Tartalomjegyzék
1. Az Európai Parlament tagjainak választása
1.1. Az Európai Parlament tagjainak választása
2.1.2. Delegálás a választási bizottságokba
2.1.3. A választási bizottságok hatásköre
2.3.1. A választási iroda tagjai
2.3.2. A választási irodák feladatai
2.3.3. A választási irodák tájékoztató tevékenysége, a választási információs szolgálatok működése
2.3.4. A külképviseleti választási iroda
3. A jelöltállítással, a pártok, jelöltek és listák bejelentésével kapcsolatos tudnivalók
3.1. Kapcsolattartás az Országos Választási Irodával
3.2. A jelölő szervezet bejelentése
3.3. A lista és az azon szereplő jelöltek bejelentése
5.1. A közvélemény-kutatási adatok nyilvánosságra hozatala
5.2. A választási eredmény nyilvánosságra hozatala
6.1. A kampány időtartama, eszközei
7.1. A jogorvoslatok általános szabályai
7.4. A külképviseleti szavazáshoz kapcsolódó jogorvoslat
7.5. Jogorvoslatok a névjegyzékkel kapcsolatban
8.1. A Választási Központ szolgáltatásai
9.1. Az Európai Parlament tagjai választásának internetes információs rendszere
9.1.2. Az Európai Parlament tagjainak választása internetes tájékoztató rendszerének szolgáltatásai
9.1.3. Az EP tagjai választása internetes szolgáltatásának
menüszerkezete
9.1.4. A Vakok, gyengénlátók verziója
10. Európai Parlament tagjai választásának informatikai háttere
10.1. A választásnapi rendszer
10.2. A végleges szavazatösszesítő rendszer
10.3. A választási visszaélések valószínűségét jelző rendszer
BEVEZETÉS
A Magyar Köztársaság 2004. május 1-jét követően teljes jogú tagja lesz az Európai Uniónak, így a magyar választópolgárok is képviselőket küldhetnek az Európai Parlamentbe.
Az Európai Parlament tagjai választásáról szóló 2003. évi CXIII. törvény elfogadása megteremtette azokat a feltételeket, amelyek alapján 2004. június 13-án a választójogosultak az urnákhoz járulhatnak.
E választásnál új elemként jelenik meg annak a feltételnek a biztosítása, hogy az Európai Unió más tagállamának Magyarországon lakóhellyel rendelkező polgárai hazánkban gyakorolhassák választójogukat, vagy akár képviselőjelöltként is megjelenjenek az európai parlamenti képviselők választásán indulni kívánó pártok listáján.
Az európai parlamenti képviselők választásán biztosítani kell a külképviseleti szavazás lehetőségét. A Magyar Köztársaság nagykövetségein való szavazás lebonyolításában kiemelkedő szerepet kap az Országgyűlés által választott külképviseleti szavazatszámláló bizottság. Tagjaira a választáson listát állító pártok által bejelentett személyek közül az Országos Választási Bizottság tesz sorsolással kialakított javaslatot. A jelölő szervezetek saját költségükön további megbízott tagokat is küldhetnek ezekbe a szavazatszámláló bizottságokba. Ezen a módon megvalósul a választás lebonyolításának ellenőrzése a hazánktól távol lévő szavazókörökben is.
Az Európai Parlament tagjainak választása hazánkban első alkalommal kerül lebonyolításra, így a választási irodák kiemelkedő feladata, hogy a választáson indulni kívánó jelölő szervezeteket megfelelő módon tájékoztassák.
E feladat teljesítése érdekében adja közre az Országos Választási Iroda a "Választási Füzetek" sorozat jelen kötetét az irányadó jogszabályokról, a választási eljárás mozzanatairól, a jelöltállítással kapcsolatos teendőkről.
Budapest, 2004. április
Országos Választási Iroda
1.1. Az Európai Parlament tagjainak választása
Az Európai Parlamentet, akkor még Közgyűlés néven, 1957-ben hívta életre a Római Szerződés. Tagjait 1979 óta közvetlenül választják. Az így nagyobb legitimációval rendelkező intézmény az Európai Unió fejlődése folyamán szélesebb hatáskört is kapott. A kezdetekben még csak konzultatív jogkörrel rendelkező testület ma már az Európai Tanács mellett az Unió legfőbb jogalkotója.
Az Amszterdami Szerződés 732 fős korlátot szabott az Európai Parlament tagszámának bővítésére azzal a kitétellel, hogy a tagállamok és a csatlakozó államok lakosságszámukhoz mérten, arányos számban képviseltessék magukat. A tagállamonként megválasztható képviselők számát a Római Szerződést módosító Nizzai Szerződés, illetve az ahhoz csatolt nyilatkozatok határozzák meg. Magyarország - a 2004-es európai parlamenti választáson - 24 mandátum betöltésére jogosult.
Az európai parlamenti választások szabályai, mind az anyagi, mind az eljárási szabályokat illetően alapvetően tagállami hatáskörbe tartoznak, csak néhány kulcsfontosságú kérdést rendez kötelező erejű közösségi szabályozás.
A Tanács 76/787/ ESZAK, EGK, EURATOM határozatához csatolt okmány alapján a szavazást ötévenként, egységesen, csütörtöktől vasárnapig terjedő időszakban kell megtartani. A gyakorlatban ez június hónap egy meghatározott hete. A választási eljárás valamennyi cselekményét ezen időkorláthoz kell igazítani.
Az 1993. december 6-án hozott 93/109/EC tanácsi irányelv a választójog gyakorlására nézve határoz meg fontos szabályt. Az irányelv szerint más tagállam polgára, ha megfelel azoknak a szavazásra és jelöltként való indulásra vonatkozó feltételeknek, amelyeket a lakóhelyét jelentő állam saját állampolgárainak törvényi úton megszab, jogosult szavazni és jelöltként indulni az európai parlamenti választásokon a lakóhelyül szolgáló tagállamban.
Az említetteken kívül még néhány garanciális szabályt fogalmaztak meg az uniós jogalkotók, így kiemelést érdemel az a korlátozás, amely szerint a választás nem hivatalos eredményét, a feldolgozottság arányára tekintet nélkül, csak azután lehet nyilvánosságra hozni, hogy a szavazás valamennyi tagállamban befejeződött.
Az Európai Parlament tagjait valamennyi tagállamban közvetlenül, arányos választási rendszerben választják, azonban a választási rendszer szabályainak kialakítása tagállami hatáskörbe tartozik.
Magyarországon a 2003. évi CXIII. törvény tartalmazza a választási rendszer szabályait.
A 2004-es európai parlamenti választáson a 24 mandátum listás választáson kerül kiosztásra, amelyen az egész ország egy választókerületet alkot. A választópolgárok csak bejegyzett pártokra adhatják le voksukat, ugyanis listát csak ezek a szervezetek állíthatnak. A listaállítás további feltétele a 20.000 érvényes ajánlás összegyűjtése, amelyek segítségével 2004. május 14-ig lehet a listát bejelenteni. A jelölő szervezeteknek lehetőségük van közös lista állítására is.
A listán szereplő jelöltek a jelölő szervezet által megjelölt sorrendben kerülnek fel a szavazólapra, a szavazók a listán szereplő sorrenden nem módosíthatnak, a bejelentés sorrendje a mandátumhoz jutás sorrendjét is meghatározza.
Csak azok a listák juthatnak mandátumhoz, amelyek az érvényes szavazatok több mint 5%-át megszerzik.
A választási bizottságok a választópolgárok független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervei, melyeknek elsődleges feladata a választási eredmény megállapítása, a választás tisztaságának, törvényességének biztosítása, a pártatlanság érvényesítése és szükség esetén a választás törvényes rendjének helyreállítása.
Az európai parlamenti képviselők választásán a következő választási bizottságok működnek:
- a közel 11 000 szavazókörben a szavazatszámláló bizottságok (SZSZB),
- a magyar nagykövetségeken működő külképviseleti szavazatszámláló bizottságok (külképviseleti SZSZB),
- az egy szavazókörrel rendelkező településeken a szavazatszámláló bizottság feladatait ellátó helyi választási bizottság (HVB),
- a 19 megyében és a fővárosban területi választási bizottságok (TVB/FVB),
- az Országos Választási Bizottság (OVB).
A választási bizottságok egyrészt választott tagokból, másrészt a jelöltet állító jelölő szervezetek által megbízott (delegált) tagokból állnak.
A külképviseleti SZSZB-re vonatkozó különös szabályokat a 2.1.5. pont tartalmazza.
