: 1450 Budapest, Pf. 81
Telefonon: (06/1) 456-6580
Faxon: (06/1) 456-6579
A külképviseleti választási irodák,
illetve bizottságok címeit füzetünk is tartalmazza, illetve az információ
megtalálható a www.valasztas.hu internetes oldalon is.
Az Országos Választási Bizottság az
Országos Választási Iroda címén, telefon és faxszámán keresztül
érhető el.
Azon személyek, akiknek lakcímét
fiktiválták, nem kerülnek fel a névjegyzékre, így értesítőt, ajánlószelvényt
sem kapnak. Ha ez a probléma a választás előtt kerül felszínre,
akkor fel kell világosítani az érintettet, hogy jelentkezzen be arra a
címre, ahol ténylegesen lakik, vagy létesítsen település szintű
lakcímet.
Abban az esetben, ha a választópolgár
a választás napján a személyazonosító igazolványba, illetőleg a
lakcímigazolványba bejegyzett lakóhely címe szerinti szavazatszámláló
bizottságtól kéri a felvételét a névjegyzékbe és rendelkezik választójogosultsággal,
akkor felvételének nincs törvényes akadálya.
A közigazgatási szerv az ügyfél
adatainak rendszeres igazolására hatósági igazolványt ad ki. A hatósági
igazolvány adattartalmát és érvényességi idejét jogszabály határozza
meg. Ennek lejárta után, a választópolgár nem tudja hitelt érdemlően
igazolni személyét, lakcímét, ezért lényeges az, hogy érvényes
igazolvánnyal menjen el szavazni.
Az uniós állampolgárok tartózkodási
engedéllyel vagy letelepedési engedéllyel és lakhelyüket igazoló hatósági
igazolvánnyal igazolhatják magukat.
A lejárt érvényességű okmánnyal
rendelkezőket a szavazatszámláló bizottság visszautasítja.
A lakcímbejelentésre vonatkozó
jogszabályok értelmében lehetőség van település szintű lakcím
bejelentésére, ilyenkor a polgár lakcímeként az adott települést tüntetik
fel igazolványában.
A két vagy több szavazókörrel
rendelkező településen ki kell jelölni azt a szavazókört, ahol azok
a választópolgárok szavazhatnak, akiknek lakcíme a lakcímbejelentésre
vonatkozó jogszabály értelmében csak az adott település megnevezését
tartalmazza
A helyi választási iroda vezetője köteles
biztosítani, hogy a választás szavazóköri eredményéről szóló
jegyzőkönyvek a szavazás napját követően 3 napig a választási irodában
megtekinthetők legyenek. Ugyanez a szabály vonatkozik a külképviseleti
szavazóköri jegyzőkönyvre is.
A választás országos eredménye
megtekinthető az Országos Választási Iroda Választási Információs
Szolgálatánál, az Interneten, illetve országos napilapokban.
Magyarország az Európai Biztonsági és
Együttműködési Szervezet (EBESZ) 1990-es koppenhágai dokumentumának
aláírójaként kötelezettséget vállalt arra, hogy az országban
tartandó választásokra megfigyelőket hív más EBESZ államokból és
megfelelő civil szervezetektől. Ennek megfelelően valamennyi választási
szervnek elő kell segítenie a külföldi választási megfigyelők törvényes
és eredményes munkáját. A sajtó képviselőihez hasonlóan a nemzetközi
választási megfigyelők jelen lehetnek a választási bizottságok munkájánál
így a szavazatszámláló bizottságok munkájánál is -, tevékenységüket
azonban nem zavarhatják, részükre utasítá
– így a
A szavazás napján a külföldi választási
megfigyelő:
bármely általa kiválasztott szavazókörben a helyszínen
tanulmányozhatja a szavazás megkezdését és menetét;
megfigyelési szándékát a helyszínen a szavazatszámláló
bizottság elnökének be kell jelentenie;
tájékoztatást kaphat a szavazással kapcsolatos minden közérdekű
információról;
jelen lehet a szavazatok megszámlálásánál és annak
eredményéről szóbeli tájékoztatást kaphat;
az Országos Választási Központban figyelemmel kísérheti
a választási részeredmények beérkezését, feldolgozását; e célból
részt vehet sajtótájékoztatókon, jogosult előzetes tájékoztató
anyagokra, figyelemmel kísérheti a választási eredmények alakulását.
A területi és helyi választási iroda
vezetője a saját hatáskörben is fogadhat nemzetközi megfigyelőket
illetékességi területén. Országos regisztráció céljából az
akkreditáció megtörténtéről az Országos Választási Irodát tájékoztatni
kell.