A választási bizottság választott tagjának megbízatása a következő általános választásra létrehozott választási bizottság alakuló üléséig tart. A 2002. évi választások idején a választási bizottságok megújultak. Az európai parlamenti képviselők választásán a választási bizottságok választott tagjainak választására csak akkor kerül sor, ha időközben a törvényben felsorolt bármely ok miatt megüresedett helyet kell betölteni és ez a póttagok behívásával nem lehetséges.
A választott és megbízott tagok jogai és kötelezettségei azonosak, azzal az eltéréssel, hogy a megbízott tagok részére - a központi költségvetésből - nem jár tiszteletdíj. A választási bizottság tagjai a szavazást követő napon mentesülnek a jogszabályban előírt munkavégzési kötelezettség alól, és erre az időre átlagbér illeti meg őket, amelyet a munkáltató fizet. A munkáltató a választási szerv tagját megillető bér megtérítését a szavazást követő öt napon belül igényelheti a választási bizottság mellett működő választási irodától, a szavazatszámláló bizottság esetén a helyi választási irodától.
2.1.2. Delegálás a választási bizottságokba
A választási bizottságoknak - a választott tagokon felüli - további egy-egy tagját a listát állító jelölő szervezet bízza meg.
Ennek értelmében megbízott tagot delegálhat:
- a szavazatszámláló bizottságokba (az egy szavazókörrel rendelkező településeken a HVB-be),
- a külképviseleti szavazatszámláló bizottságokba,
- a területi/fővárosi választási bizottságokba, valamint
- az Országos Választási Bizottságba
az a jelölő szervezet, amely az európai parlamenti képviselők választásán listát tud állítani.
(A közös listát állító jelölő szervezetek a választási bizottságokba közösen egy tagot bízhatnak meg!)
A választási bizottságok megbízott tagjait 2004. május 28-án 16.00 óráig a választási bizottság elnökénél kell bejelenteni. A külképviseleti szavazatszámláló bizottságok megbízott tagjait 2004. május 21-ig az OVB elnökénél lehet bejelenteni.
A választási bizottság Európai Parlamenti választásra megbízott tagjának megbízatása a választás végleges eredményének közzétételével szűnik meg.
A választási bizottság tagjának megbízatása a fent említetteken túl megszűnik:
- ha a megbízatás törvényes feltételei megszűntek,
- ha a választási bizottság megállapította tagjának összeférhetetlenségét,
- lemondással és
- a megbízatás visszavonásával.
Ha a választási bizottság megbízott tagja meghalt, vagy megbízatása az itt meghatározott okból megszűnt, helyébe a jelölő szervezet új tagot bízhat meg.
A választáson részt vevő pártok érdeke, hogy valamennyi választási szervbe delegáljanak egy-egy tagot, mivel így személyesen ellenőrizhetik a választás törvényes lefolyását.
2.1.3. A választási bizottságok hatásköre
A választási bizottságok tevékenysége végigkíséri a választás egész folyamatát.
A szavazókörökben a szavazatszámláló bizottságok vezetik le a szavazást, gondoskodnak a törvényes lebonyolításról és megállapítják a szavazás szavazóköri eredményét.
A területi/fővárosi választási bizottságok, valamint az Országos Választási Bizottság dönt a jogorvoslati eljárás során benyújtott kifogásokról.
A bizottságok választott és delegált tagjai munkájuk során ugyanazon jogokkal és kötelezettséggel bírnak.
A választási bizottságok működésük tartama alatt hatóságnak, tagjaik pedig hivatalos személynek minősülnek. A bizottságot az elnök képviseli. A bizottság testületként működik, határozatainak érvényességéhez a tagok többségének jelenléte és a jelenlevő tagok többségének azonos tartalmú szavazata szükséges. Szavazni igennel vagy nemmel lehet, tartózkodásra nincs mód. A választási bizottság döntését indokolással ellátott határozatba kell foglalni. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a szavazás során kisebbségben maradtak véleményét is annak indokaival együtt.
2.1.4. Az Országos Választási Bizottság
Az Országos Választási Bizottság (OVB) a legmagasabb szintű választási bizottság, a választások törvényességének és tisztaságának legfőbb őre.
A jelenleg hivatalban lévő OVB-t a 2002. évi országgyűlési választásokat megelőzően hozták létre.
Azok a jelölő szervezetek, amelyek az OVB-ben nem rendelkeznek képviselettel, az Európai Parlament tagjainak választása során a lista bejelentésével egyidejűleg, de legkésőbb 2004. május 28-án 16.00 óráig jelenthetik be a delegálni kívánt személyt az Országos Választási Bizottság elnökénél.
Az OVB kiemelkedő feladataként - a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezése és az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében - állásfoglalást adhat ki, melyet a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.
Az Országos Választási Bizottság továbbá:
- dönt a lista, valamint az azon szereplő jelöltek, a jelölő szervezetek nyilvántartásba vételéről,
- kisorsolja a listák sorszámát,
- jóváhagyja a szavazólap adattartalmát,
- megállapítja, hogy mely listák érték el a törvényben meghatározott 5 %-os határt,
- megállapítja, hogy a listák jelöltjei közül kik szereztek mandátumot,
- dönt a benyújtott kifogásokról,
- törvénysértés esetén megsemmisíti a választás eredményét,
- megállapítja és közzéteszi a választás országosan összesített eredményét és
- kiadja a megbízólevelet a listán megválasztott képviselőknek.
Az OVB-hez intézett beadványokat írásban, az 1450 Budapest, Pf. 81. címre kell benyújtani, értesítési cím megjelölésével.
A külképviseleti SZSZB döntése elleni kifogásról az OVB dönt. A kifogást a külképviseleti választási iroda vezetőjéhez kell benyújtani, aki azt faxon vagy elektronikus úton haladéktalanul az Országos Választási Irodához továbbítja. A kifogás közvetlenül az OVB-hez is benyújtható.
Az OVB ülései nyilvánosak, azokon a sajtó képviselői és az érdeklődők jelen lehetnek.
2.1.5. A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság
Az európai parlamenti képviselők választásán, a külképviseleteken szavazatszámláló bizottság működik.
Azon a külképviseleten, amelynek névjegyzékébe - a törvényben megállapított határidőig - egyetlen választópolgárt sem vettek fel, nem működik szavazatszámláló bizottság.
A külképviseleti SZSZB legalább három tagból áll (választott tagok). A szavazás zavartalan lebonyolítása érdekében minden külképviseleti SZSZB mellett egy póttag is van.
A jelölő szervezetek a lista bejelentésével egyidejűleg benyújthatják az OVB-hez a külképviseleti SZSZB-kbe javasolt személyek listáját (KL1 nyomtatványon a javasolt személyek által kitöltött NY jelű nyomtatványok csatolásával), minden külképviseletre egy-egy fő jelölhető meg.
Az OVB a javasolt személyek választójogát ellenőrzi, a jelöltek közül sorsolással dönt. Először külképviseletenként négy fő kerül kisorsolásra, majd ezt követően a négy fő közül ismételt sorsolással állapítják meg a póttagnak javasolt személyét.
Amennyiben a jelölő szervezetek száma miatt, illetőleg javaslataik alapján nincs kellő számú jelölt a külképviseleti SZSZB-k tagjaira és póttagjaira, abban az esetben az OVB a hiányzó helyekre az OEVB-knek és a több szavazókörös települések HVB-inek - a megelőző, jelen esetben a 2002. évi országgyűlési, illetőleg önkormányzati választásokra megválasztott - tagjai és póttagjai közül (azok írásbeli jelentkezése alapján) további személyeket javasol.
A külképviseleti SZSZB tagjait és póttagjait az Országgyűlés 2004. május 24-ig választja meg. Az OVB javaslatához módosító javaslat nem nyújtható be, az Országgyűlés egy szavazással dönt.
A külképviseleti SZSZB-k megbízott tagjait (delegált tagok) az OVB elnökénél 2004. május 21-én 16.00 óráig lehet bejelenteni.
A Parlament által választott külképviseleti SZSZB-k tagjainak és póttagjainak utazásáról és szállásáról az OVI és a külképviselet gondoskodik, az utazás feltételeinek megteremtése (útlevél, vízum, szükséges védőoltás) viszont a bizottság tagjainak kötelezettsége.
A külképviseleti SZSZB-k megbízott (delegált) tagjainak utazási és egyéb költségeinek biztosítása nem állami feladat.
A külképviseleti SZSZB határozatképes, ha legalább három tagja jelen van. A póttag a bizottsági munkában nem vehet részt. Ha a bizottság tagjainak száma három alá csökken, a póttag a bizottság kiesett választott tagjának helyébe lép.
A választási bizottságnak nem lehet tagja a köztársasági elnök, állami vezető, közigazgatási hivatal vezetője, képviselő, megyei közgyűlés elnöke, polgármester, jegyző, főjegyző, választási iroda tagja, a választási bizottság illetékességi területén működő közigazgatási szerv köztisztviselője, valamint a választókerületben induló jelölt.
Az olyan választási bizottságoknak, amelyek a jogorvoslati eljárásban egymással döntési, döntést felülbíráló kapcsolatba kerülhetnek, nem lehetnek tagjai az egymással hozzátartozói kapcsolatban álló személyek.
Ezek az összeférhetetlenségi szabályok egyaránt vonatkoznak a választási bizottság választott és megbízott tagjaira.
Nem lehet a választási bizottság választott tagja a listát állító jelölő szervezet tagja, valamint a listán szereplő jelölt hozzátartozója sem.
A választási irodák a választások előkészítésével, szervezésével, lebonyolításával, a választópolgárok, a jelöltek és a jelölő szervezetek pártsemleges tájékoztatásával, választási adatkezeléssel, a technikai feltételek megteremtésével, a törvényes feltételek meglétének és a szakmai szabályok betartásának ellenőrzésével összefüggő állami feladatot ellátó szervek.
Az európai parlamenti képviselők választásán a következő választási irodák működnek:
- a közel 3200 településen helyi választási irodák (HVI),
- a magyar nagykövetségeken külképviseletei választási irodák (KÜVI),
- a országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda (OEVI),
- a 19 megyében és a fővárosban területi választási irodák (TVI/FVI),
- Országos Választási Iroda (OVI).
Minden választási bizottság mellett - kivétel a szavazatszámláló bizottság - továbbá a külképviseleteken választási iroda működik.
A szavazatszámláló bizottság mellett a helyi választási iroda egy tagja jegyzőkönyvvezetőként működik.
A külképviseleti választási irodára vonatkozó különös szabályokat a 2.3.4. pont tartalmazza.
2.3.1. A választási iroda tagjai
A választási iroda tagjává köztisztviselő és közalkalmazott bízható meg.
A helyi és országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda vezetője az illetékes jegyző, a területi választási iroda vezetője a főjegyző.
A választási iroda tagjait a választási iroda vezetője, az Országos Választási Iroda vezetőjét és tagjait a belügyminiszter határozatlan időre bízza meg.
A választási iroda tagjai és vezetői működésük megkezdése előtt esküt tesznek.
A választási irodának nem lehet tagja képviselő, megyei közgyűlés elnöke, polgármester, választási bizottság tagja, a listán jelöltként induló személy és annak hozzátartozója, valamint listát állító jelölő szervezet tagja.
2.3.2. A választási irodák feladatai
A választási iroda feladata:
Az Európai Parlament tagjainak választásán a b) és f) pontokban foglalt feladatokat az OVI látja el.
A választás sikeres lebonyolítása érdekében a választási irodák közszolgálati kiadványt, hirdetményt adhatnak ki.
A választási irodák szakmai tevékenységét a belügyminiszter az OVI vezetője útján irányítja.
Az OVI vezetője a többi választási iroda vezetője részére, a területi, az országgyűlési egyéni választókerületi, valamint a helyi választási iroda vezetője az illetékességi területe szerinti választási irodák vezetőinek a választással kapcsolatos feladatok ellátására vonatkozóan közvetlen utasítást adhat.
A választás lebonyolításával kapcsolatban a választási irodák vezetőinek és tagjainak utasítást nem adhat: a polgármester, a képviselő-testület, illetőleg a közgyűlés és annak tisztségviselője.
2.3.3. A választási irodák tájékoztató tevékenysége, a választási információs szolgálatok működése
Minden választási iroda kiemelt feladata, hogy pártsemleges módon nyújtson segítséget a választások lebonyolításához kapcsolódó információkról mind a jelölő szervezetek, mind a választópolgárok és más érdeklődők számára.
Ennek a tevékenységének a keretében kiadványokat, felvilágosító plakátokat jelentet meg, társadalmi célú hirdetést sugároz a médiában, valamint minden településen választási információs szolgálatot (VISZ) hoz létre.
A VISZ szakmailag felkészült munkatársai számára személyesen, telefonon, valamint faxon tehetők fel kérdések, amelyre azonnal vagy rövid időn belül választ is adnak.
Az információs szolgálaton térítésmentesen lehet beszerezni a választási eljárásban használandó jogszabályokat, nyomtatványmintákat, a választással kapcsolatos egyéb ismeretterjesztő kiadványokat.
Az Országos Választási Iroda - a korábbi éveknek megfelelően - szintén létrehozta választási információs szolgálatát, melynek elérése az alábbi módokon lehetséges:
Cím: BM Duna Palota
1051 Budapest, Zrínyi u. 5.
Telefonszám: 266-1200
Ingyenesen hívható zöld szám: 06/80-204-016
Faxszám: 332-6337
e-mail: visz@mail.ahiv.hu
Internet:
www.valasztas.hu2.3.4. A külképviseleti választási iroda
A külképviseleti SZSZB működése, valamint a külképviseleti szavazás igazgatási, technikai lebonyolításának biztosítása érdekében külképviseleti választási irodát kell létrehozni.
A külképviseleti választási iroda tagjait az Országos Választási Iroda vezetője az Európai Parlament tagjai választásának időtartamára bízza meg.
A KÜVI tagjává, illetőleg vezetőjévé - a köztisztviselőkön és közalkalmazottakon túl - a diplomáciai képviselet magyar állampolgárságú dolgozóját is meg lehet bízni.
A külképviseleti választási iroda tevékenysége a választás napjára koncentrálódik.
A KÜVI-nek kell gondoskodnia arról:
- hogy a törvényben meghatározott feltételek biztosítva legyenek a külképviseleti szavazókörben, majd
- a szavazás lezárását követően, a külképviseleti szavazás eredményéről készült jegyzőkönyvben szereplő adatok, valamint a külképviseleti SZSZB döntése ellen benyújtott kifogások faxon haladéktalanul eljussanak az OVB-hez.
3. A jelöltállítással, a pártok, jelöltek és listák bejelentésével kapcsolatos tudnivalók
3.1. Kapcsolattartás az Országos Választási Irodával
Az Európai Parlament tagjainak választása során a jelölő szervezetek és az Országos Választási Iroda közötti kapcsolattartás meghatározó jelentőségű.
A hatékony együttműködést jelentősen elősegíti, ha a kapcsolattartás formái intézményesülnek.
Az európai parlamenti képviselők választásán induló szervezetek a listáikkal kapcsolatos operatív adminisztrációs ügyeik lebonyolításához egy-egy illetékes kapcsolattartó személyt jelölnek ki.
A kapcsolattartó nevét, elérhetőségi adatait (cím, telefon, fax, e-mail) a pártbejelentés megtételekor a P1 bizonylaton, illetőleg az L1 bizonylat 2. oldalának kitöltésével lehet közölni.
3.2. A jelölő szervezet bejelentése
A választáson induló pártoknak nyilvántartásba kell vetetni magukat, legkésőbb a lista állításának bejelentése előtt.
A bejelentést a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdése szerint az Országos Választási Bizottságnál kell megtenni. Azt a jelölő szervezetet, amely listát kíván állítani, bírósági bejegyzésének jogerősítő záradékkal ellátott hiteles másolatával kell bejelenteni.
A bejelentéshez a P1 jelű formanyomtatvány áll rendelkezésre.
A közlendő adatok:
- a jelölő szervezetnek a bíróság által bejegyzett neve (3x30=90 pozíción), amely a szavazólapon is megjelenik;
- a jelölő szervezet rövidített neve magyar és angol nyelven (30-30 pozíción), amely a televízióban, a kiadványokban, az Interneten és más tájékoztatásokban fog megjelenni, ahol hely hiányában nincs mód a hivatalos név megjelenítésére;
- a jelölő szervezet nevének betűszavas rövidítése (16 pozíción), amely a szavazólapon - kérés esetén - és az Interneten fog megjeleni;
- a jelölő szervezeti embléma mellékelésének ténye, amely a szavazólapon kérés esetén megjelenik;
- a jelölő szervezet címe; telefon- és faxszáma, e-mail címe;
- a jelölő szervezet képviselőjének, meghatalmazottjának neve, értesítési címe, telefon- és faxszáma, e-mail címe.
2. Jogi előkészítő iratok:
- a párt bírósági bejegyzési okiratának jogerősítő záradékkal ellátott hiteles másolata, és
- amennyiben nem a bírósági végzésben feltüntetett, a párt képviseletére jogosult személy látja el a választási eljárásban a szervezet képviseletét, az arra jogosult személy meghatalmazása.
Figyelem! A megyei/fővárosi bíróság által "Kivonat a …… sz. szervezetről" című igazolás nem pótolja a bírósági végzés jogerősítő záradékkal ellátott hiteles másolatát, valamint e követelménynek a jogerősítő záradékkal ellátott végzés fénymásolata sem felel meg!
A jelölő szervezet bejelentéséről az Országos Választási Iroda a párt képviselőjének igazolást ad.
A megfelelő formanyomtatványokon tett bejelentéseket a számítógépes rendszerben haladéktalanul, lehetőleg még a bejelentő jelenlétében regisztrálni kell. A számítógépes regisztráció által szolgáltatott visszaigazolás egy példányát a bejelentőnek át kell adni, illetve meg kell küldeni.
A szervezet bejelentett adatainak változásait a P1 jelű formanyomtatvány ismételt kitöltésével lehet bejelenteni. A bejelentő a változtatás bejelentésekor a számítógépes regisztráción történt átvezetésről igazolást kap.
A P1 jelű formanyomtatványhoz - amennyiben kérik annak feltüntetését a szavazólapon - mellékelni kell a szervezet emblémájának fekete-fehér lenyomatát is.
A jelölő szervezet bejelentésének elfogadásáról az OVB a bejelentést követő 3 napon belül határozattal dönt, és a nyilvántartásba vételről igazolást ad ki.
3.3. A lista és az azon szereplő jelöltek bejelentése
A jelölő szervezet egy önálló listát állíthat, vagy egyetlen közös lista állításában vehet részt.
Az európai parlament tagjainak választásán listát azok a pártok állíthatnak, melyek legalább 20.000 választópolgár, aláírásával hitelesített ajánlását gyűjtik össze.
A választópolgár az "Ajánlószelvény"-t kitölti, saját kezűleg aláírja és átadja a jelölő szervezet képviselőjének. A szelvényt a választópolgárok az "Értesítő"-vel (kopogtató cédula) együtt kapták meg 2004. április 16-ig.
Ajánlószelvényt az állampolgárok zaklatása nélkül - az alábbi kivételeken túl - bárhol lehet gyűjteni.
Nem gyűjthető ajánlószelvény:
Az ajánlásért az ajánlónak vagy rá tekintettel másnak előnyt adni vagy ígérni, valamint az ajánlásért előnyt kérni, illetőleg előnyt vagy annak ígéretét elfogadni tilos.
Az Országos Választási Bizottság - a Ve. 34. § (2) bekezdése a) pontjának felhatalmazása alapján - az ajánlás és az ajánlószelvény intézményével kapcsolatban a következő állásfoglalásokat alkotta meg:
- az ajánlószelvények kitöltése tárgyában: a 2/1998. (III. 14.) és a 7/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalások,
- a jelöltek névhasználatának tárgyában a 3/1998. (III. 18.) OVB állásfoglalás,
- a minta ajánlószelvények tárgyában a 6/2002. (II. 7.) OVB állásfoglalás,
- a közös listák állításával kapcsolatos 5/1998 (IV. 1.) OVB állásfoglalás.
A fentiekben hivatkozott OVB állásfoglalások teljes szövege e füzet mellékletében megtalálható.
Az ajánlószelvényeket és a listákat az OVB-hez kell benyújtani (Budapest, IX. Balázs B. u. 35.), legkésőbb 2004. május 14-én 16.00 óráig.
Az OVB az összegyűjtött ajánlószelvényeket a választói névjegyzék alapján - az Országos Választási Iroda támogatásával - ellenőrzi.
Az ellenőrzés kiterjed arra, hogy:
- létezik-e az ajánló választópolgár az adott személyi azonosítóval;
- egyeznek-e a választópolgár személyiadat- és lakcím nyilvántartásbeli adatai az ajánlási szelvény adataival;
- az ajánló polgár választójogosult-e;
- a választópolgár nem ajánlott-e két vagy több jelöltet is.
Az ajánlások benyújtásával egyidejűleg a listát az L1 jelű valamint a hozzá csatolt kellő számú L2 jelű formanyomtatványokon kell bejelenteni. A bejelentésről a jelölő szervezet listáját bejelentő képviselője az OVI-tól igazolást kap. A számítógépes nyilvántartásba felvett adatokat a lista képviselője ellenőrzési célból a helyszínen, illetőleg egyeztetett módon (levélben, faxon, e-mail) utólagosan megkapja.
A listán maximum 72 jelölt állítható. Ha a listáról egy jelölt kiesik, helyébe a listán soron következő lép.
A listával kapcsolatos adatpótlási, javítási igényeket az L3 jelű formanyomtatványon kell bejelenteni. A bejelentő a változtatás bejelentésekor a számítógépes regisztráción történt átvezetésről igazolást kap.
Az L2 jelű formanyomtatványon bejelentett minden jelöltre vonatkozóan mellékelni kell az SZ1 - vagy az európai unió más államának állampolgára esetén az SZ2 - jelű formanyomtatványt.
Az SZ1 nyomtatvány tartalmazza:
- a jelölt személyi adatait (családi és utónév, személyi azonosító, lakóhely),
- a törvényben előírt nyilatkozatát (van választójoga, a jelölést elfogadja, nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen a képviselői megbízatással illetőleg megválasztása esetén arról lemond, hozzájárul fényképe és önéletrajza nyilvánosságra kerüléséhez), valamint
- mellékletként a jelölt életrajzát és fényképét (9x13-as méretben).
Az SZ2 nyomtatvány tartalmazza:
- a jelölt személyi adatait (családi és utónév, személyi azonosító vagy a tartózkodási jogosultságot igazoló okmány száma, bejelentett magyarországi lakóhely, a lakcímet igazoló hatósági igazolvány okmányazonosító száma, állampolgárság, annak a településnek, szavazókörnek vagy választókerületnek a megnevezése, amelynek a névjegyzékében a jelölt az állampolgársága szerinti államban legutoljára szerepelt,
- a törvényben előírt nyilatkozatát (van választójoga, kizárólag a Magyar Köztársaságban indul jelöltként, a jelölést elfogadja, nincs olyan tisztsége, amely összeférhetetlen a képviselői megbízatással illetőleg megválasztása esetén arról lemond, hozzájárul fényképe és önéletrajza nyilvánosságra kerüléséhez, valamint
- mellékletként a jelölt életrajzát és fényképét (9x13-as méretben).
A fénykép és életrajz átadása nem kötelező. A fénykép és az életrajz az Interneten, a közszolgálati televízió műsorában és a nyomtatott kiadványokban jelenik meg.
A maximum 20 soros életrajzokat floppy-n, a WORD 6, 7 vagy 8 verziójú változatával WIN 1250 kódkészlettel, jelöltenként külön fájlban lehet átadni. A fájl neve a jelölt személyi azonosítója (személyi száma) legyen. Ha technikai okok miatt nincs mód a 11 pozíciós fájlnév használatára, a floppy-hoz fájl név-személyiazonosító listát kell mellékelni. A floppy-hoz mellékelni kell továbbá az életrajzokat kinyomtatva, aláírva is.
A választás alkalmával a jelölt nyilvántartás a hivatalos név és cím írásmódot használja. Ha a névhasználat ügyében vitás eset fordul elő, arról az OVB dönt.
A listán szereplő jelöltek azonosítása a választási rendszerben személyi azonosítójuk (személyi számuk) segítségével történik.
A személyi azonosító és a név helyességét a személyiadat- és lakcímnyilvántartással összevetve ellenőrzik. Eltérésnél a jelölőszervezet megbízottján keresztül tisztázzák a jelölttel kapcsolatos eltérés okát, korrigálják az esetleges hibákat. Amennyiben az nem javítható, az OVB dönt.
Mint az előzőekben már említésre került, egy párt egy önálló listát állíthat vagy egy közös lista állításában vehet részt.
A közös listát az OVB-nél az L1 jelű valamint a hozzá csatolt kellő számú L2 jelű formanyomtatványokon kell bejelenteni 2004. május 14-én 16.00 óráig.
Közös lista állítása csak úgy fogadható el, ha a listát állító szervezetek képviselői egybehangzóan nyilatkoznak arról. Az OVB és az OVI a közös listával kapcsolatos ügyekben egy - a közös jelölésben résztvevő szervezetek által - kijelölt személyen keresztül tartják a kapcsolatot, ezért ennek a személynek az adatait is meg kell adni a lista állításakor.
A bejelentést követően - a visszalépett, meghalt jelölt törlését kivéve - a lista nem módosítható.
A jelöltek és listák bejelentésének határnapjai jogvesztők. A határnap eltelte után hiánypótlásnak vagy a késedelem igazolásának helye nincs.
Célszerű a bejelentéseket a határnapok lejárta előtt legalább 3-4 munkanappal korábban megtenni, mert így az esetleges hibák kijavítására, hiánypótlásra még megfelelő idő áll rendelkezésre.
Az OVB a lista bejelentését követő 3 napon belül határozattal dönt a lista nyilvántartásba vételéről, valamint e tényről igazolást ad ki.
A lista nyilvántartásba vételéről szóló OVB határozatot az OVI a
www.valasztas.hu honlapon közzéteszi.Azt követően, hogy az OVB listaállítással kapcsolatos határozatai jogerőre emelkedtek, az OVB kisorsolja a listák sorszámát.
4. A szavazás napján lakóhelyüktől távollévők szavazása
Az a választópolgár, aki a szavazás napján lakcímétől távol van, a lakcíme szerint illetékes helyi választási iroda vezetője által kiadott igazolás birtokában azon a településen szavazhat, ahol tartózkodik. Igazolást személyesen vagy meghatalmazott útján lehet kérni a lakcím szerint illetékes helyi választási iroda vezetőjétől. Az igazolás kiadásához az igazolást kérő a nevét, személyi azonosítóját, lakcímét, annak a településnek a nevét köteles közölni, ahol a szavazás napján tartózkodik.
Az igazolás ajánlott levélben is kérhető, feltéve, hogy az az illetékes helyi választási irodához legkésőbb a szavazást megelőző 5. napon megérkezik. A levélben meg kell jelölni a települést, ahol a választópolgár szavazni kíván. Faxon igazolást kérni nem lehet. A levélben kért igazolást a választópolgár számára az általa megjelölt címre tértivevénnyel küldi meg a helyi választási iroda vezetője. Faxon igazolás nem küldhető a választópolgár számára.
Igazolást legkésőbb 2004. június 11-én 16 óráig lehet kiadni.
Az igazolás kiadásakor a lakcím szerint illetékes helyi választási iroda vezetője a választópolgárt egyidejűleg törli a névjegyzékből. Az igazolásban és a névjegyzéken feltüntetésre kerül az a település, ahol a választópolgár szavazni kíván.
Az igazolás eredeti példánya (fax, fénymásolat nem elfogadható), valamint a személyazonosság és lakcím igazolására alkalmas igazolvány alapján a tartózkodási hely szerint illetékes helyi választási iroda vezetője vagy - a szavazás napján - a szavazatszámláló bizottság a választópolgárt az igazolással szavazók jegyzékébe veszi, és az igazolást a szavazópolgártól bevonja.
Az Európai Parlamenti tagjainak választásán a választópolgárok a Magyar Köztársaság nagykövetségein adhatják le szavazatukat, amennyiben előzetesen kérik felvételüket a külképviseleti névjegyzékbe.
A külképviseleti névjegyzékbe való felvételét a lakóhelye szerinti névjegyzékben szereplő választópolgár személyesen vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező meghatalmazott útján kérheti a lakcíme szerint illetékes helyi választási iroda vezetőjétől 2004. május 14-ig.
Annak érdekében, hogy szavazati jogukkal élhessenek, a külképviseleti szavazatszámláló bizottság tagjai 2004. május 21-ig kérhetik a lakóhelyük szerinti helyi választási iroda vezetőjétől a külképviseleti névjegyzékbe való felvételüket.
A külképviseleti névjegyzékbe való felvétel ajánlott levélben is kérhető úgy, hogy az legkésőbb 2004. május 14-ig megérkezzen a helyi választási irodába.
A külképviseleti névjegyzékbe való felvételre irányuló kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező:
- családi és utónevét,
- személyi azonosítóját,
- születési helyét és idejét,
- anyja nevét,
- magyarországi lakóhelyét,
- a személyi azonosítót és a lakcímet igazoló hatósági igazolványának okmányazonosítóját, továbbá annak az országnak vagy településnek a megjelölését, ahol a kérelmező a választójogát gyakorolni kívánja,
- a választópolgárnak meg kell jelölnie külföldi értesítési címét is, ha a helyi választási iroda vezetőjének döntéséről szóló értesítés kézbesítését nem a magyarországi lakcímére kéri.
A kérelem alapján a helyi választási iroda vezetője a választópolgárt haladéktalanul felveszi a külképviseleti névjegyzékbe, egyidejűleg törli a lakóhelye szerinti névjegyzékből.
A helyi választási iroda vezetője haladéktalanul értesíti a kérelmezőt a külképviseleti névjegyzékbe vételéről értesítő megküldésével, a kérelem elutasításáról pedig határozattal.
A külképviseleti névjegyzék sajátos vonása, hogy azt a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság és a külképviseleti választási iroda nem módosíthatja. Ennek következtében nem biztosíthatnak szavazási lehetőséget a külképviseleten működő választási szervek annak a választópolgárnak, aki a külképviseleti névjegyzéken nem szerepel!
A külképviseleti névjegyzéket az elutazás előtti napon át kell adni a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság elnökének, aki személyesen juttatja el azt a külképviseletre.
A külképviseleten a magyarországi szavazás napján, helyi idő szerint 6 és 19 óra között lehet szavazni. Azokon a külképviseleteken, ahol az időeltolódás a közép-európai időhöz képest -1 óra (greenwichi időzóna), a helyi idő szerinti 6 óra és a közép-európai idő szerinti 19 óra között lehet szavazni. Az amerikai kontinensen létesített külképviseleteken a magyarországi szavazást megelőző napon, helyi idő szerint 6 és 19 óra között lehet szavazni.
Szavazni a külképviseleteken is csak kizárólag személyesen lehet. A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság - az útlevél vagy a személyazonosság megállapítására alkalmas, magyar hatóság által kiállított igazolvány alapján - megállapítja a szavazni kívánó polgár személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a külképviseleti névjegyzékben. A bizottság visszautasítja azt a személyt, aki személyazonosságát a fenti módon nem tudja igazolni, vagy nem szerepel a külképviseleti névjegyzéken.
5. A választási eljárás nyilvánossága
A választási bizottságok működése és tevékenysége, valamint a választási bizottságok rendelkezésére álló adatok - törvényben megállapított kivétellel - nyilvánosak. A sajtó képviselői jelen lehetnek a választási bizottságok munkájánál, tevékenységüket azonban nem zavarhatják. A választási eljárás nyilvánossága nem sértheti a szavazás titkosságát és a személyhez, valamint a személyes adatok védelméhez fűződő jogokat.
A választási irodák gondoskodnak arról, hogy a választópolgárok a választási tudnivalókról, a szavazás módjáról általános tájékoztatást és kérdéseikre felvilágosítást kapjanak.
5.1. A közvélemény-kutatási adatok nyilvánosságra hozatala
A közvélemény-kutatási adatok a választási eljárás legnagyobb részében korlátozás nélkül nyilvánosságra hozhatók, azonban a szavazást megelőző nyolcadik naptól a szavazás befejezéséig a választásokkal kapcsolatos közvélemény-kutatás eredményét nem szabad nyilvánosságra hozni.
A szavazás napján a közvélemény-kutatás során az alábbi szabályokat kell szem előtt tartani:
5.2. A választási eredmény nyilvánosságra hozatala
A szavazás napján a választás befejezése előtt a választási irodák csak a szavazók számáról és arányáról adhatnak tájékoztatást. Választási eredményt csak azt követően lehet közzétenni, hogy a szavazás az Európai Unió valamennyi tagállamában befejeződött.
A választás eredményét a szavazatszámláló bizottságok és a külképviseleteken működő szavazatszámláló bizottságok jegyzőkönyvei alapján az Országos Választási Bizottság állapítja meg. A választás eredményét az Országos Választási Bizottság a sajtó útján hozza nyilvánosságra.
A választás nem hiteles eredményét tartalmazó tájékoztató adatokat az Országos Választási Iroda azt követően teszi közzé, hogy a szavazást az Európai Unió valamennyi tagállamában befejezték.
A jogorvoslati eljárások lezárulta utáni, országosan összesített, végleges választási eredményt az Országos Választási Bizottság a Magyar Közlönyben közzéteszi.
A jegyzőkönyvek egy példánya az illetékes választási irodában, a külképviseleti szavazás eredményéről kiállított jegyzőkönyv egy példánya pedig a külképviseleten - a szavazás magyarországi lezárását követően - három napig megtekinthető.
6. Választási kampány
6.1. A kampány időtartama, eszközei
A választási kampány a választás kitűzésétől a szavazást megelőző nap 0 óráig tart. A választási kampány során a jelölő szervezetek plakátok, választási gyűlések, rádió- és televízió hirdetések formájában és egyéb kampányeszközök felhasználásával népszerűsíthetik programjukat.
A választási kampány végéig a jelölő szervezetek és a jelöltek engedély nélkül készíthetnek plakátot. A plakát olyan sajtóterméknek minősül, amely engedély és bejelentés nélkül előállítható. Jogvita esetén a plakátra a sajtóról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
Plakát, az alábbi kivételekkel korlátozás nélkül elhelyezhető:
- Épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet.
- Egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja.
- Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos.
- A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen.
- A plakátot az, aki elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani.
Amennyiben a jelölő szervezet választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezés elhelyezéséről dönt, úgy a közterület-használatról szóló jogszabályokra figyelemmel teheti ezt meg.
A jelölő szervezetek a kampány során választási gyűléseket szervezhetnek. A választási gyűlések nyilvánosak. A gyűléseken a rend fenntartásáról a rendezvény szervezőjének kell gondoskodnia.
A választási kampányhoz tartozó rendezvények lebonyolítása céljából az állami és önkormányzati költségvetési szervek a jelölő szervezetek számára azonos feltételekkel bocsáthatnak rendelkezésre helyiséget és egyéb szükséges berendezést. A kampányrendezvények és más kampánytevékenység szempontjából fontos szabály, hogy állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos. A tilalom alól az ötszáznál kevesebb lakosú települések képeznek kivételt, feltéve hogy más közösségi célú épület nem áll rendelkezésre a kampányesemény lebonyolításához.
A kampányidőszakban a műsorszolgáltatók a jelölő szervezetek számára azonos feltételekkel tehetnek közzé politikai hirdetést. A politikai hirdetés olyan műsorszám, amely párt, politikai mozgalom
A politikai hirdetéshez nem kapcsolható vélemény, értékelő magyarázat, egyéb kommentár.
A műsorszolgáltatók választási kampányban való részvételére az alábbi szabályok vonatkoznak:
- A műsorszolgáltató híreket közlő és időszerű politikai tájékoztató műsorszámokban rendszeresen szereplő belső és külső munkatársai sem képben, sem hangban nem jelenhetnek meg politikai hirdetésben.
- Külföldre irányuló műsorszolgáltatásban politikai hirdetés közzététele tilos.
- A politikai hirdetés közzétételének megrendelője, továbbá az, akinek ezek közzétételéhez érdeke fűződik, nem gyakorolhat szerkesztői befolyást más műsorszámok tartalmára.
- A műsorszolgáltató a politikai hirdetés tartalmáért e törvény szerint felelősséggel nem tartozik.
Politikai hirdetést
A szavazást megelőző nap 0 órától a szavazás befejezéséig választási kampányt folytatni tilos (kampánycsend).
A kampánycsend megsértésének minősül a választópolgárok választói akaratának bármilyen formában történő befolyásolása, így különösen: a választópolgárok számára a jelölt vagy a jelölő szervezet által ingyenesen juttatott szolgáltatás (szavazásra történő szervezett szállítás, étel-ital adása), pártjelvények, zászlók, pártszimbólumok, a jelölt fényképét vagy nevét tartalmazó tárgyak osztogatása, választási plakát (a továbbiakban: plakát) elhelyezése, a választói akarat befolyásolására alkalmas információk szolgáltatása elektronikus vagy más úton.
A választójogi törvények az adatvédelmi törvényekkel összhangban tartalmazzák a választási eljárások és adatok nyilvánosságára vonatkozó előírásokat, valamint meghatározzák azokat a kivételeket is, amelyek a személyes adatokhoz fűződő jogok védelme értelmében nem nyilvános adatok.
A hatályos szabályozás szerint nem nyilvános:
- az, hogy ki vett részt vagy nem vett részt a szavazáson
- a választójoggal nem rendelkezők névjegyzéke;
- az ajánlószelvény a kitöltés után;
- a jelöltek személyazonosító jele (személyi száma) és lakcíme;
- a választási számítógépes szoftver.
A választójógi törvények szerint a nyilvános választási adatokat a meghatározott választási bizottság, illetőleg közigazgatási szerv kötelessége közzétenni, továbbá meghatározott iratokat (pl.: jegyzőkönyvek) meghatározott idő eltelte után a levéltárakban kötelező elhelyezni, ahol korlátozás nélkül és ingyenesen hozzáférhetők.
A jelölt, jelölő szervezet kérésére a BM Központi Hivatal, illetve a település jegyzője a választói névjegyzékből adatot (névjegyzékben szereplő választópolgárok családi és utónevét, valamint lakcímét) szolgáltathat.
A névjegyzékből történő adatszolgáltatást - a BM Központi Hivatal és a helyi választási irodák - valamennyi igénylő részére azonos feltételekkel, díjfizetés ellenében 2004. május 25-től teljesítik.
A BM Központi Hivataltól kért szolgáltatás nem, életkor vagy lakcím szerinti csoportosításban is igényelhető. A település jegyzőjétől a közszemlére tett névjegyzék másolatát legfeljebb szavazóköri bontásban lehet kérni.
Javasoljuk a jelölteknek, jelölő szervezeteknek, hogy a névjegyzékből történő adatszolgáltatást már május 25. előtt rendeljék meg. Ebben az esetben az adatszolgáltató felkészülhet a szolgáltatás teljesítésére és a törvény szabta határnapot követően azonnal teljesítheti.
Az átadott adatokat kizárólag a választási kampány céljára lehet felhasználni! Egyéb célú felhasználásuk, jogosulatlan személyeknek, szervezeteknek, más jelölteknek vagy jelölő szervezeteknek történő átadásuk tilos.
Az átadott adatokat a szavazás napján - legkésőbb 2004. június 13-án - meg kell semmisíteni, és a megsemmisítésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek egy példányát három napon belül - legkésőbb 2004. június 16-ig - az adatszolgáltatónak át kell adni.
Az adatszolgáltatások rendjét, illetve a díjtételeket a 10/1998. (II.20.) BM rendelet határozza meg (4. sz. melléklet).
7. Jogorvoslatok
7.1. A jogorvoslatok általános szabályai
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény a jogorvoslatok két formáját különbözteti meg: a panaszt és a kifogást. A két jogorvoslati eszközt a jogorvoslat tárgyát képező sérelem forrása különbözteti meg:
Közös elem, hogy a puszta érdeksérelem nem alapozza meg a jogorvoslatot, mindkét jogorvoslati eszköz csak törvénysértés esetén érvényesíthető. A törvény a két jogorvoslati eszközt összefoglalóan kifogásnak nevezi.
A jogorvoslati határidőket naptári napokban kell számolni. Tekintettel a határidők jogvesztő voltára, elmulasztásuk esetén igazolás benyújtására nincs mód. Az elkésett kifogást a választási bizottság vagy a bíróság érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
A panaszt és a szavazatszámláló bizottság döntése elleni kifogást az annak elbírálására jogosult választási bizottsághoz, az egyéb kifogást a sérelmezett döntést hozó választási bizottsághoz kell benyújtani. A panaszt és a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a sérelmezett tevékenységtől, illetőleg döntés meghozatalától számított három napon belül megérkezzen! A kifogásnak tartalmaznia kell, a törvénysértés bizonyítékainak megjelölését és a kifogás benyújtójának értesítési címét. A hiányosan benyújtott kifogást a választási bizottságnak érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítania.
A kifogást elbíráló választási bizottság, illetve bíróság a benyújtott kifogásról a beérkezésétől számított három napon belül dönt. A választási bizottság a kifogás előterjesztőjét meghallgathatja. Ebben az esetben az ellenérdekű fél számára is lehetővé kell tenni a személyes nyilatkozattételt.
A bíróság a kifogásról nemperes eljárásban, három hivatásos bíróból álló tanácsban határoz. A bírósági eljárásban a jogi képviselet kötelező! A jogi képviselő meghatalmazását a kifogáshoz kell csatolni. A bíróság a kifogással megtámadott határozatot hozó választási bizottság képviselőjét, illetőleg a kifogás előterjesztőjét meghallgathatja.
A kifogást elbíráló szerv a kifogásnak helyt adó döntéssel a törvénysértő döntést megváltoztathatja. Másik lehetőség, hogy a törvénysértő döntést megsemmisíti, és a választási eljárás egészét vagy annak egy részét megismételteti.
A választási bizottság és a bíróság határozatát - annak meghozatala napján - az érintettekkel és az illetékes választási bizottsággal közölni kell. A bíróság döntése ellen sem rendes, sem rendkívüli jogorvoslatnak nincs helye.
A jogorvoslat általános szabályait az Országos Választási Bizottság eredményt megállapító döntése elleni jogorvoslati eljárásokban az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
A szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntése ellen csak az Országos Választási Bizottságnak a választási eredményt megállapító döntése elleni kifogással együtt van helye. A szavazatszámláló bizottságnak a szavazóköri eredményt megállapító döntése ellen tehát nem lehet közvetlenül kifogást benyújtani, hanem az Országos Választási Bizottság választási eredményt megállapító döntése elleni kifogást lehet a szavazatszámláló bizottság döntésének törvénysértő voltára alapozni.
Az eredményt megállapító döntés elleni kifogás alapja a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntésének törvénysértő voltán kívül az lehet, ha az Országos Választási Bizottság a szavazatösszesítés vagy a mandátumkiosztás szabályait megsértette.
Az eredményt megállapító döntés elleni kifogás benyújtására és elbírálására rendelkezésre álló határidők lényegesen szűkebbek, mint az egyéb kifogások esetében. Itt a kifogást úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a döntést követő napon 16 óráig az Országos Választási Bizottsághoz megérkezzen.
A kifogás elbírálására jogosult Legfelsőbb Bíróság a kifogásról legkésőbb a beérkezését követő napon dönt.
7.4. A külképviseleti szavazáshoz kapcsolódó jogorvoslat
A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság döntése elleni kifogásról az Országos Választási Bizottság dönt. A kifogást a külképviseleti választási iroda vezetőjéhez kell benyújtani, aki azt faxon vagy elektronikus úton haladéktalanul az Országos Választási Irodához továbbítja. A kifogás közvetlenül az Országos Választási Bizottsághoz is benyújtható.
7.5. Jogorvoslatok a névjegyzékkel kapcsolatban
A névjegyzékből való kihagyás vagy a névjegyzékbe való felvétel miatt a névjegyzék közszemlére tételének időtartama alatt lehet kifogást benyújtani. A választópolgár kifogással élhet a döntés kézbesítésétől számított 3 napon belül a külképviseleti névjegyzékbe való felvétellel kapcsolatban. Úgyszintén kifogást nyújthat be az uniós polgár is a névjegyzékbe vételi kérelmével kapcsolatos döntés ellen.
A kifogást a helyi választási iroda vezetőjéhez kell benyújtani, aki a kifogásról három napon belül dönt. A kifogás elutasítását a választópolgár annak közlésétől számított három napon belül kifogással támadhatja meg az illetékes helyi bíróságnál, Budapesten a Pesti Központi Kerületi Bíróságnál. A bíróság egyesbíróként jár el. Ha a bíróság a kifogást alaposnak tartja, elrendeli a névjegyzék módosítását, ellenkező esetben a kifogást elutasítja. A bíróság döntése mindkét esetben jogerős.
A helyi választási iroda vezetőjének döntését és a bíróság határozatát az érintettel és azzal, aki a kifogást benyújtotta, a bíróság határozatát a helyi választási iroda vezetőjével is közölni kell.
8. Országos Választási Központ (BM Duna Palota)
8.1. A Választási Központ szolgáltatásai
Az Európai Parlament tagjainak választása kapcsán, 2004. június 13-ára az Országos Választási Iroda (OVI) a Belügyminisztérium Duna Palotájában megnyitja az Országos Választási Központot (OVK). A szavazás napján, illetve az azt megelőző és követő napokban az Országos Választási Bizottság (OVB) és az Országos Választási Iroda itt fogadja a nemzetközi és hazai sajtó képviselőit, a külföldi választási szakembereket, és a hazai érdeklődőket (Budapest, V. Zrínyi 5.).
2004. június 11-én (pénteken) 12.00 órakor az OVB és az OVI képviselői sajtótájékoztatón számolnak be az Európai Parlamenti tagjainak választásával kapcsolatos legfontosabb tudnivalóiról.
Az OVK-ban a szavazás napján több mint 30 számítógép terminál segíti az OVB, az OVI, a sajtó, a jelölő szervezetek és az érdeklődő választópolgárok tájékoztatását. A tájékoztató terminálokon a részvételi arány alakulását (naponta hétszer aktualizálódik), a jelölő szervezetek adatait, valamint 22 óra után - az Európai Unió tagállamaiban lévő valamennyi szavazókör bezárását követően - a szavazatösszesítés állását lehet megtekinteni.
BM Duna Palota
(Budapest, V. Zrínyi u. 5.)
9.1. Az Európai Parlament tagjai választásának internetes információs rendszere
Az internetes információs rendszer biztosítja, a választás előkészítése és lebonyolítása alatt, a nagyközönség, a választási szakapparátus, a pártok és a média tájékoztatását.
Az információk megjelenítésénél a gyorsaság és a közérthetőség dominál, de nem elhanyagoltak a bemutatás esztétikai és formai kellékei sem. A rendszerből nemcsak egyszerű adatok (eredmény jegyzőkönyvek), hanem előre programozott elemzések, és a korábbi választások adataival történő összehasonlító elemzések is lekérhetők.
Hagyományainkhoz híven a szavazási esemény napján folyamatosan tájékoztatjuk a közszolgálati televíziókat, valamint az itt működő TELETEX szolgáltatások felé aktuális információkat biztosítunk.
A választási eseményekről kiadványokat készítünk, valamint a szavazóköri jegyzőkönyvek teljes állományából CD-t állítunk elő.
A szolgáltatás - magyarul, szűkített tartalommal angolul, németül valamint franciául - elérhető a
www.valasztas.hu, www.unioscsatlakozas.hu és ahttp://www.eu-nepszavazas.hu/www.election.hu internetes címeken.
Az internetes tájékoztató rendszer információtartalma lefedi az EU parlamenti képviselőválasztás igazgatási-, jogi- és informatikai előkészítése és lebonyolítása során keletkezett dokumentumok tartalmát, valamint a választás eredményének adatait.
Szolgáltatásunkban újdonságként jelenik meg az Országos Választási Iroda állandó dizájnnal elkészített menüstruktúrája, illetve a választási Web "hangos verziója"
9.1.2. Az Európai Parlament tagjainak választása internetes tájékoztató rendszerének szolgáltatásai
Weblapjaink kiemelkedő szolgáltatása a dinamikus adatok közlése, melyek a választás napján folyamatos információt nyújtanak a szavazáson megjelent szavazópolgárok számának alakulásáról.
9.1.3. Az EP tagjai választása internetes szolgáltatásának menüszerkezete
Országismertető
Rövid ismertetőt ad Magyarországról
A választási rendszer bemutatása
Szavazókörök címei
Magyarország közigazgatási térképe
Jog
A szekció tartalmazza azokat a jogszabályokat, amelyek a választással kapcsolatosan az állampolgárok, valamint a választási apparátus számára eligazítást nyújtanak.
Megtalálhatóak benne:
Alkotmány
Törvények
Országgyűlési határozatok
Belügyminiszteri rendeletek
OVI vezetőjének intézkedései
OVB
OVB tagok neve, fényképe, delegált tagok pártállása
OVB határozatok, állásfoglalások, közlemények
Naptár
A választási naptár feladata, hogy grafikai támogatással jelenítse meg az egyes választási eljáráshoz tartozó eseményeket, láthatóvá téve azok sorrendiségét.
Szavazóköri információk
Megye, telefon, választópolgárok száma, szavazókörök címei
Választásinformatikai ismertető
A választási IT, a VÜR populáris ismertetése.
Jelöltek, Listák
Napközbeni jelentések
Eredmények
Elemzések
Rendkívüli események
Előző választások
Választástörténet
NATO népszavazás 1997.
Országgyűlési képviselő választás 1998.
Önkormányzati választás 1998.
Országgyűlési képviselő választás 2002.
Önkormányzati választás 2002.
EU Népszavazás 2003.
Elsőválasztók
Választás Információs Szolgálatok
Központi VISZ
Linkek
Az EU-s információs oldalakra
Levelezés
Hangos verzió
Hírek, aktualitások
Információk
A szekció népszerűsítő formában tartalmazza, a választással kapcsolatos általános célú, tájékoztató jellegű dokumentumokat, információkat, valamint a fogyatékkal élők célzott tájékoztatását.
Megtalálhatóak benne:
Tájékoztató a Magyarországon élő európai uniós polgárok szavazásáról;
Lakossági tájékoztató;
Szolgáltatásaink;
Nagykövetségek címei, elérhetőségei;
Tájékoztató a külképviseleti szavazásról;
Fogyatékkal élők tájékoztatása;
Tájékoztató plakátok a szavazás módjáról;
Reklámfilmek és hanganyagok
Sajtótájékoztatók (filmek, képek, hanganyagok);
Választási füzetek, témacsoportos összefoglalók;
GYIK;
Fogalmak;
Választási Szakszótár
9.1.4. A Vakok, gyengénlátók verziója
Jog
A szekció tartalmazza azokat a jogszabályokat, amelyek a választással kapcsolatosan az állampolgárok, valamint a választási apparátus számára eligazítást nyújtanak.
Megtalálhatóak benne:
Alkotmány
Törvények
Országgyűlési határozatok
Belügyminiszteri rendeletek
OVI vezetőjének intézkedései
OVB
OVB tagok neve, delegált tagok pártállása
OVB határozatok, állásfoglalások, közlemények
Információk
A szekció, népszerűsítő formában tartalmazza a választással kapcsolatos általános célú, tájékoztató jellegű dokumentumokat, információkat, valamint a fogyatékkal élők célzott tájékoztatását.
Megtalálhatóak benne:
Fogyatékkal élők tájékoztatása;
Lakossági tájékoztató;
Sajtótájékoztatók hanganyagai;
Választási füzetek témacsoportos összefoglalói;
GYIK;
Fogalmak
Jelöltek, Listák (szűkített verzió)
Napközbeni jelentések
Eredmény (szűkített verzió)
Elemzések (szűkített verzió)
Központi VISZ
Magyarországon az általános választások, így az Európai Parlament (EP) tagjai választásának informatikai rendszerei 1990 óta lefedik a teljes választási esemény folyamatát, a névjegyzék-készítéstől a végleges jogi eredmény megállapításáig.
A választási informatikai rendszerek fejlesztésénél - a lehetőségekhez képest - minden esetben figyelembe vesszük a mindenkori információs technológia fejlesztéseit.
Jelenleg az okmányhálózat használata és az alkalmazások integrált kialakítása biztosítja a kitűzött célok megvalósulását:
- folyamatos, nulla hibával történő üzemelés,
- a választás előzetes nem hivatalos eredményének számítógépes megállapítása,
- a választás hivatalos eredményének támogatása,
- a választás tisztaságának megőrzése, a választási alapelvek érvényesülése,
- a választási szervek, a média, és a választópolgárok folyamatos tájékoztatása.
A következőkben a választást támogató főbb informatikai rendszerek leglényegesebb funkciót ismertetjük. Az ismertetésre kerülő rendszereken túl még számos, rendszer üzemel, és biztosítja a tájékoztatási, vezetési és más, speciális igények kielégítését, mint például:
- a körzetesítés, névjegyzék-készítés és kezelés,
- a választójoggal nem rendelkezők nyilvántartása (NESZA),
- a Választás Előkészítő Rendszer,
- a Választás Ügyviteli Rendszer,
- a közszolgálati televíziók adástámogató rendszere,
- a választás történeti adatbázis, a kiadványkészítés,
- valamint a pénzügyi információs rendszer.
10.1. A választásnapi rendszer
A rendszer nyomon követi a szavazókörök működését, s ha például egy szavazókör valamilyen esemény, pl. tűz miatt kiesik, ez a nyilvántartásában is megjelenik. A pontosan vezetett nyilvántartás a választási adatlapokkal, jegyzőkönyvekkel való elszámolásnál is fontos szerephez jut.
A választásnapi rendszer napközben több alkalommal összegyűjti-összesíti a szavazókörökből a választáson megjelent szavazópolgárok számát, s azt az Interneten és a közszolgálati televíziókban közzéteszi. Az estelegesen előforduló rendkívüli eseményekről (pl. valamelyik szavazókörbe rosszul lett egy választópolgár vagy rendzavarás történt) is tájékoztatást ad az Interneten.
Este, a szavazókörök bezárásakor induló, előzetes szavazatösszesítő rendszer fő vonalaiban az országgyűlési képviselő választáson alkalmazott architektúrát követi. Ez azt jelenti, hogy az adatbevitelt végző munkaállomások (kliensek) az ország többszáz pontján dolgoznak, az összesítéseket és eredmény-számításokat a központi alkalmazás végzi el. Közöttük biztonságos hálózati kapcsolat teremti meg az adatátvitelt.
Az urnák lezárása után megkezdődik a szavazatok megszámlálása. A gyors eredményösszesítés érdekében az 1997. évi C törvény végrehajtásáról szóló BM rendeletben meghatározottak szerint, a szavazókörökben dolgozó jegyzőkönyvvezetők az első számlálás eredményéből adatlapokat állítanak ki, amelyen a szavazatszámláló bizottság által még vitatott szavazatokat is fel lehet tüntetni. Az elkészült adatlapokat a polgármesteri hivatalokba továbbítják, ahol a HVI-k ellenőrzik azok helyes kitöltését. Ezt követően az adatlapokat a hálózatba kapcsolt településeken helyben azonnal feldolgozzák, vagy faxon, telefonon vagy gépkocsival bekerülnek a legközelebbi feldolgozó helyre (okmányirodába, illetve helyi adatbeviteli rendszert üzemeltető polgármesteri hivatalba). Az adatok a hálózaton keresztül a központi adatbázisba jutnak, ahol a központi rendszer mintegy 5 percenként elvégzi a szavazatok összesítését és kiszámolja az eredményeket.
A központi rendszer a kiszámított eredményeket az internetes tájékozató rendszeren - a WEB szerver farmon - keresztül azonnal nyilvánosságra hozza, s egyúttal átadja a közszolgálati televíziók digitális stúdióiban dolgozó, választási adástámogató rendszernek. Az Európai Parlament tagjainak választása a tagországok mindegyikében lényegében azonos időben zajlik. Amíg az időzónákra tekintettel az utolsó választás be nem fejeződik, egyetlen, a választást korábban befejező tagországban sem lehet az eredményeket nyilvánosságra hozni. Ez az időpont magyar idő szerint 22 óra, ezért a tájékoztató rendszer ebben az időpontban hoz nyilvánosságra először előzetes eredményt.
10.2. A végleges szavazatösszesítő rendszer
A végleges szavazatösszesítés az előzetes szavazatösszesítés lezárásától a jogerős eredmény megszületéséig tart. Szerepe elsősorban a választási irodák eredmény megállapítási tevékenységének támogatása.
Ebben a fázisban már csak a szavazóköri jegyzőkönyvek dolgozhatók fel, s a feldolgozott jegyzőkönyveket érintő jogorvoslati események adatai.
A jogorvoslatok lezárása után a jogerős eredményekből elkészül a jogerős választási eredmény adatokat tartalmazó CD.
Elkészül az OVB jelentés és megtörténik az adatok betöltése a Választástörténeti Adatbázisba.
10.3. A választási visszaélések valószínűségét jelző rendszer
Felhasználva a 2002. évi országgyűlési képviselő-, az önkormányzati és kisebbségi választásnál, valamint a 2003. április 12-én lebonyolított népszavazásnál alkalmazott statisztikai elemzési módszereket, adaptáljuk azokat az Európai Uniós Parlamenti képviselők választására is.
A programok biztosítják az igazolással szavazók adatainak, valamint az igazolások kiadási adatainak rögzítését. A rögzített adatok ellenőrzésével és összevetésével lehetőség lesz az esetlegesen elkövetett csalások felderítésére.
A rendszer a szavazat összesítési adatbázis több szempont szerinti vizsgálata réven nyújtanak segítséget a visszaélés gyanús esetek megkereséséhez mind az előzetes, mind a végleges eredmények tekintetében. A kapott adatok elemzése után az illetékes választási szervek megtehetik a szükséges intézkedéseket.
11. Mellékletek
1. sz. melléklet: Az Országos Választási Bizottság tagjai
2. sz. melléklet: A Területi Választási Irodák vezetői
5. sz. melléklet: OVB állásfoglalások
7/2002. (II.17.) az ajánlószelvények kitöltése tárgyában
6/2002. (II.7.) a minta-ajánlószelvények választási eljárásban való alkalmazásáról
5/1998. (IV.1.) közös jelölés tárgyában
3/1998. (III.18.) jelöltként indulók névhasználatának tárgyában
2/1998. (III.14.) az ajánlószelvények kitöltése tárgyában
6. sz. melléklet: Nyomtatványminták (a zárójelben a 6/2004. (II.24.) BM rendelet mellékleteinek megfelelő sorszámok találhatók)
7. sz. melléklet: Tájékoztató a külképviseleteken történő szavazás helyéről és idejéről
12. Hirdetmény